Politika

"Kampanja će biti negativna, samo je pitanje ko će biti mete": Već se krenulo sa targetiranjem protivnika i medija

Komentari

Autor: Euronews Srbija

04/11/2023

-

15:31

Euronews Srbija

veličina teksta

Aa Aa

Raspisani su vanredni lokalni, pokrajinski i parlamentarni izbori, koji će se održati 17. decembra. Kampanja će trajati mesec i po dana, a sudeći prema prvim aktivnostima političara, deluje da će biti prljava. Štaviše, uveliko se krenulo sa targetiranjem protivnika i medija.

CRTA će posmatrati ceo izborni proces - kampanju i izborni dan. Programski direktor CRTE Raša Nedeljkov rekao da deluje da će kampanja biti prljava, da će govor mržnje biti okosnica i da već može da se vidi targetiranje protivnika, ali i medija. Prof. FPN Dušan Spasojević, s druge strane smatra da opozicija ima šansu da uzme vlast u pojedinim sredinama i da će to naterati vlast da izvuče sve resurse i upotrebi sve trikove. 

Milenković: Kampanja nabijena emocijama

Politički konsultant Dušan Milenković očekuje da će kampanja biti nabijena emocijama zbog Kosova, ali i da će u fokusu biti ekonomske teme.

"Svi osećamo na svojoj koži drastična poskupljenja i pad kvaliteta života. Očekujem da to bude fokus kampanje. Takođe, očekujem negativnu kampanju od strane režima, samo je pitanje koga će da targetiraju", rekao je on u emisiji "Hajde da razgovaramo".

On je naveo da je kod naprednjaka uvek deo kampanje negativan i da je pitanje samo ko su mete.

"Mete su različite poslednjih desetak godina. U poslednje vreme bilo je manje negativnog sadržaja za Dragana Đilasa nego ranije, ali se sada opet pojavljuje. Ne znam koliko će to biti intenzivno. Ne verujem da će biti tako intenzivno kao ranije. Imamo i neke desničare koje vlast targetira. Sada su fokusirani na Miloša Jovanovića, a pitanje je njihove taktike da li će da se vrate na Boška Obradovića i Milicu Đurđević Stamenkovski", rekao je Milenković za Euronews Srbija.

Euronews/Marko Subotić

 

Za njega će posebno biti zanimljivo kakav će stav zauzeti naprednjaci prema socijalistima koji su njihovi koalicioni parneri, ali koji su im oduzeli najviše glasova na prošlim izborima.

"Oni (SPS) jesu opasnost za njih. Jesu koalicioni partner, ali jesu opasnost za oduzimanje glasova", pojasnio je Milenković.

Dodaje i da opozicija nema resursa da vodi jaku prljavu kampanju, jer su za to potrebni mediji.

"Opozicija nije prisutna na medijima koji se najviše prate u Srbiji, mislim na televizije sa nacionalnom frekvencijom koje se najviše prate u Srbiji. Ono što bi opozicija mogla da ima, to je gerila prljava kampanja kojom se služi i SNS. Kod opozicije to još uvek nisam video. Oni imaju resurse za to i kada bi hteli mogli bi da je rade. Videćemo da li će pokušati taj način gerilske borbe, koje smo imali protiv autoritarnih vlasti", naveo je on.

Dodaje da je jaka gerilska kampanja vođena pritiv Slobodana Miloševića, da nju mogu da rade i ljudi koji su opoziciono nastrijeni, ali ne moraju da se takmiče na izborima, jer je za to potrebna neka vrste informacija do kojih se ne dolazi lako.

Funkcionerska kampanja

Bez obzira na zaključke koji su doneti o ograničavanju funkcionerske kampanje, Milenković ne očekuje promene u tom pogledu. Smatra da će vlast uvek naći način da promoviše sebe i da juri glasove kroz promociju stvari koje rade.

Smatra da je mnogo veći problem zloupotreba državnih resursa, generalno za političke ciljeve i lično bogaćenje.

Prema proceni Transparentnost Srbija izbori bi mogli da koštaju 25 miliona evra, a Milenković ne smatra da je toliko izdvajanje problem kada se ti izbori raspisuju i vode kako bi se neke stvari u društvu rešile.

"Problem je kada se ti izbori koriste kao alat za održanje na vlasti i onda se toliki novac troši. Samo trošenje novca za izbore nije loše uložen novac", istakao je on.

Na izbore se , kako kaže, ide jer je predsednik Aleksandar Vučić procenio da mu izbori sada više odgovaraju nego na proleće sledeće godine.

Navodi i da bi možda opoziciji više odgovaralo da su izbori na proleće. Smatra da je za građansku opoziciju velika stvar što su uspeli da naprave neku vrstu dogovora.

"Pokazali su sposobnost i spremnost za kompromise i da mogu da stave sa strane sve svoje razlike. To će biti dodatni vetar u leđa da mogu da osvoje značajniji broj glasova. U tom smislu su na dobrom mestu", rekao je Milenković.

Tanjug/Nemanja Jovanović

 

Nije mu pak, jasno zbog čega je vlast raspisala beogradske izbore, jer u Beogradu imaju najveću šansu da izgube i da opozicija odnese pobedu. Iznenađen je i što nije došlo do dogovora opozicije koja je na desnoj strani spektra.

"Ključna stvar je kako će oni voditi kampanju i ko će od njih da ulaziti u sukobe sa građanskom opozicijom. Nemaju interesa da napadaju, jer oni tu ne mogu da dobiju glasače. Njihovi glasači su SPS i laki glasači SNS. To je politički gledano kako bi njihov napad trebalo da izgleda i gde da traže nove birače", naveo je on.

Mogu li istraživanja da utiču na glasanje

Interesantno je da različita istraživanja marketinških agencija pokazuju potpuno različite rezultate kolika je trenutna snaga političkih partija i koalicija.

Postavlja se pitanje koliko zapravo istraživanja utiču na građane za koga će glasati. Dušan Vučićević sa Fakulteta političkih nauka kaže za Euronews Srbija da utiču, ali ne u toj meri koliko im se pridaje značaj. 

"Određeni deo birača glasa strateški, dezertira i odustaje od onoga što bi im bila prva politička opcija i opredeljuju se za njima najbližu opciju ukoliko ona nema šanse na izborima da preskoči cenzus ili osvoji mandat. U kontekstu Srbije ne verujem da će biti izraženo jer je od 2020. godine  snižen cenzus sa 5 na 3 posto. Sve relevantnije političke partije preskaču cenzus. Dobar deo njih se ujedinio. Pitanje je kako će se ponašati Narodna stranka i Dosta je bilo, te se može očekivati da njihovi birači ne glasaju za te opcije i da pređu najbližim strankama", pojasnio je on.

Navodi da drugi pravac u kome istraživanje javnog mnjenja može da utiče na birače jeste mobilizacija ili demobilazacija.

"Istraživanje može da hrabri apstinente. Ako pogledamo Beograd, mi znamo da će izbori biti kompetetivni i da će povući deo birača da glasaju. Vidimo iz istraživanja da će tu biti borbe. S druge strane, znamo da u Vojvodini SNS, SPS i Savez vojvođanskih Mađara gotovo sigurno ostvaruju pobedu. To bi možda obeshrabrilo građane desne i građanske opozicije da izađu na izbore jer znaju da tu ne mogu ništa značajno da urade", zaključio je on.

 

Komentari (0)

Srbija