Platili izlet u Temišvar na koji nisu otišli: Kako izbeći prevare i šta je savet prilikom uplate aranžmana
Komentari06/05/2025
-20:03
Praznike su mnogi iskoristili za putovanje, ali neki su se umesto na izletu našli u problemu. Oni koji su uplatili putovanje u Temišvar nisu otišli na planiranu destinaciju jer autobus koji je trebalo da ih tamo odvede nikada nije stigao. S obzirom da je reč o prevari, postavlja se pitanje koje opcije su na raspolaganju onima koji su uskraćeni putovanja i da li mogu da računaju na povrat novca.
Direktor JUTA Aleksandar Seničić objašnjava za Euronews Srbije da u konkretnom slučaju nisu dobre mogućnosti za one koji su platili putovanje jer ga, kako naglašava, nije oganizovala turistička agencija, već je reč o privatnom profilu na Instagramu, odnosno o jednoj organizaciji u privatnoj režiji, koja ni na koji način nije pokrivena ni jednim od zakona.
"Zato stalno apelujemo na građane da svoje poverenje ne ukazuju tim neproverenim, ne turističkim agencijama, nego upravo privatnim licima, koja organizuju putovanja pod okriljem kao da su turističke agencije", rekao je Seničić.
On ističe da u tom slučaju nije reč o prvoj online agenciji, kako se pominje.
Prema njegovim rečima, Zakonom u turizmu je vrlo jasno predviđeno šta mora da radi i online agencija.
"Dakle, mora da poseduje sve ono što imaju i regularne turističke agencije", navodi on.
Kome mogu da se obrate prevareni putnici?
S obzirom da se u slučaju prevare sa izletom u Temišvar ne radi o turističkoj agenciji, jedina mogućnost putnika je da se obrate Ministarstvu unutrašnjih poslova.
"Radi se o prevari u ovom slučaju, i kada je takva stvar u pitanju, onda se obraćamo policiji. Dakle, potpuno ista situacija kao da vas je neko prevario na sred ulice, ili da vas je odžepario na ulici. Obraćamo se MUP-u, podnosimo krivičnu prijavu, ukoliko imamo ime organizatora, a ako ne, onda protiv NN lica. I male su šanse, objektivno govoreći, da dođu do svog novca", rekao je Seničić.
On dodaje da se ne radi o pojedinačno velikim sumama, i da je po osobi to putovanje bilo oko 1.800 dinara, ali i da ako se uzme u obzir da je skoro 700 putnika uplatilo ovo putovanje, onda se ipak dođe do jednog značajnog ukupnog iznosa koji je neko prisvojio.
"Ovakve situacije ne bi trebalo da se dešavaju", rekao je Seničić i naveo da se o tome godinama pričaju i da se preko 1.000 ovakvih slučajeva pojedinačnih i grupnih desilo.
Seničić naglašava da treba putovati isključivo sa turističkim agencijama koje imaju licencu.
Euronews
"Postoji registar turističkih agencija, postoji turistička inspekcija. Mi smo takođe na usluzi putnicima da nam se obrate, da pitaju i da se raspitaju gde uplaćuju novac. I važno je da znamo da kod uplata turističkih aranžmana su neophodna tri dokumenta da dobijemo - ugovor o putovanju, zatim opšte uslove putovanja i onaj treći najvažniji papir, a to je ta tzv. garancija putovanja. Dakle, papir na kome piše da je agencija licencirana, da ima određeni depozit, odnosno određenu garanciju putovanja koja se dobija od banke ili od osiguravajućih društava. I kada dođe do ovakve situacije, baš na osnovu tog papira putnici mogu da dođu do svog novca", rekao je Seničić.
Slučajeva prevara bilo je, nažalost, i u prošlosti, kaže Seničić i naglašava da je najbolji način da se putnici zaštite da postupe kao što je objasnio, a ne da nasednu na ponude na internetu.
"Svako može da postavi bilo koju fotografiju i bilo šta da vam navodno prodaje, a da zapravo to ne radi po zakonu i da možda nema nikakvu mogućnost da to što je ponudilo zaista i proda", rekao je Seničić i naveo da treba voditi računa o tome ne samo kad je reč o turizmu, nego kad je reč o trgovini i o svemu drugom.
Šta upućuje na to da se radi o prevari?
Pošto se bliži letnja sezona i mnogi su u potrazi za aranžmanima za odmor, bitno je proveriti kome se uplaćuje novac.
Seničić je naveo da su prošle godine pojedina privatna lica postavljala slike fantastičnih divnih kuća na moru po nekim jako niskim cenama.
On upozorava da po pravilu putnici treba da vode računa sa kim kontaktiraju i da ne veruju samo na osnovu slika, nego da traže eventualno neki dokaz da su te kuće zaista u vlasništvu tih ljudi koji ih prodaju.
"Pravilo je bilo da se uplati nekakav avans i da se onda gubi kontakt sa onim sa kojim ste kontaktirali do tog momenta. Dakle, nikada nismo došli do situacije da se uplati kompletan iznos. Uglavnom se uplaćuje jedan deo iznosa, onda se gubi svaki kontakt i to upućuje da se radi o prevari", rekao je Seničić.
On je ispričao i da je bilo situacija da su ljudi uplaćivali čak i aranžmane za inostranstvo, konkretno za Egipat i da je tu više desetina putnika prevareno.
"Dakle, to ne treba raditi, pogotovo kada su u pitanju ti veći iznosi, onda moramo voditi računa da li je neko registrovan. Postoje načini da se to proveri i na tome treba insistirati. Sve ostalo je preuzimanje sopstvenog rizika i mogućnost velika da izgubite svoj novac", rekao je Seničić.
Komentari (0)