Gde je nestao Mars: Crvena planeta je od nedavno "nevidljiva"

Autor: Science Alert

21/11/2023

Gde je nestao Mars: Crvena planeta je od nedavno "nevidljiva"
Gde je nestao Mars: Crvena planeta je od nedavno "nevidljiva" - Copyright NASA/JPL-Caltech via AP

Zemljin "komšija" Mars od subote je nevidljiv na noćnom nebu zbog fenomena solarne konjukcije, a ova pojava će na nekoliko dana potpuno prekinuti komunikaciju koju svemirske agencije imaju sa svojim roverima na Crvenoj planeti.

U proseku na svakih 25 meseci Sunce se postavlja kao prepreka između Marsa i Zemlje, a ovog puta blokiraće komunikaciju među planetama sve do početka decembra.

Solarna konjunkcija utiče i na rad stručnjaka Nase koji su morali unapred da zadaju zadatke svojim roverima, kako ne bi pravili predugu pauzu u periodu prekida komunikacije.

"Nemoguće je predvideti koje informacije mogu biti izgubljene zbog smetnji usled naelektrisanih čestica sa Sunca, a ta izgubljena informacija bi potencijalno mogla da ugrozi funkcionisanje svemirskog broda. Zato, pre solarne konjukcije, inženjeri šalju uputstva za dve nedelje i čekaju", kažu iz Nase, prenosi Science Alert.

Tokom perioda konjunkcije je teško, a nekada i nemoguće razmenjivati informacije, kako među Marsovim orbiterima, tako i rovera na površini i zemaljskih stanica, jer solarna korona, ili ređe – disk Sunca, ometaju radio-komunikaciju.