Biznis vesti

Više "privatnih igrača" kao rešenje za "planine prtljaga": Može li nova odluka da ublaži problem na aerodromu

Komentari

Autor: Euronews Srbija

12/07/2023

-

19:00

Euronews

veličina teksta

Aa Aa

Haos na aerodromima u Evropi i svetu poklopio se sa početkom letnje turističke sezone, a prethodnih nedelja mogli smo da vidimo i velike gužve na beogradskom aerodromu Nikola Tesla, naročito u delu sa prtljagom. Zbog problema koje putnici imaju nadležni u Srbiji su reagovali, a predstavnici vlade održali su sastanke sa rukovodstvom aerodroma. Jedna od novih mera koja ima za cilj da ublaži problem je da više ne postoji ograničenje u pogledu broja kompanija koje mogu da pružaju usluge zemaljskog operatera, ali stručnjaci kažu da je pitanje da li će to biti dovoljno da se reši problem za ovo leto.

Pometnji na aerodromima doprineli su mnogi faktori. Otkazivanja i kašnjenja letova nisu retkost, a Evropska organizacija za bezbednost vazdušnog saobraćaja upozorila je da će u narednih nekoliko nedelja širom Evrope biti oko 33.000 letova dnevno, što je povećanje od oko osam odsto u odnosu na prošlu godinu. Sve to dovodi do preopterećenja na samim aerodromima, a jedan od razloga je i smanjeni broj osoblja.

Tokom pandemije koronavirusa, a posle 2019. godine kada je zabeležen rekordan broj letova, mnogi su dobili otkaze i u međuvremenu pronašli nove poslove. Jedna od najvećih pretnji za aviosaobraćaj ostaju štrajkovi u Francuskoj, zbog toga što ne remete samo saobraćaju toj zemlji, veći i širom Evrope jer letovi morajud a se preusmere ka drugim zemljama. 

Evrokontrol označio je 15. jul kao kritičan dan za sve evropske avioprevoznike zbog očekivanog zagušenja u avio-saobraćaju.

Čini se takođe da milioni Evropljana i Amerikanaca nadoknađuju izgubljeno vreme putovanja tokom pandemije. Uz to očekuje se da će milioni kineskih turista posetiti Evropu ovog leta i jeseni posle ukidanja ograničenja putovanja u Kini.

Evropska organizacija za bezbednost vazdušnog saobraćaja kao prepterećene evropske gradove označila je Atinu, Rems, Budimpeštu, Varšavu, Nikoziju, ali i Beograd i Zagreb.

Da li je uvođenje novih zemaljskih operatera u Beogradu dovoljno da reši problem za ovu sezonu?

Baš u Beogradu je ukinuto ograničenje u pogledu broja kompanija koje mogu da pružaju usluge zemaljskog operatera, što otvara prostor da na aerodrom dođu novi "priatni igrači", ali se postavlja pitanje da li će to biti dovoljno za ovu sezonu.

"To sve povećava cenu. Postoje te kompanije, 'hendleri', i Er Srbija je donela odluku jer aviokompanija ne želi da se bavi ničim što nije njen osnovni biznis. Aerodromi nisu imali toliko subvencija kada je bila korona, mnogo su više patili kada je bila korona od aviokompanija. Ipak, patile su i te kompanije. Sada na aerodrom u Beogradu može da dođe još privatnih igrača, ali, nažalost, najverovatnije to neće moći da se dogodi dovoljno brzo da ispravi ovu sezonu jer oni imaju svoje interno-poslovne dimanike koje ne mogu tako brzo da se reše", rekao je za Euronews Srbija Petar Vojinović, urednik portala "Tango Six".

Euronews

Na brojnim aerodromima, problem odlaganja prtljaga rešen je automatizovanjem i mašinama, ali Vojinović smatra da je u Beogradu već urađeno sve što je moguće u tom pravcu.

"Mislim da je tehonološki urađeno sve što može na ovom nivou. Kroz prozor aviona vidite radnike koji prilično bez emocija bacaju prtljag na traku koja mora biti pokretna, zatim vozilo dovozi taj prtljag i ne postoji ništa drugo gde bi to moglo da se automatizuje. Čovek, odnosno fizički radnik, koji bi trebalo da bude dobro plaćen, kada bi svaki kofer stavljao nežno i sa pažnjom, kasnili bi satima", navodi Vojinović.

Niz faktora zbog kojih su "teža krila" aviosaobraćaju

Govoreći o problemima u aviosaobraćaju u Evropi, Vojinović je naveo da postoji lista od šest ili sedam faktora koji utiču na to. 

"Prošle godine smo isto gledali planine putničkih prtljaga na drugim aerodromima, baš zbog manjka ljudi koji rade u obezbeđenju, i na manipulaciji prtljagom. Oni su bili otpuštani za vreme korone, i sada kada treba da se vrate nije jasno da li pada interesovanje za poslove, ili aerodromi ne žele da ih dovoljno plate. To su izazovni poslovi fizički, pogotovo na ovim temperaturama. Tu su i bezbednosne provere, jer svaki putnik koji radi na aerodromu prelazi granicu, kao i mi kad smo putnici", rekao je. 

Na sve to dolaze i upozorenja o manjku zaposlenih u kontroli letenja, a osvrćući se na situaciju u Srbiji, urednik portala "Tango Six" kaže da je kod nas kontrola letenja adekvatno kadrirana, ali da postroji povećan saobraćaj zbog rata u Ukrajini. 

"Onda letenje može da bude usporeno, i to se prenosi na kašnjenja na aerodromima. Aviosaobraćaj radi po vremenskim prozorima, i ove planine prtljaga na našem aerodromu nisu izgubljeni prtljazi, samo će doći deset dana kasnije jer je možda u pitanju povezan let. Ako putnik porani ili zakasni, taj prtljag možda ne dođe na prvi vezani let, već sledeći", kaže Vojinović.

Preporuka za vas

Komentari (0)

Biznis