Nova strategija ili pojedinačni poslovni poduhvat: Poznati brend vraćen u "srpske ruke", koji je sledeći?
Komentari
01/12/2025
-11:12
Dvojica srpskih preduzetnika postali su novi vlasnici Imleka. Oni su, kako se navodi u saopštenju o kupovini, povezani sa tim poznatim brendom kao i sa sektorom prehrambene industrije u regionu, a "udružuju snage kako bi ovu kompaniju vodili u narednu fazu rasta i razvoja". Da se pojedine velike srpske kompanije vraćaju u domaće vlasništvo rekao je nedavno predsednik Srbije Aleksandar Vučić, a kao primer je naveo upravo Imlek, uz poruku da će takvih povrataka biti još. Pritom je pomenuo deo konditorske i deo neke druge poljoprivredno prerađivačke industrije. Postavlja se pitanje da li je to nova strategija ili pojedinačni poduhvat domaćih privrednika.
Da je profit jedini kriterijum zašto neko kupuje neki brend, odnosno odlazi iz Srbije kaže za Euronews Srbija agroekonomski analitičar Žarko Galetin.
On navodi da je vraćanje tih prepoznatljivih brendova iz prerađivačke industrije u ruke srpskih privrednika dobra vest samo u slučaju ako će ta kompanija poslovati bolje i ako će proizvoditi proizvod koji je bolji nego u vreme prethodnih vlasnika.
Prema njegovim rečima, krajnjeg kupca se ne tiče ko je proizvođač i u čijim je rukama sada neki brend, nego im je bitno da dobiju kvalitet.
On naglašava da je brend nešto što je izgrađeno godinama i zaštitna marka, kao i da je to bitna stvar.
"Taj trademark koji stoji iza tog proizvoda je vrlo bitna stvar i važno je da se taj brend očuva i na neki način unapredi. Kada kupuju neki brend, vlasnike i velike igrače na tržištu u principu interesuje da li ta proizvodnja ima razrađeno tržište, marketing, kvalitet, pa će kupiti ako imaju interes da unaprede tu proizvodnju i da prošire tržište. Vraćanje tih brenova u srpske ruke u krajnjoj liniji je dobra vest, ali dobra će biti samo onda ako mi od te transakcije u krajnjoj liniji budemo imali koristi kao potrošači", rekao je Galetin.
Koja je najbolja varijanta?
Da će biti još vesti o povratku pojedinih velikih kompanija u domaće vlasništvo rekao je Vućić.
"Nismo prodali sve naše uljare i ostalo, a i ceo konditorski sektor je godinama bio u hrvatskim rukama. Nemam ništa protiv hrvatskih investitora, neki su bili veoma korektni, ali deo tih kompanija sada se polako vraća u srpske ruke. Ako je neko protiv toga, žao mi je, ali sve se dešava na ekonomskoj osnovi", rekao je Vučić.
profimedia
Galetin kaže da bi to može da bude naznaka neke nove strategije srpske prerađivačke industrije.
"Mi smo sad spremni da sve gledamo kroz prizmu političkih odluka i političkih odnosa. Ja to gledam kroz prizmu privrede. Ako se to vraća u srpske ruke, pa to s jedne strane može da bude znak nepoverenja stranih investitora, ali sa druge strane i da bude znak neke revitalizacije, renesanse srpske prerađivačke industrije", rekao je on.
On navodi da ako srpska primarna proizvodnja obezbeđuje dovoljnu sirovinu za funkcionisanje neke prerađivačke industrije zašto to da ne iskoristi domaći industrijalac i domaći vlasnik prerađivačke industrije i taj resurs upotrebi na najbolji mogući način.
"Najbolja varijanta je da vi valorizujete sopstvenu sirovinsku proizvodnju kroz krajnji proizvod i da to bude domaći proizvođač, tako da to može da bude neka naznaka neke nove strategije srpske prerađivačke industrije generalno", kaže on.
Sagovornik Euronews Srbija navodi da prerađivačka industrija funkcioniše po nekim svojim principima i sasvim drugačije od primarne proizvodnje.
"Vi kod primarne proizvodnje ne stvarate sopstveni brend, posebnu robnu marku i prepoznatljivost na tržištu na taj način. Primarna proizvodnja je takva kakva je, ona je sirovina za prerađivačku industriju. Kod prerađivačke industrije situacija je sasvim drugačija. Vi imate jedan Imlek koji otišao u druge ruke, ali on i dalje ostao Imlek", rekao je on.
On kaže da su u Srbiji u konditorskoj industriji prisutni Hrvati.
"Ne znači da je ona loše funkcionisala. Nema tu nekog velikog ekonomskog patriotizma u smislu kada vi vraćate nešto u svoje ruke. Vama će i dalje taj proizvod da se zove isto kao do sada, ostaće brend kao takav, ali ne znači da će domaći privrednici bolje upravljati tom firmom od stranih, jer tu je profit jedini kriterijum zašto neko dolazi, kupuje, odnosno odlazi iz Srbije", rekao je Galetin.
Komentari (0)