Biznis vesti

Građani više neće biti "kuriri" koji sami nose svoje doznake: Kako radi E-bolovanje?

Komentari
Euronews Serbia

Autor: Euronews Srbija

11/07/2025

-

22:14

veličina teksta

Aa Aa

Od maja do septembra u vreme sezonskih poslova više od trećine zaposlenih nije u proizvodnim pogonima pojedinih kompanija, kažu u Ministarstvu privrede i dodaju da lažna bolovanja beleže istorijski maksimum. Zbog velikog broja lažnih bolovanja koje su prijavili strani poslodavci a naročito u letnjim mesecima, Ministarstvo zdravlja je predložilo da vlasnici kompanija Ministarstvu privrede dostave podatke o zaposlenima za koje smatraju da su na sumnjivom bolovanju, kako bi se to zatim proveravalo preko direktora domova zdravlja. Ministar Zlatibor Lončar je to predložio kao prelazno rešenje do uvođenja elektronskog sistema u kojem će se voditi bolovanja. Postavlja se pitanje kako će funkcionisati sistem eBolovanje i koje su koristi.

Da se intenzivno radi na uvođenju eBolovanja kaže za Euronews Srbija direktor Kancelarije za IT i eUpravu Mihailo Jovanović, navodeći da novi sistema ima mnogo koristi i za građane, i za poslodavce, i za državu. 

"Vlada Republike Srbije je intenzivno radila na uvođenju ovog velikog informacionog sistema, Ministarstvo zdravlja i Republički fond zdravstvenog osiguranja", rekao je on. 

Govoreći o koristima tog sistema za građane, Jovanović je naveo da građani više neće morati da budu kuriri koji nose svoju doznaku od izabranog lekara, odnosno od doma zdravlja do svog poslodavca. 

"Veoma je značajno što će i ta informacija da je neko na bolovanju, naročito kada ostaje na bolovanju preko 30 dana, elektronski ići do Republičkog fonda zdravstvenog osiguranja, pa će ona naknada zarade brže biti obračunavana i isplate će biti brže. Naravno da je korist i za poslodavca jer sada kada neko dobije bolovanje, on ima rok 72 sata, to je znači tri dana da ode do poslodavca. Sada će poslodavac to dobijati elektronski istog trenutka kada izabrani lekar prepiše bolovanje, što je značajno poslodavcima. Poslodavac će moći elektronski da pokrene proceduru provere tog bolovanja, dakle da posumnja da je stvarno to bolovanje opravdano. Takođe i komunikacija sa komisijama koje odlučuju nakon 30 dana da li treba da se produžava, bolovanje će biti elektronska", rekao je on. 

On naglašava da će u tom smislu sve biti transparentnije i da postojati statistika, kao i da će se znati koji lekar u kom domu zdravlja je pisao koje bolovanje kom zaposlenom. 

"Naravno da će podaci o razlogu zašto je neko otišao na bolovanje biti zaštićeni i u skladu sa Zakonom o zaštiti podataka kao ličnosti, ali ćemo imati u potpunosti statistiku u kom gradu koji domovi zdravlja prepisuju koje bolovanje", rekao je Jovanović. 

Pilot projekat 

U toku je pilot projekat u četiri doma zdravlja u Beogradu - na Vračaru, Voždovcu, Zemunu i Obrenovcu, a Jovanović kaže da će do kraja jula svi domovi zdravlja u Beogradu krenuti da rade u informacionom sistemu eBolovanje. 

Roman Lacheev / Alamy / Profimedia

 

"Više od 4.100 bolovanja je do sada prepisano u ova četiri doma zdravlja. Ono što je interesantno je da je oko 90 njih otišlo na komisiju, da su otišli na bolovanje preko 30 dana, ali mislim da će pravi efekat ove statistike upravo biti kada poslodavci budu deo ovog informacionog sistema, a to je do kraja godine. Ono što je bitno za poslodavce, oni će krenuti da dobijaju ovu informaciju do kraja godine, dakle, dok ne uspostavimo celokupni sistem, tako da će te elektronske doznake poslodavci do kraja godine dobijati elektronskim putem", rekao je Jovanović. 

Prema njegovim rečima, svaka digitalizacija donosi puno na transparentnosti i na preciznoj statistici tako da niko nikoga ne može da prevari. 

"Verujemo da će to doprineti da od maja do oktobra, kada je primećeno da između 20 i 30 odsto zaposlenih u nekim preduzećima počne da odsustvuje zbog bolovanja, da se taj broj smanji, što je sigurno značajno našim velikim investitorima, našim velikim preduzećima širom Srbije", rekao je sagovornik Euronews Srbija. 

eUprava doprinosi efikasnosti i transparentnosti, uskoro nove aplikacije  

Trenutno je oko 2,5 miliona registrovanih građana na portalu elektronske uprave, koji koriste na stotine različitih usluga. 

"Istakao bih sada završetak procesa upisa dece u srednje škole, takozvana Moja srednja škola portal, na kome već četvrtu ili petu godinu roditelji mogu da završe sve što je potrebno za upis dece u srednje škole, od prijavljivanja liste želja do toga da vide rezultate svoje dece, pa i da ih u potpunosti elektronski upišu, što je bilo nezamislivo pre četiri ili pet godina. Takođe, taj sistem je doprineo tome da budemo sigurni da prilikom organizovanja završnog ispita, ispiti budu zaštićeni, da ne izađu na internetu pre nego što krene ispit, evo četvrtu ili petu godinu već nemamo nikakvih problema u organizovanju završnog ispita. Pokazalo se da otprilike 70 odsto roditelja sve to radi elektronski, kada je u pitanju upis dece u srednje škole, a 30 odsto ide u škole, dakle ne radi elektronski, što je odličan podatak, pokazuje koliko građani veruju elektronskoj upravi i koliko im je lakše na taj način završavati neke poslove", rekao je Jovanović. 

