Lakše torbe, ograničene cene i "nacionalne" knjige: Koliko su realni predlozi za izmenu Zakona o udžbenicima?
Komentari21/05/2025
-17:39
U Nacrtu izmena Zakona o udžbenicima, koji će biti na javnoj raspravi do 4. juna, predviđena je izrada udžbenika od nacionalnog interesa za učenike osnovne škole. U isto vreme, nadležni planiraju da ograniče cene udžbenika, kao i da odrede najveću masu udžbenika kako bi se smanjila težina školske torbe.
Naime, pomoćnik ministra za predškolsko i osnovno obrazovanje i vaspitanje Milan Pašić rekao je juče, tokom predstavljanja ovog Nacrta, da je cilj javne rasprave da se uradi unapređenje Zakona o udžbenicima kako bi se deci i nastavnicima znatno olakšalo.
"Danas imamo Nacrt Zakona o izmenama i dopunama Zakona o udžbenicima gde je u prethodnom periodu rađena analiza različitih institucija pored ministarstava sa ciljem da se unapredi ova oblast obrazovanja. Izmenama zakona predviđeno je da se poveća deo koji se tiče razvoja nacionalnog identiteta kod učenika, razvoja interkulturalnosti, da se u narednom periodu obezbedi da postoje udžbenici od nacionalnog interesa za učenike osnovnih škola koji bi činili predmeti srpski jezik i književnost, svet oko nas, priroda i društvo, istorija, geografija, muzička i likovna kultura, kao i udžbenik od nacionalnog interesa za nacionalne manjine", rekao je Pašić, a prenosi Tanjug.
Dodao je da pored toga, definisano je i da Vlada Srbije ima mogućnost da propiše koji udžbenici za učenike srednjih škola bi bili od nacionalnog interesa.
"Takođe je planirano da se uvedu jasni, transparentni i nediskriminatorni kriterijumi za izbor udžbenika i kontrolu realizacije tog načina izbora", rekao je.
Pašić je rekao da je donet predlog o maloprodajnoj ceni, kao i da Vlada Srbije najvišu maloprodajnu cenu udžbenika utvrđuje do 15. marta tekuće godine za narednu školsku godinu, a na osnovu predloga Komisije koju će zajedno formirati ministar za obrazovanje i ministar za trgovinu.
Ukazao je da je ideja i da se ograniči težina udžbenika i naveo je da su videli neke evropske prakse i došli do toga da đački ranac do kraja četvrtog razreda osnovne škole ne bi trebalo da bude teži od tri kilograma, dok u petom i šestom razredu ne bi trebalo da bude teži od četiri kilograma, a u sedmom i osmom razredu đački ranac može da teži do pet kilograma.
Dodao je da će udžbenike od nacionalnog interesa pripremiti javni izdavač, a štampaće ih javna preduzeća, kao i da bi sve škole bile u obavezi da od školske 2026/2027. godine za učenike prvog i petog razreda osnovne škole imaju te udžbenike.
"Planirano je da, na osnovu javnog poziva, kao što smo radili za nacionalnu čitanku, da se svi zainteresovani autori prijave i da na osnovu konkursa koji će sprovesti javni izdavač izabere tim koji će realizovati to", rekao je Pašić.

Tanjug/Miloš Milivojević
Da je javna rasprava koja obuhvata sve ove teme neophodna, saglasne su i sagovornice Euronews Srbija.
One takođe smatraju da su ovakve promene potrebne, ali ističu i da je pre svega kvalitet novih udžbenika potrebno potvrditi najpre na terenu, a za to je, dodaju, potrebno da prođe izvesno vreme. Dodaju i da sve izmene u prosveti treba da budu u skladu sa savremenim načinom života.
"Dete ne treba da sa deset kilograma na leđima bude deo obrazovnog sistema"
Ivana Orolicki, direktorka OŠ "Svetozar Marković", u razgovoru za Euronews Srbija kaže da je došlo vreme da se, što se tiče obrazovanja, pa i načina kako se ono sprovodi, uvede više reda.
Prema njenim rečima, iz perspektive nastavnika i direktora, problem nije samo u broju izdanja već i u njihovoj često kratkotrajnoj upotrebi.
"Došli smo do toga da deca neke udžbenike praktično i ne koriste, a torbe su im jako teške. Nemate ni dve škole koje koriste isti komplet, udžbenici su izgubili vrednost. Nekada su se knjige čuvale, nasleđivale, bukvar je imao posebnu emociju. Danas to nije slučaj", dodaje ona.
Ona naglašava da promena mora ići u pravcu povećanja vrednosti udžbenika, ali i prilagođavanja savremenim uslovima učenja.
