Robot-hemičar sa veštačkom inteligencijom pronašao način da se na Marsu proizvodi kiseonik

Autor: Space

15/11/2023

NASA/JPL-Caltech - Copyright NASA/JPL-Caltech

Koristeći uzorke meteorita sa Marsa, robot opremljen veštačkom inteligencijom sintetisao je jedinjenja koja bi mogla da se koriste za stvaranje kiseonika iz vode, najavili su naučnici.

Ako u budućnosti ljudi zaista stignu do Marsa, astronautima će biti potrebne velike količine kiseonika i to ne samo za disanje, nego i za funkcionisanje raketa. Da bi misije bile ekonomičnije na duže staze, ključno je da se resursi sa Crvene planete koriste za proizvodnju kiseonika, što je mnogo lakše nego prevoz dragocenog gasa sa Zemlje.

Odavno je poznato da Mars ima značajne rezerve zamrznute vode, koja je sačinjena od vodonika i kiseonika, ali sada je u novoj studiji proučavan i jedno od jedinjenja koje se ponaša kao katalizator za razdvajanje molekula tog dragocenog jedinjenja. Što je najvažnije, testovi su sprovedeni sa materijalima pronađenim na Marsu.

Tim se fokusirao na pet različitih kategorija marsovskih meteorita, koje je robot-hemičar laserski skenirao. Rezultat je pokazao da iz šest različitih elemenata u tlu - gvožđa, nikla, mangana, magnezijuma, aluminijuma i kalcijuma, može da se proizvede više od 3,7 miliona molekula. U roku od šest nedelja, bez ikakve ljudske intervencije, AI-hemičar je odabrao, sintetizovao i testirao 243 različita molekula, a najbolji katalizator mogao bi da razdvoji vodu na vodonik i kiseonik i to na minus 37 stepeni Celzijusa, koliko vlada na Marsu.

"Kada sam bio dečak, sanjao sam o istraživanju svemira. Kada smo konačno videli da katalizatori koje je napravio robot mogu zapravo da proizvode kiseonik cepanjem molekula vode, osećao sam se kao da se moj san ostvaruje. Čak sam počeo da zamišljam da ću i ja lično živeti na Marsu u budućnosti", rekao je za Space Džun Điang, jedan od autora studije sa Univerziteta nauke i tehnologije Kine u Hefeju.

Istraživači procenjuju da bi ljudskom naučniku bilo potrebno oko 2.000 godina da pronađe taj "najbolji" katalizator koristeći konvencionalne tehnike pokušaja i grešaka. Ipak, Điang je primetio da, iako ova otkrića sugerišu da AI može biti od velike pomoći u nauci, to ne znači da može da u potpunosti menja ljude.

"Hemičar-robot je pametan samo ako ga naučimo da nešto uradi", istakao je stručnjak.

Naučnici sada žele da otkriju da li njihov hemičar sa veštačkom inteligencijom moći da radi u surovim uslovima Marsa, koji pored niskih temperatura, podrazumevaju i drugačiju atmosferu, pritisak, vlažnost i gravitaciju.

Istraživači su objavili studiju u ponedeljak (13. novembra) u časopisu Nature Sinthesis.