Na papiru sve savršeno, a u praksi vraćena kilometraža: Na šta obratiti pažnju pri kupovini uvezenog polovnjaka?
Komentari27/05/2025
-07:07
Deluje kao dobra računica uvesti automobil iz inostranstva, ali šta ako ta ušteda preraste u skupo iskustvo? Proveravali smo da li se kupovina polovnog automobila iz inostranstva zaista isplati.
Automobil iz Nemačke, fer cena, kilometraža taman. Na papiru – sve deluje savršeno. U stvarnosti, stručnjaci upozoravaju da pojedini detalji mogu otkriti pravo stanje vozila.
"Obratite pažnju na volan, istrošenost obloge volana, ručice menjača, gume na pedalama – kočnice, kvačila, gasa – kao i na sedišta. Proverite da li se ti elementi slažu s prikazanom kilometražom“, kaže za Euronews Srbija tehnički direktor kompanije "Pane AG" Bojan Mirković.
U Srbiju godišnje stignu desetine hiljada polovnih automobila, najviše iz Italije, Francuske i Nemačke.
Platforma Carvertical upozorava da skoro svaki 15. automobil uvezen u Srbiju ima sumnjivu kilometražu. Najveći rizik, navode, dolazi iz Slovenije, Italije i Holandije.
profimedia
"Svaki izveštaj se generiše za otprilike jedan minut. Kada pronađete automobil koji želite da kupite, ideja je da najpre proverite njegovu istoriju. Ljudi kupuju izveštaje, traže crvene zastavice i tek onda odlučuju da li da kupe vozilo“, kaže za naš portal Matas Buzelis iz kompanije Carvertical.
Kod skoro 40 odsto vozila zabeležena neka vrsta štete
Evo i konkretnog primera: istorijski izveštaj za jedno vozilo iz Srbije, koje smo proveravali na njihovom sajtu, jasno pokazuje problem s kilometražom, ali i istoriju šteta. Automobil je u jednom trenutku imao 346.000 kilometara, da bi godinu dana kasnije na satu stajalo gotovo 180.000 manje.
"Naša platforma u Srbiji još nema veliki broj korisnika, ali tržište raste. Najčešće je koriste građani koji planiraju da uvezu automobil. U proseku, oko 4,1 odsto vozila proverenih u Srbiji imalo je vraćenu kilometražu, dok je kod skoro 40 odsto zabeležena neka vrsta štete. Dešavalo se da se naši izveštaji koriste u pravnim sporovima – kupac otkrije problem i dokumentaciju priloži sudu ili drugim institucijama. Imali smo više takvih slučajeva", dodaje Buzelis.
profimedia
Kupci polovnjaka često dodatno proveravaju vozila kod mehaničara.
"Treba obratiti pažnju i na nosače farova, da li su celi i pravilno postavljeni. To su delovi koji mogu biti veoma skupi“, objašnjava Mirković.
Vraćanje kilometraže predstavlja prevaru. Pitali smo Ministarstvo unutrašnjih poslova kolike su kazne za ovu praksu i da li se problem sistemski prati. Do objavljivanja ovog teksta – gotovo dve nedelje nakon što smo poslali upit – odgovor nismo dobili.
Komentari (0)