Gavrilović o slučaju oglašavanja banke na Viberu: "NBS promptno reagovala, čekamo odgovor tržišne inspekcije"
Komentari24/12/2025
-18:57
Udruženje za zaštitu potrošača "Efektiva" podnelo je prijavu Narodnoj banci Srbije zbog novog vida internet oglašavanja jedne banke na platformi Viber. Naime, nakon što su u privatnim porukama koristili reči poput "pare" ili "plata", pojedinim korisnicima su se pojavile reklame za keš kredit te banke. Dejan Gavrilović iz "Efektive" za Euronews Srbija kaže da je NBS promptno reagovala, a da se od juče više ne pojavljuju pomenute reklame na toj mreži. Očekuje, međutim, i dalje reakciju tržišne inspekcije.
"Kako smo i naveli u toj prijavi koja je upućena Narodnoj banci Srbije, najpre mi smatramo da banka na ovaj način obavlja nepoštenu poslovnu praksu, obmanjujuću poslovnu praksu i nasrtljivu poslovnu praksu. Zašto nepoštenu i obmanjujuću? Zato što na početku, onog prvog dana kada je u pisanoj u komunikaciji putem Vibera taj link banke se pojavljivao na nekoliko reči. Dakle, da li je to pare, kredit, banka, troškovi, plata, ako vi sad ukucate recimo sa nekim pričate ili nekoga pitate koji je najbolji kredit ili koja je najbolja banka i izađe vam link te banke, to bi mogla da bude nepoštena i obmanjujuća poslovna praksa zato što ne mora da znači zapravo da je ta banka stvarno najbolja banka", rekao je Gavrilović.
Ističe da je direktno oglašavanje dozvoljeno samo ako oglašivač ima prethodnu saglasnost primaoca poruke.
"Što se tiče nasrtljivosti, to je, da kažemo, nešto slično i dovođenju potrošača odnosno potencijalnih korisnika u zabludu na prethodno objašnjeni način. Banka je ovde propustila da uz taj link, gde je pisalo uzmi kredit stavi i onu obaveznu napomenu da pozajmljivanje novca košta. Dakle, to je taj deo žalbe koje smo uputili prema Narodnoj banci Srbije", rekao je on.
Gavrilović dodaje da je prijava upućena i tržišnoj inspekciji.
"Uputili prijavu koja se odnosi na direktno oglašavanje, dakle, direktno oglašavanje je dozvoljeno samo ako oglašivač ima prethodnu saglasnost primaoca poruke, ovde siguran sam veći deo građana nema prethodnu saglasnost banke za ovakav vid reklamiranja i u tom smislu je tržišna inspekcija nadležna da reaguje za tako nešto i naloži banci da prekine taj vid takvog oglašavanja. Ono što se desilo tog prvog dana je bilo tih nekih 5-6 reči u upotrebi, mi smo pokrenuli tu temu da kažem da se podigla velika prašina, veliku pažnju javnosti je to izazvalo na društvenim mrežama i u medijima I već narednog dana je taj broj reči sveden samo na jednu reč kredit, a koliko sam video od juče, dakle, u potpunosti je ukinuto takvo oglašavanje banke putem Vibera. Da li je to zato što je reagovala Narodna banka Srbije ili se od ove reklame za banku napravila velika antireklama, ne znam, ali prema saznanjima koje imamo i lično smo i probali, od juče takav način oglašavanja banke putem Vibera više ne funkcioniše", rekao je on.
On kaže da je Narodna banka Srbije brzo reagovala, s obzirom na to da je prijava podnesena u petak, da su već u ponedeljak ujutru odmah odgovorili da postupaju po toj prijavi.
"Rekli su čak i da nisu samo ti propisi koje smo mi naveli u prijavi, nego da oni to istražuju iz ugla još nekih propisa i potencijalnog njihovog kršenja. Dakle, naravno, bilo je potrebno neko vreme da Narodna banka Srbije ispita ceo slučaj. Od tržišne inspekcije još uvek nismo dobili nikakav odgovor. I ono što je zanimljivo, recimo, ja lično kao fizičko lice sam uputio banci zahtev u skladu sa članom 63 Zakona o oglašavanju. Dakle, i ako sam nekada dao možda banci saglasnost za takvo reklamiranje, dakle, povukao sam saglasnost i zatražio sam od banke da me o tome obavesti. Evo, do ovog trenutka banka me o tome još uvek nije obavestila. Sačekaću još malo pa ću i to prijaviti tržišnoj inspekciji", rekao je on.
Na pitanje ko treba da štiti građane od ovakvog vida reklamiranja na tim društvenim platformama, Gavrilović kaže da je deo nadležnosti kod NBS, a deo upravo kod tržišne inspekcije.
"Sad, problem je u tome što neko krene sa takvim reklamiranjem ne tražeći dozvolu od nadležnih organa, nego jednostavno započne takav vid reklamiranja, a onda je na recimo nama ili na potrošačima da reagujemo, da ukažemo nadležnima koji bi onda trebalo brzo da reaguju i da kazne trgovca koji krši propise", naveo je Gavrilović.
Komentari (0)