Navodeći da građani sve više koriste svoje mobilne telefone i da očekuju da država bude dostupna preko mUprave, Jovanović kaže da se ovih dana završava i da će vrlo brzo biti objavljen veliki broj mobilnih aplikacija

"Jedna od njih će biti mobilna aplikacija eUprave, ali i moje eSanduče, gde će građani moći da dobijaju sva dokumenta od države elektronskim putem, dakle podatke iz katastra, iz poreske administracije. U perspektivi, ove mobilne aplikacije će u narednih godinu dana prerasti u nešto što zovemo digitalni novčanik, jer želimo da imamo aplikaciju u kojoj će građani moći da čuvaju svoja digitalna dokumenta, pa čak i kartice, recimo karticu zdravstvenog osiguranja, vozačku dozvolu, a sutra i ličnu kartu i pasoš. Da sve to bude uvezano sa sistemom Evropske unije, da sutra kada putuju, mogu da putuju samo sa svojim mobilnim telefonom", rekao je Jovanović i naglasio da nećemo imati nijedna papir jer će sve nalaziti u mobilnom telefonu. 

Virtuelni asistent na portalu eUprave 

Jovanović kaže da  je na portalu elektronske uprave postavljen virtuelni asistent, kao primer kako veštačka inteligencija može da pomogne. 

profimedia

 

On objašnjava da svi koji koriste taj portal, a kojima je možda teško da nađu neku uslugu i da se snađu na portalu, u lakoj komunikaciji s tim asistentom mogu da pitaju kako da koriste neku uslugu.

"Virtualni asistenti su primer kako veštačka inteligencija može da pomogne da nemamo sad veliki broj, recimo, zaposlenih u kontakt centrima koji daju neke informacije. Na portalu elektronske uprave smo postavili jednog takvog asistenta gde svi oni koji koriste portal, kojima je možda teško da nađu neku uslugu i da se snađu na portalu, u lakoj komunikaciji s tim asistentom mogu da pitaju kako da koriste neku uslugu. Naročito je nezgodno, što smo mi navikli u javnoj upravi, da koristimo teške administrativne izraze", rekao je Jovanović. 

Virtelnog asistenta građani mogu da pitaju ne gde im je izvod iz matične knjige, nego gde je njihova krštenica, kako je narod i naučio da pita. 

"Asistent, veštačka inteligencija, zna to da odgovori. Spremamo se da tog asistenta podignemo i na drugim državnim portalima. Jedna od veoma bitnih stvari i na čemu radi Ministarstvo za brigu o porodici je Alimentacioni fond. Mnogo ljudi se javlja i tu smo videli da je prava prilika da uspostavimo jednog virtualnog asistenta, da bi mogli građani da pitaju mnoga pitanja koja imaju vezano za Alimentacioni fond", rekao je on. 

Na pitanje da li građani moći putem virtualnog asistenta da automatski zakažu neke termine, da popune neke obrasce i da im pomogne takođe ukoliko imaju nekih nejasnoća, Jovanović navodi da u ovom trenutku mogu samo da postavljaju pitanja. 

"Naša namera je da omogućimo da mogu i da se završe kompletne usluge, dakle da ne moraju građani, recimo kod upisa dece u vrtiće, da sad klikću i popunjavaju neka polja, nego da taj asistent uradi sve to za njih. To je moguće, ali moramo da brinemo o bezbednosti podataka. Dakle, Republika Srbija i vlada rade na superkompjuterima koji se nalaze u našem Državnom data centru i bitno je da sve te podatke držimo u zemlji i da ne koristimo, recimo, otvorene platforme kao što su Open AI i druge, nego da sve te podatke smestimo kod nas. To će se desiti do kraja godine. Tada ćemo moći da elektronske usluge pružimo i preko asistenata, što će biti mnogo lakše građanima da koriste usluge elektronske uprave", najavio je Jovanović. 

Najavljene su velike investicije u razvoj veštačke inteligencije i nabavka još jednog superkompjutera do kraja godine, a Jovanović navodi da su superkompjuteri osnova za razvoj veštačke inteligencije. 

"Ono što je bitno, Vlada Republike Srbije daje besplatno na korišćenje svim tehničkim fakultetima, svim našim institutima, startapovima unutar naučno-tehnoloških parkova. Prvi superkompjuter koji imamo već je u potpunosti popunjen. Želimo da proširimo kapacitete na način da možemo da imamo i tog virtualnog asistenta s kojim završite sve kad je u pitanju javna uprava. Želimo da damo kapacitete i privredi tako da i naše firme, naročito mala i srednja preduzeća, krenu da koriste usluge veštačke inteligencije", rekao je on.

Govoreći o realizaciji projekata modernizacije, naročito ravnomernog regionalnog razvoja, Jovanović naglašava da je tu u fokusu Kragujevac, dalji razvoj inovacionog distrikta i Državnog data centra. 

"Najavljujemo uskoro početak izgradnje zgrade 2 inovacionog distrikta u Kragujevcu i do kraja godine završetak prvog objekta gde će se nalaziti vodeće svetske IT kompanije kao što su Oracle i IBM koji koriste usluge državnog data centra", kaže Jovanović. 

Komentari (0)

Biznis