Novac

Račun isti ili čak veći, korpa sve lakša - lista namirnica kojima je smanjena količina iz godine u godinu raste

Komentari

Autor: Zlatica Radović

14/08/2021

-

11:08

Račun isti ili čak veći, korpa sve lakša - lista namirnica kojima je smanjena količina iz godine u godinu raste
Račun isti ili čak veći, korpa sve lakša - lista namirnica kojima je smanjena količina iz godine u godinu raste - Copyright Tanjug/Dušan Aničić

veličina teksta

Aa Aa

Do poskupljenja hrane i pića poslednjih godina osim klasičnim podizanjem cena, dolazi i smanjivanjem gramaže velikog broja proizvoda. Neretko se dešava da proizvođači smanjuju pakovanja od 100 ili 500 grama, a da cena ostaje ista ili se čak u međuvremenu i poveća. Tako ispada da je korpa u radnji sve lakša, ali račun na kasi nije manji.

Poslednji u nizu primera je pakovanje voćnog jogurta, koje je kaliralo sa 500 na 400 grama. Od nedavno su pojedini proizvođači počeli da smanjuju i količinu soka, pa u bocama od pola litra sada ima 475 mililitara. Ni u flašama mineralne vode nema očekivanih "zaokruženih" brojki, već se ona od dva litra svela na 1,75. Odavno već praktično ne postoje makarone od pola kilograma, ali pojavila su se i pakovanja pirinča od 900 i 450 grama. I količina smrznutog povrća umesto pola kilograma sada teži 400 grama.

Nekada standardnu težinu od 100 grama, sada ima retko koja čokolada, dok se većina pakuje u ambalažu od 90, 80, pa i 70 grama. Ni one veće nemaju okruglo 200 ili 300 grama, već najčešće 180 i 250 grama.

Tanjug/Dušan Aničić

 

Da je sadržaja manje, može da se vidi samo ako se pažljivo gleda etiketa i čita deklaracija. Verovatno bismo tada mogli da ustanovimo da nam se kroz te nove ambalaže, razne flaše zanimljivog dizajna, ne nudi samo vizuelni doživljaj, kako se proizvođači često pravdaju, već manja količina hrane ili pića.

Kako u udruženjima potrošača kažu, u pitanju je marketinški trik da cena ostane ista ili da se poveća, a da se troškovi proizvođača smanje.

"Smanjivanje neto mase je prisutno već deceniju, a postupno se dešava stalno za novu grupu namirnica. Proizvođači deluju uigrano i obično u isto vreme prelaze na ambalažu koja podrazumeva manje količine. Prave se nevešti, a prećutno svi dozvoljavaju da se teret prenese na potrošača", kaže Petar Bogosavljević iz Pokreta potrošača Srbije. 

On napominje da na ta način prodavci zloupotrebljavaju navike kupaca, jer računaju da neće ni primetiti promenu. Propisi, međutim, u ovom slučaju nisu na strani kupaca. Zakon ne podrazumeva standardna pakovanja i količine pojedine robe, već ih proizvođači mogu proizvoljno odrediti. U obavezi su samo da na ambalaži jasno istaknu količinu proizvoda. 

profimedia

 

Proizvođači uglavnom imaju objašnjenje za smanjenje težine i zapremine, ali u njima ni ne spominju zaradu. U kompaniji koja proizvodi sokove, za smanjenje količine u flašicama od pola litre okrivljuju - frižidere. Kako su nedavno rekli u zvaničnoj izjavi za medije, redizajnirane boce, kada bi imale očekivanu litražu od 500 mililitara, ne bi mogle da stanu u rahladne uređaje.

Slično je i objašnjenje proizvođača supa, koji to što su u kesicama umesto četiri, ostala samo tri tanjira, pravdaju - natalitetom. Oni se, u svom nedavnom zvaničnom objašnjenju objavljenom u "Novostima", pozivaju na istraživanja koja pokazuju da se udeo domaćinstava u Srbiji koja imaju jednog ili dva člana za poslednjih deset godina povećao, tako da trenutno 50 odsto ukupnog broja domaćinstava čine porodice sa jednim do dva člana, kojima su, po njihovoj proceni, dovoljna tri tanjira supe.

Promene starih mera proizvoda posledica su direktive Evropske unije iz 2009. godine o ukidanju obaveze o standardnoj veličini pakovanja namirnica. Od tada proizvođači ne moraju striktno da pune ambalažu količinom od 100 grama, kilograma ili litra, već mogu slobodno da određuju količinu koja će se nalaziti u pakovanju.

Preporuka za vas

Bankarske usluge poskupele, naplaćuje se i provera stanja na bankomatu – da li su korisnicima vezane ruke

Komentari (2)

Milos

14.08.2021 13:21

Nema zakona u ovoj drzaci, inace bi oni lako odustali od bajki i pricica za decu, pa bi trcali da prepravljaju frizidere.

NjKV Potrošač

15.08.2021 14:04

Ima rešenja i za ovaj problemčić. Jednostavno ignorisati proizvode smanjene gramaže i obavezno gledati cenu po kg/l. Mi, potrošači treba da se ujedinimo i da ponekad izbojkotujemo određeni proizvod kada poskupi itd.

Biznis