Društvo

Dva načina za male maturante da se opredele iz kog će predmeta polagati treći test - rok do kraja decembra

Komentari

Autor: Slavica Tuvić

04/10/2022

-

15:39

Dva načina za male maturante da se opredele iz kog će predmeta polagati treći test - rok do kraja decembra
Dva načina za male maturante da se opredele iz kog će predmeta polagati treći test - rok do kraja decembra - Copyright Tanjug/Rade Prelić, Sava Radovanović

veličina teksta

Aa Aa

Učenici osmog razreda imaju rok da se do 30. decembra izjasne iz kog će predmeta, od pet ponuđenih, raditi treći test na završnom ispitu u junu, predviđeno je izmenama Pravilnika o programu završnog ispita koji je objavljen ovih dana.

Generaciju sadašnjih osmaka čeka izmenjena mala matura u junu naredne godine. Naime, prethodne generacije polagale su tri testa - srpski, matematika i kombinovani, dok se u junu menja treći test. Đaci će birati jedan od pet predmeta koji će polagati - istorija, geografija, biologija, fizika i hemija. 

O izabranom predmetu učenici će se izjašnjavati pisanim putem u školi ili elektronski na portalu posvećenom upisu u srednju školi (mojasrednjaškola), predvideno je u izmenjenom Pravilniku o programu završnog ispita u osnovnom obrazovanju.

U Pravilniku nije navedeno da li učenici imaju pravo da menjaju predmet koji će polagati. Stiglo je pojašnjenje iz Ministarstva prosvete koji kažu "da u slučaju da se učenici predomisle i žele da promene predmet koji će polagati na trećem testu, moći će to da učine u školi do 1. februara 2023. godine".

Osim trećeg testa na maloj maturi menja se i način bodovanja. Đaci će i ubuduće iz osnovne škole nositi maksimalno 60 bodova, a 40 sa testova, ali će sa testa iz matematike i srpskog moći maksimalno da ostvare po 14 bodova, dok će treći test nositi 12 bodova. Do sada su srpski i matematika nosili po 13 poena, a kombinovani test 14.

Tanjug/Rade Prelić

 

Novine na završnom ispitu ne važe za polaznike koji malu maturu polažu po programu za funkcionalno osnovno obrazovanje odraslih. Njima ostaje kombinovani test sa pitanjima iz biologije, geografije, istorije, fizike i hemije.

Na probi najviše se opredelilo za biologiju

Kako će izgledati novi koncept trećeg testa na maloj maturi već su imali priliku da vide osmaci koji će polagati završni ispit u junu. Oni su kao učenici sedmog razreda u junu, na kraju prošle školske godine, radili probni kombinovani test gde su se opredeljivali za jedan od pet ponuđenih predmeta. 

Na testiranju je učestvovao 60.021 učenika u 1.206 škola, što je oko 94 odsto od ukupnog broja učenika sedmog razreda.

"Najveći broj đaka, 28 odsto se opredelio da polaže biologiju, zatim 24 odsto učenika hemiju, 18 odsto istoriju, 15 geografiju, 8 odsto fiziku. Kada se pogledaju rezultati najbolje su uradili test iz fizike", rekao je pomoćnik ministra prosvete MIlan Pašić nedavno za Euronews Srbija.

Tanjug/Miloš Milivojević, Euronews/Slavica Tuvić

 

On je naveo da će zbirke zadataka za pripremu osmaka za završni istit izaći krajem januara, ali da će imati mogućnost da vežbaju i elektronski.

Novi koncept- manje stresa za učenike

U Ministarstvu prosvete smatraju da će se izmenom koncepta trećeg testa postići veća motivisanost učenika, jer će sami birati predmet koji će polagati, ali da će biti i manji stres za đake. 

Učenici ubuduće neće pripremati sedam predmeta za malu maturu, već tri predmeta. Obavezni ostaju srpski (maternji) i matematika, a treći test će biti po izboru od pet ponuđenih. 

Već duže nastavnici prosvetnim vlastima ukazuju da je treći test na maloj maturi slabije koncipiran u odnosu na ostala dva i da ga treba unaprediti. Navode da se na osnovu četiri pitanja iz svakog predmeta nije mogao dobiti dublji uvid u znanje po predmetima. Roditelji su ukazivali da to predstavlja veliko i nepotrebno opterećenje za učenike.

Kritike na račun trećeg testa iznete su i u Strategiji razvoja obrazovanja do 2030. godine.

"Nakon višegodišnje primene završnog ispita došlo se do izvesnih uvida koji nameću
potrebu za preispitivanjem njegovog kvaliteta, svrsishodnosti, kao i prednosti i
nedostataka. Ovo se pre svega odnosi na kombinovani test. Mišljenja stručne javnosti,
nastavnika i direktora ukazuju na to da koncept kombinovanog testa u ovom obliku nema
kapacitet da ostvari svoj puni potencijal i svrhu i da su izmene neminovne", navodi se u Strategiji.

Preporuka za vas

Komentari (0)

Srbija