Autor: Guardian

10/04/2024

Novi detalji o fenomenu koji će verovatno uništiti Sunčev sistem: Čitave planete "melje" u svemirsku prašinu - Copyright NASA’s Goddard Space Flight Center

Naučnici sa Univerziteta Vorvik u Velikoj Britaniji i drugih univerziteta proučavali su uticaj belih patuljaka, zvezda na kraju životnog ciklusa koje su sagorele sve svoje gorivo, na planetarne sisteme kao što je naš Sunčev sistem.

Kada se asteroidi, sateliti i planete približe belom patuljku, njegova ogromna gravitacija kida ih na sve manje i manje komadiće, koji nastavljaju da se sudaraju. Na kraju bivaju samleveni u svemirsku prašinu objavljeno je u zborniku radova Kraljevskog astronomskog društva (Royal Astronomical Society).

Iako su istraživači objasnili da će Zemlju verovatno progutati naša zvezda Sunce, pre nego što se pretvori u belog patuljka, ostatak Sunčevog sistema, uključujući asteroide između Marsa i Jupitera, kao i Jupiterove satelite, na kraju bi mogao biti raskomadan.

"Prethodno istraživanje je pokazalo da kada se asteroidi, sateliti i planete približe belim patuljcima, ogromna gravitacija ovih zvezda cepa ova mala svemirska tela na sve manje i manje komade", rekao je dr Amornrat Aungverojvit sa Univerziteta Naresuan na Tajlandu, koji je predvodio studiju, prenosi Guardian

Ovi komadi se zatim sudaraju dok na kraju ne budu samleveni u prašinu, koja konačno pada u belog patuljka, omogućavajući istraživačima da odrede od koje vrste materijala su bila sačinjena prvobitna svemirska tela.

"Prosta činjenica da možemo da otkrijemo ostatke asteroida, možda satelita ili čak planete koji kruže oko belog patuljka svakih nekoliko sati je prilično zapanjujuća, ali naša studija pokazuje da se ponašanje ovih sistema može brzo razvijati, u roku od nekoliko godina. Iako mislimo da smo na pravom putu u našim studijama, sudbina ovih sistema je daleko složenija nego što smo ikada mogli da zamislimo, rekao je profesor Boris Gensike, sa odseka za fiziku Univerziteta u Vorviku.

Haotične promene na proučavanim belim patuljcima

Naučnici su za potrebe ove studije istraživali promene u sjaju zvezda tokom 17 godina, otkrivajući na koji način su nastali poremećaji na ovim telima. Fokusirali su se na tri različita bela patuljka, od kojih se svaki ponašao veoma različito.

Prvi proučavani beli patuljak, pod oznakom ZTF J0328-1219, delovao je stabilno i „dobro se ponašao“ tokom poslednjih nekoliko godina, ali su autori pronašli dokaze za "veliki katastrofalni događaj" negde oko 2010.

Pokazalo se da druga zvezda, pod oznakom ZTF J0923+4236, neravnomerno gubi sjaj svakih nekoliko meseci i pokazuje "haotičnu varijabilnost" u vremenskim periodima koje se mere u minutima, pre nego što ponovo zasvetli.

Masačusetski institut za tehnologiju (MIT) 2015. otkrio je da se treći analizirani beli patuljak, pod oznakom VD 1145+017, ponaša slično teorijskim predviđanjima, sa velikim varijacijama u broju, oblicima i dubinama prelaza između jarkog i prigušenog svetla. Iznenađujuće, u najnovijoj studiji, ti tranziti su potpuno nestali.

"Sistem, generalno gledano, veoma blago postaje svetliji, jer se prašina nastala katastrofalnim sudarima oko 2015. raspršuje. Nepredvidiva priroda ovih tranzita može izludeti astronome, jednog minuta su tamo, a sledećeg ih nema. Ovo ukazuje na haotično okruženje u kojem se nalaze", rekao je Genzike.

Na pitanje o sudbini Sunčevog sistema, Genzike nema dobre vesti.

"Tužna vest je da će Zemlju verovatno progutati Sunce koje se širi, pre nego što postane beli patuljak. Ostatak Sunčevog sistema, neki od asteroida koji se nalaze između Marsa i Jupitera, a možda i neki od Jupiterovih satelita mogu se pomeriti i proći dovoljno blizu eventualnog belog patuljka da budu podvrgnuti procesu usitnjavanja koji smo istražili", rekao je naučnik.