Autor: Euronews

11/11/2021

Dinosaurus otkriven u Britaniji pre više od 40 godina pripada ranije nepoznatoj vrsti - Copyright profimedia

Analize ostataka dinosaura pronađenih pre više od 40 godina na ostrvu Vajt nadomak obala Engleske, pokazale su da je reč o sasvim novoj vrsti koja je dobila latinski naziv Brighstoneus simmondsi.

Ovo stvorenje iz roda iguanodonta, duge izražene njuške, bilo je dugačko osam metara i teško oko 900 kilograma.

Naziv je dobio po selu Brajston u blizini lokaliteta na kom su ostaci pronađeni, kao i po Kitu Simondsu, vođi istraživanja u kom je 1978. pronađen.

Tada se smatralo da je reč o pripadniku već poznate vrste mantelisaurusa, ali su naučnici Prirodnjačkog muzeja i Univerziteta u Portsmutu, sada opisali ovog biljojeda kao posebnu vrstu.

Ispitujući primerak, dr Džeremi Lokvud, koji je na postdoktorskim studijama Univerziteta u Portsmutu, naišao je na nekoliko jedinstvenih osobina, koje ga razlikuju od svih ostalih dinosaurusa.

"Broj zuba mi je bio znak. Mantelisaurus ima 23 ili 24, ali ovaj ima 28. Takođe ima izraženu njušku, dok druge vrste imaju vrlo ravne noseve. Sve u svemu, ove i druge male razlike, učinile su očiglednim da je reč o novoj vrsti", kaže Lokvud.

Brighstoneus simmondsi je samo jedan od nekoliko vrsta koje su po prvi put opisane u Prirodnjačkom muzeju, a među njima su i nove vrste ankilosaura, teropoda i spinosaura.

Otkriće nove vrste sugeriše da u Britaniji postoji mnogo više ostataka iguanodonta iz perioda rane krede, nego što se ranije mislilo. Ostrvo Vajt jedno je od najbogatijih nalazišta ostatak dinosaurusa u Evropi, a zbog nekih od ključnih primeraka ovde pronađenih, čuveni britanski biolog ser Ričard Oven, dao mu je ime Dinosauirija.