Fokus

Najveće tehnološke kompanije udružile se protiv korišćenja veštačke inteligencije (AI) na izborima, ali - imaju li šanse

Komentari

Autor: BBC/Euronews Srbija

20/02/2024

-

07:15

Najveće tehnološke kompanije udružile se protiv korišćenja veštačke inteligencije (AI) na izborima, ali - imaju li šanse
Ilustracija - Copyright profimedia

veličina teksta

Aa Aa

Većina najvećih svetskih tehnoloških kompanija, uključujući Amazon, Google i Microsoft, dogovorila je da će se zajedno suočiti sa onim što nazivaju prevarama veštačke inteligencije (AI) na izborima.

Dvadeset firmi potpisalo je sporazum kojim se obavezuju da će se boriti protiv sadržaja koji dovodi birače u zabludu.

Oni kažu da će koristiti novu tehnologiju za otkrivanje i suzbijanje tog materijala.

Međutim, kako je za BBC rekao jedan od stručnjaka iz industrije, "ovaj dobrovoljni sporazum malo toga može da učini da spreči postavljanje štetnog sadržaja".

Sporazum o tehnologiji za suzbijanje prevare korišćenjem AI na izborima 2024. godine objavljen je na Minhenskoj bezbednosnoj konferenciji u petak.

Ova tema je postala važna jer se procenjuje da će ove godine do četiri milijarde ljudi glasati u zemljama kao što su SAD, Velika Britanija i Indija.

Kako prepoznati manipulisani sadržaj?

Među obavezama ovog sporazuma su razvoj tehnologija za "umanjenje rizika" povezanih s prevarama na izborima generisanim pomoću AI, kao i pružanje transparentnosti javnosti o merama koje su preduzete od strane kompanija.

Drugi koraci uključuju međusobno deljenje najbolje prakse i edukaciju javnosti kako bi prepoznali manipulisani sadržaj kada ga vide.

Potpisnici sporazuma uključuju platforme društvenih medija X - ranije poznatu kao Twitter - Snap, Adobe i Meta, vlasnika Facebooka, Instagrama i WhatsAppa.

Međutim, ovaj sporazum ima neke nedostatke prema mišljenju računarskog naučnika dr. Dipaka Padmanabhana sa Univerziteta Belfast Queen's koji je koautor studije o izborima i AI.

On je za BBC rekao da je obećavajuće videti kako kompanije prepoznaju širok spektar izazova koje donosi AI.

Ali,on je rekao da ove kompanije moraju da preduzmu više "proaktivnih akcija" umesto čekanja dok sadržaj ne bude postavljen pa da tek onda pokušavaju da ga sklone s platforme.

To bi moglo da značiti da će "realističniji AI sadržaji koji mogu biti štetni moći duže ostati na platformi" u poređenju s očevidnim falsifikatima koje je lakše detektovati i ukloniti, predložio je on.

Nedovoljno dobro definisana pravila

Dr Padmanabhan takođe smatra da korisnost tog sporazuma opada jer nedostaje nijansa kada treba definisati štetan sadržaj.

On je dao primer zatvorenog pakistanskog političara Imrana Kana koji je koristio veštačku inteligenciju da drži govore dok je bio u zatvoru.

- Da li bi i to trebalo ukloniti? - upitao je on.

Potpisnici sporazuma kažu da će ciljati sadržaj koji "prevarno pravi ili menja izgled, glas ili postupke" ključnih figura tokom izbora.

Takođe će se baviti audio sadržajima, fotografjama ili video snimcima koji daju lažne informacije glasačima o tome kada, gde i kako mogu da glasaju.

- Imamo odgovornost da pomognemo da se ovi alati ne upotrebe kao oružje na izborima - rekao je Bred Smit, predsednik Microsofta.

U sredu je zamenica američkog tužioca Lisa Monako rekla za BBCu da veštačka inteligencija preti "super-punjenjem" dezinformacijama tokom izbora.

Google i Meta su prethodno postavili svoje politike o AI-generisanim slikama i video snimcima u političkom oglašavanju, koje zahtevaju od oglašivača da označe kada koriste deepfakeove ili sadržaj koji je manipulisan pomoću AI.

Preporuka za vas

Komentari (0)

Svet