Aranžmani na pet i sedam dana: Šta se promenilo u ponudi turističkih agencija i može li još da se "ugrabi" last minute
Komentari
07/09/2025
-12:04
Sezona godišnjih odmora bliži se kraju i mnogi su već vratili sa letovanja. Top destinacija za odmor i ove godine je Grčka. Pocenjuje se da je odmor u toj državi provelo oko milion turista iz Srbije. Ponuda turističkih agencija je bila raznovrsna i za druge destinacije tokom sezone, kao što su Turska, Crna Gora, Bugarska, Španija, Italija, Egipat, Tunis, Kipar, Malta i Hrvatska. Ove godine cene turističkih aranžmana za sve destinacije bile su u sezoni veće od 10 do 15 odsto u odnosu na prethodnu, pa je zato u proseku oko 10-12 odsto manji broj putnika koji su preko turističkih agencija putovali u inostranstvo. Procenjuje se da je i individualnih putnika bilo manje u sličnom procentu.
Međutim, u septembru su aranžmani duplo jeftiniji, pa se postavlja pitanje kakva je ponuda.
Za one koji tek planiraju putovanje aranžmana još ima, ali je veliki broj kapaciteta za septembar prodat još u predsezoni, odnosno krajem prošle godine i početkom ove godine.
Zato ove godine i nema mnogo last minute ponuda.
"Ljudi koji bi da letuju u septembru to znaju i znaju da su cene i do 50 odsto, pa i čak i više od 50 odsto niže u septembru nego u sezoni i na vreme su uplatiti aranžmane. U ovom trenutku nema mnogo last minute ponuda iz prostog razloga što je najveći broj kapaciteta rasprodat. Imamo sporadične last minute ponude, ne treba čekati last minute jer oni mogu da se ne pojave, pogotovo ne za destinacije za koje očekuju da će biti u ponudi", rekao je za Euronews Srbije direktor Nacionalne asocijacije turističkih agencija JUTA Aleksandar Seničić.
Cene aranžmana u septembru
Što se Grčke tiče, uglavnom su popunjeni kapaciteti u septembru.
"Tu su cene i do 70 odsto niže nego što su bile u samoj sezoni. Možete danas da uplatite aranžman, ako nađete program za Grčku, recimo, od 5. ili 10. septembra, sa prevozom za 150, 160 evra, 10 dana boravka u apartmanima. To je jednostavno cena za koju ne postoji nikakva konkurencija na tržištu", rekao je Seničić.
S druge strane, cene turističkih aranžmana sa avionskim prevozom, kao što su destinacije u Turskoj i grčka ostrva, niže su u septembru između 15 i 20 odsto.
Ingram Publishing, Ingram Publishing / Alamy / Profimedia
"To je izazvalo određenu vrstu interesovanja i tu još mesta ima", navodi Seničić.
Kad je reč o Egiptu i Tunisu, cene turističkih aranžmana nisu drastično smanjene.
"Čak za Egipat možemo reći da će u oktobru cene biti veće nego u centralnoj sezoni, jer to je jedina destinacija gde u oktobru, uslovno rečeno na Mediteranu, možete da se sa sigurnošću kupate. Već u oktobru nije sigurno da ćete moći da se kupate u Grčkoj ili u Hrvatskoj i Crnoj Gori, ali u Egiptu je to zagarantovano. Tamo je čak udarni deo sezone, kad je reč o zapadnom tržištu, oktobar i početak novembra. Zato su tamo cene u tom periodu dosta visoke", rekao je Seničić.
I dok se sve do kraja septembra mogu očekivati dobre i povoljne ponude za putovanje u Grčku ili eventualno Crnu Goru, uvek postoji rizik - nekoliko kišnih dana tokom boravka na moru.
Kakva je ovogodišnja sezona
Seničić kaže da je najviše turista iz Srbije letovalo u Grčkoj kao i svake godine.
"Grčka ne može da se poredi ni sa jednom drugom destinacijom, s obzirom na to da su sve ostale destinacije od tri do pet puta manje po brojnosti turista iz Srbije. Tako je već godinama, decenijama. Oko milion srpskih turista je bilo u Grčkoj ove godine kad zaključimo septembar, to će otprilike biti tako. To je manje nego prošle godine za nekih pet odsto. U svakom slučaju, nije bila loša sezona", rekao je on.
Kada je reč o Grčkoj, najpoplarnija su letovališta na Halkidikiju i u blizini Soluna.
