Biznis vesti

Štrajk kontrole letenja do 30. septembra: Koji su efekti i zašto u sindikatu ćute o zahtevima?

Komentari
Štrajk kontrole letenja do 30. septembra: Koji su efekti i zašto u sindikatu ćute o zahtevima?
Štrajk kontrole letenja do 30. septembra: Koji su efekti i zašto u sindikatu ćute o zahtevima? - Copyright Pluto / Alamy / Profimedia

Autor: Ljiljana Gradinac

27/08/2025

-

12:03

veličina teksta

Aa Aa

Sindikat kontrole letenja je u štrajku od 19. avgusta u 23 sata. Prema najavi, štrajk će trajati do 30. septembra. U tom sindikati su rekli za Euronews Srbija da ne daju izjave za medije. Rukovodstvo Kontrole letenja Srbije i Crne Gore (SMATSA), kako se navodi na njihovom sajtu, smatra da je štrajk neracionalan, neutemeljen i štetan po sve učesnike u vazdušnom saobraćaju, pa i za sve zaposlene u kompaniji.    

Kako navodi SMATSA, osnovni zahtev sindikata se odnosi na hitno i značajno uvećanje zarada pojedinih kategorija zaposlenih i podseća da prosečna zarada kontolora letenja u SMATSA doo iznosi oko 7.000 evra što je, dodaju, neuporedivo više od prosečne zarade u Srbiji.

"Rukovodstvo SMATSA doo, kao poslodavac čija je delatnost od javnog interesa, preduzima sve neophodne mere da bi se očuvala bezbednost i efikasnost vazdušnog saobraćaja. U skladu sa zakonom, primenjuje se Odluka o minimumu procesa rada, kako bi se posledice štrajka svele na najmanju moguću meru", navodi se na sajtu.

Urednik portala EX-YU Aviation News Luka Popović kaže za Euronews Srbija da nije poznato koji su sve razlozi štrajka

On podseća da je sindikat ranije ove godine najavljivao štrajk, ali da do njega tada nije došlo. 

"Ovo je prvi put makar u skorije vreme da se nešto ovako dešava. Mi i dalje ne znamo tačne razloge zašto je došlo do ovog štrajka, zato što su se oni dosta ogradili od toga i ne žele da komuniciraju sa javnošću šta su tačno njihovi zahtevi i zbog čega je došlo do štrajka", rekao je on.

Plata se, kaže Popović, pominje kao jedna od stavki i dosta se priča o tome da oni imaju izuzetno visoku platu.

"Treba uzeti u obzir da kontrolori letenja svuda u svetu imaju vrlo visoke plate, a razlog za to jeste da oni imaju izuzetno veliku odgovornost, da je to vrlo teška profesija i vrlo dugo treba da se neko školuje da bi mogao da obavlja taj posao. Takođe, treba napomenuti da se njihova cela plata ne isplaćuje samo od strane države. Jedan deo plate isplaćuje i Eurocontrol, to je ta krovna organizacija, evropska kontrola letenja. Oni sad traže od države povećanje, očigledno taj deo koji država isplaćuje", rekao je Popović.

Kakvi su efekti štrajka? 

Minimum procesa rada zahteva da 80 odsto radne snage bude na poslu.

Popović kaže da je negde pročitao da sindikat traži da se i to izmeni. 

On objašnjava da je taj minimum procesa rada izuzetno visok tako da je efekat štrajka minimalan.

"Kao što i vidimo, nema nekih kašnjenja letova. Kašnjenja koja postoje su prouzrokovana iz drugih razloga, ne zbog kontrole letenja. Postoje neki nagoveštaji da su određeni avioni koji preleću nad Srbijom preusmereni na druge rute, ali na sam saobraćaj iz i za Srbiju nema nikakvog efekta. To smo videli i ranije ove godine kad je bio štrajk na aerodromu Beograd. Oni isto imaju tu stavku u ugovorima da je minimum rada nekih 85 odsto i nije bilo apsolutno nikakvog efekta. Očekujem da će se isto tako nastaviti, mada jeste čudan taj rok od 40 dana štrajka. Nisam čuo tako nešto ranije i ne znamo tačno šta oni traže, zato što su rekli da ne žele da izlaze u javnost s tim", rekao je Popović. 

