Drštvene mreže istisnule tradicionalne medije: Više od polovine Amerikanaca se ne oslanja na portale i TV
Komentari
19/06/2025
-09:28
Društvene mreže i video platforme postale su glavni izvor vesti u SAD-u, nadmašivši tradicionalne TV kanale i informativne veb sajtove, pokazalo je istraživanje javnog mnjenja.
Više od polovine (54 odsto) ispitanika dobija vesti sa mreža kao što su Fejsbuk, X i Jutjub, čime su prestigli televiziju (50 odsto) i informativne sajtove i aplikacije (48 odsto), prema podacima Reutersovog instituta.
"Uspon društvenih mreža i vesti zasnovanih na ličnostima nije jedinstven za SAD, ali izgleda da se promene tamo dešavaju brže, i sa većim uticajem, nego u drugim zemljama“, navodi se u izveštaju.
Podkaster Džo Rogan bio je najgledanija ličnost, a skoro četvrtina (22 odsto) populacije izjavila je da je u prethodnoj nedelji naišla na vesti ili komentare koje je on objavio.
Autor izveštaja Nik Njuman rekao je da uspon video sadržaja na društvenim mrežama i vesti vođenih ličnostima "predstavlja još jedan značajan izazov za tradicionalne medijske kuće“.
Institut je takođe ukazao na trend kod nekih političara da daju intervjue simpatizerima na internetu umesto tradicionalnim novinarima.
Navodi se da populistički političari širom sveta "sve češće uspevaju da zaobiđu tradicionalno novinarstvo u korist prijateljskih, stranačkih medija, 'ličnosti' i 'influensera' koji često imaju poseban pristup, ali retko postavljaju teška pitanja, pri čemu su mnogi umešani u širenje lažnih narativa ili još gore“.
Uprkos svojoj popularnosti, onlajn influenseri i ličnosti navedeni su kao glavni izvor lažnih ili obmanjujućih informacija od strane skoro polovine ljudi širom sveta (47 odsto) – isto koliko i političari.
Izveštaj takođe navodi da je korišćenje mreže X za informisanje "stabilno ili u porastu na mnogim tržištima“, sa najvećim rastom u SAD.
Dodaje se da je, otkako je Ilon Mask preuzeo ovu mrežu 2022. godine, "mnogo više ljudi desničarskih uverenja, naročito mladih muškaraca, prešlo na mrežu, dok su se neki progresivni korisnici povukli ili je ređe koriste“.
U SAD-u se broj korisnika koji se identifikuju kao desničari utrostručio nakon Maskovog preuzimanja. U Velikoj Britaniji, broj desničarskih korisnika mreže X se gotovo udvostručio.
Rivalne mreže poput Tredsa, Bluskaja i Mastodona "imaju minimalan globalni uticaj, sa dosegom od dva odsto ili manje kada je reč o vestima“, navodi se.
Ostali ključni nalazi o izvorima vesti:
- TikTok je najbrže rastuća društvena i video mreža, koristi ga za vesti 17 odsto ljudi širom sveta, što je porast od četiri procentna poena u odnosu na prošlu godinu.
- Upotreba AI četbota za dobijanje vesti je u porastu i dvostruko je popularnija među mlađima od 25 godina nego u opštoj populaciji.
- Ipak, većina ljudi veruje da će veštačka inteligencija učiniti vesti manje transparentnim, tačnim i pouzdanim.
- Sve generacije i dalje cene proverene medijske brendove sa istorijom tačnosti, čak i ako ih ne koriste toliko često kao ranije.
Ovo je 14. izdanje izveštaja, a u istraživanju je učestvovalo skoro 100.000 ljudi iz 48 zemalja.
Komentari (0)