Aktuelno iz kulture

"Postserijska depresija" i izneverena očekivanja: Može li loš kraj da upropasti dobru seriju

Komentari

Autor: Amber Louise Bryce, Euronews

31/05/2023

-

23:11

"Postserijska depresija" i izneverena očekivanja: Može li loš kraj da upropasti dobru seriju
"Postserijska depresija" i izneverena očekivanja: Može li loš kraj da upropasti dobru seriju - Copyright Unsplash

veličina teksta

Aa Aa

Pre četrdeset godina više od milion ljudi u Americi bilo je uz svoje male ekrane dok je emitovana poslednja epizoda serije "M*A*S*H". Dvočasovni specijal pod nazivom "Zbogom, doviđenja i amin" i dalje je najglednije finale neke serije na televiziji.

Naravno, u to vreme, u Americi su postojala samo tri tv kanala, a pošto nije postojala mogućnost vraćanja programa, ljudi su morali da u tačno određeno vreme budu ispred svog televizora ili da rizikuju da potpuno propuste završnicu omiljene serije.

Ipak, uprkos tome što je danas mnogo lakše doći do bilo koje epizode neke serije, zajedničko gledanje finala i dalje je društvena aktivnost u kojoj mnogi ljubitelji igranog programa uživaju. Tako su mnogi Evropljani ostali budni do sitnih sati, kako bi pogledali poslednju epizodu "Naslednika" serije koja važi za jednu od najboljih u poslednjih nekoliko godina.

Poslednjeg dana u mesecu biće prikazano i finale serije "Ted Lasso", komedije o Amerikancu koji postaje trener britanskog fudbalskog kluba, a završena je i popularna crnohumoristična serija "Barry" na HBO. 

I ma koliko neke serije prirasle srcu gledaocima, ukoliko finale izneveri očekivanja, celokupan utisak može ostati u njegovoj senci, što je možda i najbolje vidljivo iz primera "Igre prestola", žestoko kritikovane, a istovremeno verovatno i najpopularnije serije svih vremena. 

profimedia

Kadar iz "Igre prestola"

"U istoriji američke televizije, finale je zapravo izuzetak, jer većina serija biva otkazana i pre nego što do njega dođe", kaže za Euronews Džejson Mitel, profesor filmske i medijske kulture Midlberi koledža u Sjedinjenim Američkim Državama i autor priručnika "How to Watch Television and Complex TV". 

S rastom popularnosti striming platformi, otkazivanja serija postala su uobičajena, pa čak i onda kada prve sezone dobiju dobre ocene. To je bio slučaj i sa naučno-fantastičnom misterijom "1899" od autora popularne serije "Dark". 

Glavni razlog je taj što produkcije ne uspevaju da prikupe dovoljno pouzdane podatke o njihovoj publici o tome da li se u nastavak neke serije isplati investirati ili ne.

"To nema veze sa kvalitetom serije. To ima veze sa brojem ljudi koji su je gledali u određenom trenutku i onim šta su pored toga još gledali i da li će uspeti da privuče nove pretplatnike", objašnjava Mitel.

Zašto serije postaju sve kraće?

Platforme zasnovane na pretplati i njihovo podsticanje takozvane kulture bindžovanja, odnosno gledanja svih epizoda neke serije odjednom, glavni je razlog zbog kog serije postaju sve kraće i imaju manje od deset epizoda po sezoni, ukoliko uopšte dobiju priliku da se prikazuju u nastavcima.

profimedia/ ©20thCentFox/Courtesy Everett Collection

 

Na tradicionalnoj televiziji, sitkomi poput "Simpsonovih" mogu da traju beskrajno, zahvaljujući velikim prihodima od reklama, ali na striming platformama sve zavisi od pretplatnika i načina na koji se oni odnose prema sadržaju.

"Vrlo malo serija ima tu moć da generiše mnogo novih pretplatnika. S produkcijske i industrijske tačke gledišta, snimanje serije koja ne privlači veliku publiku ili deluje kao da se vrti zauvek, nije profitabilno", objašnjava sagovornik Euronews.

Još jedan razlog je i taj što je budžet za pojedinačne epizode sada veći nego što je ikada pre bio. Primera radi, Amazon je potrošio oko 58 miliona dolara po epizodi "Gospodara prstenova: Prstenovi moći", što ne samo da ograničava dužinu, nego i žrtvuje sporije razvijanje priče, koje je inače ključno za velike projekte fantastike.

Pomenuta "Igra prestola" koja je u poslednjoj sezoni imala samo šest, ali zato izuzetno skupih epizoda, ostavila je kod mnogih gledaoca utisak da je zbog specijalnih efekata žrtvovana radnja i preskočeni važni detalji o razvoju njenih likova, kako bi se dalo prostora grandioznim scenama borbi.

"Postserijska depresija"

Kada se neka serija koju volimo završi, mnogi osećaju takozvanu "postserijsku depresiju", odnosno gubitak ne samo likova s kojima su se "saživeli" preko ekrana, nego i rutine gledanja u seriji i razgovora o njoj.  Loš kraj sve to samo pogoršava. 

"Postoji osećaj izneverenosti. Kao: 'Autori stvarno nisu znali šta imaju'", kaže Mitel. 

Unsplash

 

Poslednjih meseci, mnogi su tražili od popularnog bota zasnovanog na veštačkoj inteligenciji ChatGPT da "dopiše" alternativne završetke omiljenih serija, ali mnogo duže pribegavaju platformi "Archive of Our Own" (AO3) na kojoj korisnici sami kreiraju drugačije narative i odnose među omiljenim likovima. 

Sve je popularniji format "fan edit" na TikToku, gde se najčešće nakon smrti nekog lika iz serije, nalazi serija isečaka iz epizoda u kojima se pojavljuje u pratnji neke emotivne muzike.

Šta čini uspešnu završnicu neke serije?

Popularne serije o kojima se naširoko diskutuje na društvenim mrežama i čiji likovi postaju toliko pristuni u javnom diskursu, kao da je reč o stvarnim ljudima, naročito zavise od uspeha poslednje epizode. 

Mitel smatra da je ključ u tome da gledaoci imaju utisak da je serija ostala dosledna sebi.

Navodeći kao primer 'Breaking Bad" i 'Bolje pozovi Sola", kaže da su obe ispoštovale ključne odnose i razvoj glavnih likova.

"Nije stvar u tome da su imale grandioznu završnicu, nego u tome da su na neki način isplatile našu emocionalnu investiciju", objašnjava on.

Komentari (0)

Kultura