Pluto / Alamy / Profimedia

 

On je rekao da ove godine ima puno takvih štrajkova i u Francuskoj i u Španiji, s tim što su oni imali mnogo većeg efekta jer se potpuno zatvori jedan deo teritorije za prelet, što u Srbiji nije slučaj. 

"Štrajkovi u Francuskoj i Španiji su bili kraći, ali su imali mnogo većeg efekta po celu Evropu, za razliku od ovog štrajka. Kod njih isto traže, naravno, povećanje plata, ali takođe imaju i manjak broja zaposlenih. To je kriza u celoj Evropi koja je nastala nakon COVID-a, jer je mnogo kontrolora letenja otišlo u penziju, pa je nastao vakuum zbog nedovoljnog broja", rekao je Popović.

Govoreći o štrajkovima u Francuskoj i Španiji i nedavnom štrajku u Grčkoj i ispunjavanju zahteva, Popović kaže da nije nužno dolazilo do povećanja plata kao jednom od zahteva.

"U nekim slučajevima su došli do zaključka da pregovaraju, da nastave pregovore. Nije nužno došlo do dogovora i zato vidimo česte štrajkove, pogotovo u Francuskoj. Bio je nedavno u Grčkoj takođe, tako da ih ima zaista u celoj Evropi i to je veliki problem", navodi sagovornik Euronews Srbija. 

Koji su još problemi?

On kaže da je potrebno određeno vreme da se treniraju kontrolori i da mora da postoji dovoljno ljudi koji mogu da ih poduče i nauče tom poslu.

"To je veliki problem i onda im je produženo radno vreme. Naravno, to sve je uticalo na to veliko nezadovoljstvo. I kod nas postoji problem nedostatka kontrolora letenja, ne u tolikoj meri, ali je isto jedan od problema i isto se radi duže nego ranije. Ne znam da li je to jedna od njihovih stavki u tom štrajku, ali to je činjenica. To je ukazao i Eurocontrol pre nekoliko meseci", rekao je Popović.

On objašnjava da je došlo do povećanja saobraćaja iznad Srbije, odnosno preleta aviona iznad Srbije pogotovo zbog rata u Ukraji, a pošto je njihov vazdušni prostor potpuno zatvoren, došlo je do preusmeravanja tih linija, ruta iznad zemalja i više aviona preleće preko Srbije i kontrolori letenja imaju i mnogo više posla.

"Više puta u toku godine rekordan broj aviona preleteo je Srbiju u roku od 24 sata", dodaje Popović. 

Na pitanje da li je normalno da kontroloti letenja rade prekovremeno s obzirom na to da je to jedan od najstresnijih poslova, Popović kaže da treba da se zaposli više kontrolora, odnosno treba da bude veći broj treniranja novih kontrolora.

"Ali, to je problem sa kojim se suočava cela Evropa i šire i u SAD takođe, gde smo zapravo i videli šta se dešava kada zakaže kontrola letenja u poslednjih godinu dana u Americi. U SAD je bilo više incidenata zbog toga", navodi sagovornik Euronews Srbija.

Povodom nedavne promene na mestu direktora Kontrole letenja Srbije i Crne i to svega pet meseci koliko je prethodni bio na toj funkciji, Popović smatra da je i to jedan od problema jer je pročitao da su se u kontroli letenja žalili da se zapošljava nestručan kadar.

"Da li je to zaista tako, ne mogu da garantujem jer nisam baš upućen. Postoji puno žalbi da se zapošljava politički kadar, nestručan kadar, što je u svakoj instituciji vrlo veliki problem, ali pogotovo u ovakvoj instituciji", rekao je Popović.

Komentari (0)

Biznis