"Ne mora svaka nastavna jedinica da ima štampani udžbenik. Danas postoje i radni materijali koji mogu biti dostupni online. Ali udžbenik kao takav mora biti nešto vredno, nešto što se ne menja svake godine, što može da traje, da se koristi i nasleđuje", poručuje Orolicki.
Tanjug/Dušan Aničić
Predložene izmene zakona donose i inicijativu da se smanji fizičko opterećenje dece, što direktorka škole vidi kao korak u dobrom pravcu.
"Ograničenje mase školskih torbi je više nego dobrodošlo. Dete ne treba svakog dana da nosi deset kilograma na leđima da bi bilo deo obrazovnog sistema. Ako zakon može da reguliše i to, onda pozdravljam promene", kaže ona.
Sa druge strane, profesorka na Prirodno-matematičkom fakultetu u Novom Sadu Zorana Lužanin kaže za Euronews Srbiju da je nekad udžbenik bio jedini izbor informacija, sada više to nije tako. Kaže da postoje i brojna istraživanja koja podržavaju ovakvu informaciju.
"Mi se nalazimo u trećoj deceniji 21. veka, a vraćamo se nečemu što je bilo u vreme pre 50 godina. Nešto se menja, učenici imaju neograničenu količinu informacija. Nekad je udžbenik bio jedini izvor informacija, a sada je obrnuto. Pored udžbenika, učenici će da pronađu informacije i negde drugde, oni treba da nauče da ukrštavaju", rekla je Lužanin.
Ključno pitanje - kakav nam je udžbenik potreban?
Međutim, deo iz nacrta, koji se tiče određivanja cene udžbenika, smatraju sagovornice, zvuči kao opšta najava. Smatraju i da je reč o kompletnoj temi, kojoj treba pristupiti jako pažljivo. Naime, Orolicki dodaje da sistem svakako treba urediti, ali predloženim rešenjima to neće biti postignuto. Kaže i da broj izdavača diktira cenu na tržištu.
"Danas imamo previše izdavača, udžbenici se često menjaju, pa to stvara problem i nastavnicima i roditeljima. Nekada su se knjige čuvale, danas se menjaju iz godine u godinu, pa više nemaju ni onu vrednost koju su nekada imale", kaže.
Smanjenje broja izdavača i stabilniji učenički kompleti, po njenim rečima, ne bi samo omogućili veću predvidivost u radu škola, već i finansijski rasteretili roditelje.
"Cena kompleta varira – od oko 7.000 dinara za mlađe razrede do čak 20.000 za starije. To nije mala stavka. Kada bi se smanjio broj izdanja i ujednačila ponuda, tiraži bi bili veći, a cene niže", objašnjava Orolicki.
Međutim, najava da bi udžbenike od nacionalnog interesa pripremio javni izdavač, a štampaće ih javno preduzeće, izazvala je zabrinutost kod profesorke Lužanin. Naime, ona kaže da ne razume predmete koji se definišu tako da u sebi sadrže "nacionalni interes".
"Ne mogu da se složim s tim da postoji nešto što se zove 'predmet od nacionalnog interesa' u smislu da on zahteva posebnog izdavača. Svi udžbenici, i iz istorije i iz muzičkog, prolaze recenzije, i nikada nije bilo problema u razlikama između javnih i privatnih izdavača po pitanju tačnosti sadržaja", naglašava Lužanin.
Tanjug/Miloš Milivojević
Ona upozorava da se na ovaj način ne rešavaju ključni problemi – kvalitet, razumevanje učenika i metodički pristup. Kaže da svakako treba da budu uključeni stručnjaci za određeni predmet, ali kaže da na tome ne sme da se završi.
"Udžbenik za osnovnu školu ne može da napiše samo ekspert iz oblasti. Možda neko jeste doktor nauka, ali to ne znači da zna kako da prilagodi sadržaj osmogodišnjaku. Morate znati da dete u drugom razredu ne može da razume rečenice duže od osam reči. Nedostaje nam uloga metodike, pedagogije i psihologije. Udžbenik mora da prati kognitivni razvoj učenika", kaže Lužanin.
Takođe, ona upozorava na neodrživost ideje da se štampanje udžbenika centralizuje u jednu državnu štampariju.
"To da će sve biti štampano na jednom mestu, pa da se ni tu ništa ne može pogrešiti, ne samo da je birokratski problematično, već je i zastarelo u digitalnom dobu", dodaje.
Obe sagovornice slažu se i oko toga da udžbenik više nije jedini izvor znanja, te da bi reforme morale da uzmu u obzir digitalne materijale, raznovrsnost pristupa i potrebu za trajnijim rešenjima.
Komentari (0)