Nasin rover snimio džinovski vrtlog prašine na Marsu (VIDEO)

Autor: NASA / Euronews Srbija

06/10/2023

Nasin rover snimio džinovski vrtlog prašine na Marsu (VIDEO)
Nasin rover snimio džinovski vrtlog prašine na Marsu (VIDEO) - Copyright Printscreen YouTube/ VideoFromSpace

Nasin rover "Perseverance" zabeležio je redak prizor na tlu Marsa koji prikazuje ogroman vrtlog prašine koji se velikom brzinom kreće na horizontu.

Ovaj tornado, piše američka Nacionalna svemirska agencija, je veći od prosečnog tornada koji se javlja na našoj planeti i pet puta viši od Empajer Stejt Bildinga.

Rover je ovu oluju zabeležio 30. avgusta na 899. solu, odnosno marskovskom danu, svoje misije na Crvenoj planeti.

Snimak koji je napravio rover traje 87 sekundi, a u usporenoj verziji podelila ga je "JPL" laboratorija na društvenim mrežama.

"Ne vidi se vrh ovog vrtloga, ali senka koju baca daje nam predstavu o njegovoj visini", rekao je u zvaničnom saopštenju Mark Lemon, planetolog Instituta za kosmologiju u Bolderu (Kolorado) i član naučnog tima "Perseverance".

"Njegova senka ukazuje da je visok oko dva kilometra", naveo je on.

Vrtlozi prašine nastaju kada se topli vazduh koji se uzdiže pomeša sa spuštajućim stubovima hladnijeg vazduha.

U jednoj studiji objavljenoj 2018. u naučnom časopisu "Icarus" istraživači su procenili da se svakog dana na Marsu u proseku javlja po jedan ovakav vrtlog na kvadratnom kilometru površine Crvene planete, odnosno više od 145 miliona dnevno. Zbog toga su ovakvi vrtlozi glavni način preoblikovanja tla.