"Uvek je to sever, Halkidiki i čuvena tri prsta i deo ispod Soluna, Pierija. Dakle, Paralija, Nei Pori, Leptokarija, Platamon. Tu je najveći broj, tu je najveća koncentracija i oko 70 odsto ljudi koji ide u Grčku, ide u taj deo Grčke", rekao je Seničić.
Euronews/Ljiljana Gradinac
Ono što je ovu sezonu učinilo malo slabijom, navodi on, jesu i političke prilike u Srbije.
"Ekonomska situacija, globalna inflacija, nepoznavanje toga da li ćemo, nećemo imati upisne rokove na fakultete, srednje škole, jedan deo ljudi nije primao plate, mislim na prosvetne radnike, i uz povećanje cena na svim destinacijama od 10 do 15 odsto, to je dovelo do toga da smo ove godine imali negde prosečno oko 10-12 odsto manji broj putnika preko turističkih agencija kada je reč o putovanjima u inostranstvo. Neki podaci govore da je vrlo sličan procenat smanjenja i kod individualnih putnika. Dakle, nešto je manje bilo putovanja nego što je to bilo prošle godine. Septembar će to malo popraviti, ali ne u velikoj meri", rekao je Seničić.
Šta se promenilo u ponudi turističkih agencija?
Tokom ovogodišnje turističke sezone brojne turističke agencije su nudile aranžmane na sedam dana, za razliku od prethodnih godina kada je bila uobičajena ponuda za 10 dana.
Razlog je upravo ekonomska situacija, odnosno nemogućnost plaćanja očigledno skupih aranžmana za 10 dana.
"Smanjena potražnja dovela je do toga da su agencije nudile aranžmane na sedam dana, ali imamo agencije koje su nudile i petodnevne aranžmane", rekao je Seničić.
Oni koji su u mogućnosti mogu da kombinuju takve aranžmane i provedu više dana na odmoru.
"Kada je reč o autobuskim aranžmanima, to je mnogo jednostavnije, jer se tada samo faktički duplira ili triplira cena apartmana. A kad je reč o avionskom prevozu, nažalost, morate da platite i ta prazna mesta na avionu, mora da se plati dupla karta i onda to nije tako povoljno kao što je kod autobuskog prevoza", rekao je Seničić.
Šta ako sve ne ide po planu?
Pred putovanje mogu da se dese i nepredviđene situacije, pa se postavlja pitanje šta u slučaju otkazivanja putovanja.
Seničić kaže da postoje hotelijeri kod kojih više nema otkaza kada se rezervacija potvrdi tako da usluga mora da se plati, kao i da ne postoji mogućnost da se uplaćen iznos ustupi nekom drugom.
Seničić je rekao da je u zapadnom svetu uobičajeno da se uz aranžman uplati jedna vrsta osiguranja koja pokriva i zdravstveno osiguranje i otkaz putovanja, što iznosi od pet do 10 odsto ukupne vrednosti aranžmana.
"Imamo i mi osiguranje od otkaza putovanja koje košta 2-3 odsto. Međutim, ljudi kad čuju da treba da daju još 100-200 evra na osiguranje, kažu da je to previše. Neće da daju ni ovih 10 evra za putno zdravstveno, a kamoli 100 evra za osiguranje od otkaza putovanja. Kada vi otkazujete, hotelijer kaže - što niste uplatili osiguranje, to nije moje da ja brinem o tome da li ste vi bolesni. S jedne strana je čovek potpuno u pravu. Dakle, on prodaje svoju uslugu, a na vama je da se zaštitite", rekao je Seničić.
Oni koji plate osiguranje od otkaza putovanja, mogu u tom slučaju da dobiju povrat i do 100 odsto sume koju su izdvojili za aranžman.
Seničić navodi da treba da ispune sve ono što od njih traži osiguravač - da dostave kompletnu dokumentaciju.
"Kao kada se razbolite pa ako na putovanju morate da platite pregled, oni vam refendiraju, vi dostavite račune. Ovde dostavite ugovor o putovanju, fiskalni račun i dokumentaciju da ste bolesni na osnovu koje osiguravači procene je li to realno ili nije realno. Kod nas ima i mnogo zloupotreba", kaže Seničić.
Osiguravači najčešće, ukoliko se radi o nekom većem iznosu, upućuju na određene bolnice u Beogradu i insistiraju da se tu ode na pregled.
"Ali nije to pravilo. Najčešće isplaćuju kad su to neki iznosi 1.000, 1.500, 2.000 evra. U vreme korone bilo je i onih koji su uz aranžmane imali i osiguranje. Tako je bio slučaj, recimo, Maldiva za 17.000 evra i to su sve naplatili od osiguravača", rekao je Seničić.
Komentari (0)