Život

Naše Sutra je održiva moda: Cirkulator na 55. Perwoll Fashion Week-u

Komentari
Naše Sutra je održiva moda: Cirkulator na 55. Perwoll Fashion Week-u
Naše Sutra je održiva moda: Cirkulator na 55. Perwoll Fashion Week-u - Copyright Promo/Mihajlo Bozovic

Autor: PR

22/05/2025

-

10:30

veličina teksta

Aa Aa

Ovog maja, 55. izdanje Perwoll Fashion Week-a još jednom je potvrdilo da održiva moda više nije samo tema budućnosti, već i sve aktuelnija realnost naše modne scene.

U okviru posebnog programa Cirkulator koji se održao u Silosima, usmerena je paznja ka mladim dizajnerima, cirkularnoj ekonomiji, edukaciji i inovacijama u domenu odgovorne mode. Kroz raznovrstan i bogat program, potvrđena je snažna poruka - Naše Sutra je EKO SVEST. 

Program je donelo proleće u održivoj modi – kroz markete, radionice, izložbe i razgovore koji su inspirisali i osnažili publiku, struku i aktere modne industrije da razmišljaju i deluju u skladu sa principima 3 R, a to su: ReDuce, ReUse, ReCycle. Kao i prethodnih godina, program Cirkulator osmislila je i koordinirala Ana Tošić Trajković, dizajnerka i aktivistkinja posvećena održivoj modi. 

Redesign Showcase: Naše sutra 

Veliku pažnju izazvala je izložba redizajniranih i upcycling modela mladih dizajnera, autentična prezentacija svežih ideja i hrabrih kreativnih izraza u cirkularnoj modi. Publika je imala priliku da vidi radove kreativaca nove generacije: Ive Ivanović, Ivane Tokin, Danila Miškovića, Emilije Zdravković, Marije Olimp, Aleksandre Stamenković, brenda MOKUNA, Sanje Perić, Aleksandre Perović, Lune Bognar, Pavla Lazića i Andree Bulajić. 

Vintage, ReDone & More – tržište održive mode 

U okviru modnog marketa u Silosima, ljubitelji održive i svesne kupovine mogli su da uživaju u selekciji vintage i second hand mode, kao i ReDone komada, potvrđujući da održiva moda može biti i trend i stav. Ovaj segment još jednom je pokazao da reciklaža i ponovna upotreba odeće ne znače kompromis sa stilom, već naprotiv, izražavanje kroz svesno birane komade. 

Okrugli sto: Javno zagovaranje i osnaživanje održive mode 

Promo/Mihajlo Bozovic

 

Jedan od ključnih događaja programa bio je okrugli sto posvećen javnom zagovaranju i osnaživanju održive mode u Srbiji. Stručnjaci, dizajneri i zainteresovani za oblast održivog razvoja, tekstila, dizajna i ekonomije, razgovarali su o važnim temama koje se tiču formulisanja politika i jačanja podrške cirkularnoj ekonomiji kroz uvođenje zakonske regulative o tekstilnom otpadu. Na okruglom stolu su diskutovali: Katarina Ejdus, autorka projekta, Nataša Dragojlović, jedan od najvećih stručnjaka u oblasti evropskih integracija, Ana Trošić Trajković, dizajnerka i aktivista održive mode, Aleksandar Vićentijević, ekonomski analitičar, Dragana Ognjenović, modni dizajner, Anastasija Ćetković, Dom Kulture Silosi i Nenad Radujević, direktor Beogradske nedelje mode. 

Savremene čakšire – održiva reinterpretacija tradicije 

Projekat "Savremena verzija čakšira – Zero Waste Cut" vodili su Natali Solo-Matine, modna dizajnerka iz Ženeve, profesor i istraživač održivih pristupa u modnom dizajnu, Biljana Karovska, vizuelna umetnica koja istražuje drevna znanja o biljnim bojama kroz tradicionalne i savremene pristupe i Željko Utvar, vlasnik najveće privatne etnografske zbirke u našoj zemlji. Projekat je oduševio prisutne spojem tradicije i inovacije. 

Promo/Marija Zivanović

 

Podržale su ga i Ana Krkobabić - inženjer tekstilne tehnologije i Sonja Jocić - modna dizajnerka, jedna od začetnika zero-waste krojenja i održive mode,  koje sarađuju sa studentima na Odseku VTŠDTM pri ATUSS. Studentkinje su demonstrirale primenu zero-waste pristupa, prirodnih boja i recikliranih materijala, dok su istorijski kontekst čakšira i njihova reinterpretacija dodatno osvetlili važnost održivog dizajna.

Čakšire su inspirisale protagoniste projekta da ih rastave i ponovo sastave po fazama. Sam kroj je izuzetno težak, a proces dobijanja boja dugotrajan i iste mogu dugo da traju, zavisno od čega su napravljene – trava, luk, nar, avocado i dr. 

Back-to-Back Redesign Process Live 

U interaktivnom performans formatu, publika je prisustvovala procesu redizajna u realnom vremenu. Dizajneri Stefan Đorđević i Tijana Račić direktno su komunicirali sa publikom dok su kreirali nove komade odeće, ukazujući koliko su edukacija, dijalog i kreativnost ključni za budućnost mode. 

Kreativna radionica "Modna Igraonica" – završni javni čas

Modno-kreativnu radionicu, pod simboličnim nazivom “Modna Igraonica”, osnovala je i vodi Dragana Ognjenović, u saradnji sa Fondacijom ANGELINA i Belgrade Fashion Week-om. Radionica je nastala kao znak sećanja na devojčicu Angelinu Aćimović, nastradale u Osnovnoj školi "Vladislav Ribnikar".

Promo/Marija Zivanović

 

Tokom poslednjih godinu dana polaznice radionice, učenice škole "Ribnikar" su se upoznavali sa Angelininom kreativnošću, zatim osnovama mode, različitim materijalima i  profesijama u modi, kao i procesima stvaranja.  

Na finalnom javnom času Modne igraonice u okviru 55. Beogradske nedelj mode predavač je bila i Ana Trošić Trajković, koja je stručno vodila prisutne kroz izložbu posvećenu održivoj modi i objasnila zašto ona predstavlja put ka boljoj budućnosti. 

Posebnu izložbu činiće radovi polaznica radionice, nastali od aprila 2024. do danas. Ovi radovi svedoče o tome da kreativnost ne poznaje granice, ni u snazi, ni u mašti, ni u godinama.  

Zato Vas pozivamo da 29. maja u 19 časova u Muzeju primenjene umetnosti,  prisustvujete otvaranju izložbe radova dece iz radionice “Modna Igraonica” i podržite ovu važnu inicijativu. 

Cirkulator je i ove godine pokazao da postoji rastuća zajednica dizajnera, edukatora i potrošača koja razume hitnost klimatskih promena i potrebu za novim modelima proizvodnje i potrošnje u modi. Kroz sve formate, izložbe, radionice, dijalog i akciju, program je podsetio da održiva moda nije alternativa, već jedina odgovorna budućnost. 

55. Perwoll Fashion Week zatvoren je sa jasnom porukom: Naše sutra je zelena, kreativna i odgovorna moda. 

AI Preporuka

Komentari (0)

Magazin