Biznis vesti

"Crna lista" nelegalnih trgovaca na internetu – sve više kupaca prijavljuje prevarante, kako ih prepoznati

Komentari

Autor: Zlatica Radović

22/09/2021

-

21:46

"Crna lista" nelegalnih trgovaca na internetu – sve više kupaca prijavljuje prevarante, kako ih prepoznati
"Crna lista" nelegalnih trgovaca na internetu – sve više kupaca prijavljuje prevarante, kako ih prepoznati - Copyright Unsplash

veličina teksta

Aa Aa

Prvi signal da je u pitanju trgovac koji nelegalno posluje na društvenim mrežama je kada na pitanje potencijalnog kupca o ceni proizvoda, odgovori da mu se obrati putem privatne poruke, u "inboks". To znači da je već prekršio jedno od osnovnih pravila, na osnovu Zakona o elektronskoj trgovini o isticanju obaveznih informacija koje je prodavac dužan da istakne na profilu firme. Osim poslovnog imena, adrese, kontakt podataka, matičnog i poreskog identifikacionog broja (PIB), on je dužan da objavi i detaljne podatke o ceni proizvoda, koji uključuju i troškove dostave.

Na ovo ukazuju u Nacionalnoj organizaciji potrošača Srbije, udruženju koje je nedavno počelo da objavljuje "crnu listu" internet trgovaca koji posluju mimo propisa, a na koju su smestili 418 prodavaca.

profimedia

 

Oni kažu da konstantno raste broj prijava građana koji su na ovaj način praktično prevareni i apeluju na potrošače da obrate pažnju od koga kupuju robu, jer ako je pazare od fizičkog lica, odnosno pojedinca, nemaju pravo ni na reklamaciju zbog kvaliteta proizvoda, kao ni na zamenu robe. U udruženjima ističu da ne samo što građani takvom kupovinom učestvuju u sivoj ekonomiji, već se i odriču potrošačkih prava.

Ovih prodavaca najviše ima na Instagramu, ali nisu retki ni profili na drugim društvenim mrežama, gde takođe nude svoje proizvode. Ubedljivo najzastupljenija je prodaja obuće, naročito patika i cipela, kao i sportske opreme, trenerki, haljina, parfema i tehičkih uređaja. 

Pravnik u Nacionalnoj organizaciji potrošača Srbije (NOPS) Mladen Alfirović za Euronews Srbija kaže da ova lista nije konačna, već da je to samo deo trgovaca koji posluju u sivoj zoni, koje su oni uspeli da otkriju ili su se na njih žalili građani. On objašnjava da kupci koji kupuju od nelegalnih prodavaca preko interneta ne mogu da ostvare prava po osnovu Zakona o zaštiti potrošača, jer ti trgovci nemaju registrovano preduzeće.

Potrošačke organizacije nisu u mogućnosti da postupaju, niti da pruže adekvatne pravne savete, osim da kupce upute na samostalni sudski postupak.

Kako prepoznati nelegalnog prodavca?

"Samo trgovac koji na profilu poseduje sve navedene podatke i ako su oni tačno navedeni posluje u skladu sa Zakonom i za kupovinu kod takvog trgovca možemo reći da je bezbedna, u smislu da se u toj situaciji primenjuju i odredbe Zakona o zaštiti potrošača i drugih propisa kojima se reguliše poslovanje van poslovnih prostorija trgovca", objašnjava Alfirović.

On ističe da se dešava da građani ne znaju od koga kupuju i najčešće, kada im nešto ne odgovara, ne mogu ni da ostvare kontakt sa prodavcem.

"Dešava se da, ukoliko imaju neku primedbu ili žele da reklamiraju proizvod, kupci budu blokirani od strane takvih prodavaca i da ne mogu da ostave čak ni komentar na profilu. Tek tada shvate da su u suštini proizvod kupili od fizičkog lica, od pojedinca, koji nema registrovanu firmu i na kojeg se ne odnosi zakon o zaštiti potrošača", objašnjava Alfirović.

On napominje da se dešava da potrošač ostane i bez svog novca i bez proizvoda koji je poručio, jer mu je na adresu stiglo nešto potpuno drugo, a trgovcu ne može da uđe u trag. 

"Svi govore o ekspanziji internet prodaje, ali se zanemaruje da paralelno sa njom cveta i nelegalno tržište, koje je potpuno van kontrole. Dugo već apelujemo na potrošače da budu obazrivi, ali smo shvatili da ta upozorenja nisu dovoljna i da je potrebno da uradimo i nešto konkretno. Zato smo počeli da objavljujemo 'crnu listu'. Prvi put smo to uradili krajem prošle godine", kaže Alfiroivić.

Pravnik ističe i da sa spiska brišu one prodavce koji u međuvremenu uđu u legalne tokove i objave sve ispravne podatke na društvenim mrežama preko kojih privlače kupce i prodaju robu. 

Preporuka za vas

Šta donosi novi zakon o zaštiti potrošača: Trgovci će morati u vansudski spor sa nezadovoljnim kupcima, nova pravila i za majstore
Bankarske usluge poskupele, naplaćuje se i provera stanja na bankomatu – da li su korisnicima vezane ruke

Komentari (0)

Biznis