Fokus

Estetika u eri katastrofa: Šta se nalazi u dizajnerskim rancima za preživljavanje na Tajvanu?

Komentari
Estetika u eri katastrofa: Šta se nalazi u dizajnerskim rancima za preživljavanje na Tajvanu?
Estetika u eri katastrofa: Šta se nalazi u dizajnerskim rancima za preživljavanje na Tajvanu? - Copyright Pancake Pictures / ImageSource / Profimedia

Autor: Newmoney.gr

26/11/2025

-

20:25

veličina teksta

Aa Aa

Tajvan je zemlja koja je decenijama naučila da živi u ritmu prirodnih katastrofa i geopolitičkih tenzija. Zemljotresi su svakodnevica, tajfuni se ponavljaju svake godine, a napeta situacija sa Kinom nikada zapravo ne jenjava. Međutim, čudno je da su u ovom okruženju neizvesnosti, koje bi se očekivalo da dovede do odustajanja, ljudi na Tajvanu stvorili posebnu kulturu spremnosti koja se razvija uporedo sa bogatim kulturnim identitetom ostrva.

U poslednje dve godine, kako se seizmička aktivnost pojačava, vremenski fenomeni postaju ekstremni, a politički pritisci rastu, Tajvanci se odlučnije okreću pripremama za nepredviđeno - na način koji služi njihovom stilu i jedinstvenom estetskom osećaju. U ovoj klimi, čini se da cveta novo tržište, piše NewMoney. Reč je o dobro dizajniranim, funkcionalnim i često šarmantnim "kompletima za katastrofe" (kutije sa opremom za slučajeve katastrofa i vanrednih situacija), koji pretvaraju težak koncept hitnih slučajeva u nešto pristupačnije. Kompanije poput SafeTaiwan koriste rastuću svest i predstavljaju proizvode koji balansiraju između praktičnosti i estetike - od minimalističkih ranaca za evakuaciju do specijalizovanih kompleta za kućne ljubimce

Tradicija spremnosti sreće se sa novim talasom zabrinutosti

Vlada Tajvana godinama podstiče domaćinstva da budu spremna za vanredne situacije. Geografija to nalaže: ostrvo se nalazi na Pacifičkom vatrenom prstenu i često je pogođeno zemljotresima. Međutim, reakcija javnosti nije uvek bila dosledna. Neki građani su se snabdevali osnovnim potrepštinama, dok su drugi bili ravnodušni.

Ali 2023. i 2024. godine, niz događaja je promenio društvenu percepciju. Bila su dovoljna dva snažna zemljotresa na istoku, tajfuni koji su se vratili snažno uprkos godinama zatišja, i eskalacija vojnih pokreta Pekinga oko ostrva. Tako se kolektivno raspoloženje pomerilo ne ka panici, već ka realizmu, i spremnost za bilo koju katastrofu koja može da se desi počela je da izgleda potpuno normalno.

SafeTaiwan i elegantni ranci

U ovom društvenom pomeranju, privatno tržište je reagovalo trenutno. Jedan od najkarakterističnijih primera je SafeTaiwan, startup koji je prošle godine lansirao svoje prve "go-bags". Njihovi proizvodi uopšte ne podsećaju na glomaznu vojnu opremu koja dominira u drugim državama, sa osnovnim setom koji je vodootporni, minimalistički ranac koji više liči na torbu koju bi neko nosio u svakodnevnom životu.

Naravno, njegova unutrašnjost pokriva svaku praktičnu potrebu: termalnu ćebad, rukavice, fiziološki rastvor, gaze, pištaljku, antibakterijske maramice, LED baterijsku lampu i osnovne zalihe hrane. Sve je uredno organizovano sa pedantnom preciznošću, u pažljivo odabranoj paleti boja sa zemljanim, nežnim tonovima - karakteristikama tajvanske estetike.

Iako najprodavaniji proizvod ostaje klasični set za odrasle, proizvod koji je privukao najviše pažnje je novi komplet za kućne ljubimce. Na prvi pogled, komplet za ljubimce izgleda razigrano - skoro neobično za svoju vrstu, ali iza toga stoji jednostavna stvarnost.

"Otprilike jedno od tri ili četiri domaćinstva na Tajvanu ima kućnog ljubimca", kaže osnivačica Boni Lu.

"Za mnoge, njihove životinje su kao deca. Dakle, ako se pripremate za krizu, uključujete i njih u plan"

Komplet sadrži sklopive posude, bočicu za vodu, malu lopaticu za mačji pesak i kesice, dok je pakovanje slatko, sa zaobljenim fontovima i pastelnim bojama - blag način da se pristupi inače sumornoj temi.

Preporod radio-prijemnika za hitne slučajeve

Međutim, inovacije nisu ograničene samo na slatke rančeve, već se čini da se proširuju i na klasične alate. Konkretno, radio-prijemnik za hitne slučajeve - solarni, napravljen za nepovoljne uslove - postaje sve popularniji, a kompanije koje ga proizvode vide porast prodaje.

A_Gree / Alamy / Profimedia

 

Sangean, jedna od najpoznatijih tajvanskih kompanija za proizvodnju radio-prijemnika, prijavljuje povećanu potražnju za modelima za hitne slučajeve, jer ovi uređaji rade bez struje, vodootporni su i dizajnirani da izdrže čak i elektromagnetne smetnje. Najzanimljivije je to što ih razgrabe mlađe generacije koje ih otkrivaju preko društvenih mreža - ne iz nostalgije, već iz potrebe za praktičnim alatom.

Estetika bezbednosti

Impresivno u ovoj novoj kulturi je koliko se skladno kombinuju funkcionalnost i dizajn. Proizvodi podsećaju na elegantne lifestyle artikle. Kutije za prvu pomoć izgledaju kao dekorativni predmeti. Posude za vodu imaju boje koje se uklapaju u modernu kuhinju, dok se čak i aparati za gašenje požara redizajniraju da izgledaju estetski prijatno, a ne zastrašujuće. Čini se da Tajvan na ovaj način prati ono što mnogi istraživači širom sveta objašnjavaju - da ljudi lakše kupuju i koriste bezbednosnu opremu kada ih ona estetski ne obeshrabruje. Zemlja, sa svojom snažnom kulturom industrijskog dizajna, upravo koristi ovu informaciju.

Tamo se pripremljenost ne tretira kao sumorna obaveza, već kao deo savremenog načina života - polje gde kreativnost može učiniti teško lakšim. Dakle, u doba kada se prirodne katastrofe intenziviraju, političke tenzije umnožavaju i nestanci struje više nisu scenario naučne fantastike, pristup Tajvana nudi nešto važno: način da se pripremimo bez paralisanja od straha. Elegantni rančevi, slatki setovi za kućne ljubimce, radio-prijemnici za preživljavanje, sve to čini kulturu gde bezbednost ide ruku pod ruku sa estetikom. Drugim rečima, Tajvan pokazuje da inovacija može da cveta čak i u najnesigurnijim uslovima, pretvarajući anksioznost u kreativnost, a kreativnost u stvarnu pripremljenost.

Komentari (0)

Svet