Novosti

Navike koje mogu ugroziti život u avionu, a većina putnika ih ponavlja

Komentari
Navike koje mogu ugroziti život u avionu, a većina putnika ih ponavlja
Let avionom - Copyright AP/Heribert Proepper

Autor: Euronews Srbija

26/05/2025

-

21:47

veličina teksta

Aa Aa

Dok se avion još kreće pistom nakon sletanja, putnici često ustaju sa svojih mesta u želji da što pre izađu iz letelice. Međutim, ta navika može biti opasnija nego što se čini, upozorava Petar Vojinović, urednik avio-portala "Tango Six".

Turske aviokompanije najavile su da će kažnjavati one koji prerano otkopčavaju sigurnosni pojas, a prema njegovim rečima, takva praksa mogla bi imati opravdanje i u drugim zemljama, ukoliko bi se pravilno sprovodila.

"Ne znamo još da li je u Turskoj to odluka regulatora ili same kompanije, ali problem je u tome što takva pravila zahtevaju fizičko sprovođenje, što je često teško, pogotovo u kulturnim okruženjima gde se, nažalost, i dalje ne poštuje autoritet kabinskog osoblja", navodi Vojinović.

Urednik Tango Six-a kaže da avion koji je sleteo još uvek nije "mirno vozilo", te da sve dok se ne zaustavi kod gejta i motori se potpuno ne ugase, mogućnost incidenta - poput naglog kočenja ili potrebe za hitnom evakuacijom - i dalje postoji.

"Ako tada dođe do evakuacije, putnici koji stoje u prolazu mogu blokirati izlaze. Ljudi ne shvataju da ne mogu da procene kada je bezbedno ustati, čak i ako često lete“, kaže Vojinović.

On ističe da se često radi o pogrešnoj percepciji brzine. 

"Ljudi misle da će, ako prvi ustanu, pre izaći. A realnost je da će svakako čekati u redu kod pasoške kontrole“, dodaje on.

Male navike, veliki rizici

Prerano ustajanje nije jedina potencijalno opasna greška. Vojinoć naglašava da spušten stočić, torba pored nogu i upotreba elektronskih uređaja takođe mogu dovesti do problema tokom naglog kočenja.

"Zašto moramo da podignemo stočić? Zato što, ako osoba do vas to ne uradi, vi u slučaju evakuacije ne možete da izađete. Zašto ne treba da koristimo telefone tokom poletanja? Ne zato što smetaju avionu, već zato što mogu da polete kroz kabinu ako avion naglo zakoči“, objašnjava on.

Takođe upozorava da nošenje ručnog prtljaga u krilu ili ostavljanje torbi pored sebe može izazvati povrede.

E-Stock/Miloš Zunjić

 

"Dešavalo se da ljudi zbog toga povrede, dešavali su se i smrtni slučajevi zbog nepropisno odloženih prtljaga", ističe naš sagovornik.

Za one koji tokom leta žele da smanje rizike i stres, Vojinović ima nekoliko praktičnih saveta - posebno za letnje mesece kada se povećava broj putnika.

"Ako letite preko turističke agencije, znajte da su oni odgovorni, a ne uvek sama aviokompanija. Ako čekirate prtljag, slikajte QR kod koji dobijete, to će pomoći u slučaju gubitka. Takođe, birajte aviokompanije sa više letova dnevno, kako biste imali alternativu ako dođe do kašnjenja“, naglašava on.

Na kraju, kako kaže, komercijalna avijacija je dizajnirana tako da putnici "mogu slobodno da isključe mozak i slede uputstva kabinskog osoblja“.

Ceo razgovor sa Petrom Vojinovićem pogledajte u video prilogu.

Euronews Serbia

AI Preporuka

Komentari (0)

Putovanja