Uoči "crnog petka" popusti već počeli: O čemu treba voditi računa ako se kupuje roba iz inostranstva putem interneta
Komentari 
                                    11/11/2023
-16:00
Krajem novembra potrošačka groznica zahvati mnoge koji bi da na "crni petak" kupe nešto što su planirali, ali su ipak odlučili da malo sačekaju i iskoriste popuste. Tog poslednjeg petka u novembru zadovoljni su i trgovci zbog velikih profita, ali i kupci zbog nižih cena proizvoda. Iako se Svetski dan kupovine zove "crni petak", praznik kupoholičara zna da potraje i nekoliko dana ili nedelja. Tako su i u Srbiji u pojedinim radnjama uveliko pre "crnog petka", koji je ove godine 24. novembra, počeli popusti. Osim odlaska u radnje, poslednjih godina sve više potrošača proizvode naručuje onlajn. Iz "fotelje" se naručuje i roba iz inostranstva.
Ako se naručuje preko interneta, treba znati da se uvozne dažbine plaćaju na svu robu čija je vrednost veća od 50 evra.
Ono što treba imati u vidu je da se u ovom slučaju i na pošiljke male vrednosti (manje od 50 evra) naplaćuje PDV u iznosu od 20 odsto u odnosu na vrednost robe.
"Vrednost robe u poštanskim pošiljkama uglavnom ne prelazi 50 evra. Razlog tome je to, što se na svu robu kupljenu preko interneta, čija je vrednost veća od 50 evra, plaćaju uvozne dažbine -carina i PDV", kažu za Euronews Srbija u Upravi carina.
 
                                                                                
                                                                                                                                profimedia
                                                                                                                                                                    
                                                                                                                                                    
                                    
                                                                                                                                
                                                                                                                            
                                                                                                                                
                                                                                                                            
                                                                                                                                
Objašnjavaju da je carinsko i poresko oslobođenje propisano samo za pošiljke male vrednosti, koje domaći i strani državljani besplatno primaju od fizičkog lica iz inostranstva, pod uslovom da te pošiljke nisu komercijalne prirode i da njihova vrednost ne prelazi iznos od 70 evra.
Račun kao dokaz
Savet za građane koji kupuju preko interneta je da pre svega budu oprezni i da ne dozvole da budu žrtve sve učestalijih prevara.
"Osim što treba voditi računa da sajtovi sa kojih se kupuje budu pouzdani, od prodavca treba zahtevati da robu u pošiljkama obavezno prati račun, kao dokaz njene vrednosti. Dešava se da pošiljke sa robom kupljenom preko interneta pristižu bez prateće fakture, na osnovu koje bi se nedvosmisleno mogla ustanoviti njena vrednost. U takvim okolnostima carinski službenici koriste druge metode utvrđivanja vrednosti, u skladu sa zakonom, odnosno koriste podatke o vrednosti kojima raspolažu, kao što su na primer podaci o cenama istovetne ili slične robe", navode u Upravi carina.
Inače, broj pošiljaka koje na dnevnom nivou pristižu u Srbiju iz inostranstva varira od nekoliko stotina do nekoliko hiljada.
Ono što je sasvim izvesno je da se njihov broj povećava, naročito u vreme praznika, kao i tokom sezonskih i drugih sniženja ili akcija koje pojedini internet trgovci nude.
Vreme potrebno za obavljanje carinske procedure tako je uslovljeno brojem pristiglih pošiljaka i
                                                                                            
                                                
                                                
                                                
                                                
                                                
                                                
                                                
                                                
                                                
                                                
                                                
                                                                                                
                                                                                                                                                                            
                                                                                                                                drugim okolnostima. 
                                                                                                                                                                    
                                                                                                                                                    
                                    
                                                                                                                                
                                                                                                                            
                                                                                                                                
                                                                                                                            
                                                                                                                                
"U vreme praznika i tokom popularnih akcija internet prodavnica, kao što je primera radi 'crni petak', broj pošiljaka se višestruko uvećava, što posledično povećava vreme potrebno za obradu i otpremu pošiljaka", kažu u Upravi carina.
Koja vrsta robe najviše stiže u pošiljakama?
Kada je reč o sadržini pošiljaka namenjenih fizičkim licima kao primaocima, preovladava
                                                                                            
                                                
                                                
                                                
                                                                                                    
                                                    
                                                
                                                
                                                
                                                
                                                
                                                
                                                
                                                
                                                                                                                                                    
                                                    
 
                                                                                
                                                                                                                                profimedia
                                                                                                                                                                    
                                                                                                                                                    
                                    
                                                                                                                                
                                                                                                                            
                                                                                                                                
                                                                                                                            
                                                                                                                                
Pošiljke namenjene pravnim licima najčešće sadrže repromaterijal, rezervne delove i opremu
                                                                                            
                                                
                                                
                                                
                                                
                                                
                                                
                                                
                                                
                                                
                                                
                                                
                                                                                                
                                                                                                                                                                            
                                                                                                                                manjih gabarita.
                                                                                                                                                                    
                                                                                                                                                    
                                    
                                                                                                                                
                                                                                                                            
                                                                                                                                
                                                                                                                            
                                                                                                                                
Prema podacima kojima raspolaže Uprava carina, u tri carinsko-poštanske ispostave - Beograd,
                                                                                            
                                                
                                                
                                                
                                                
                                                
                                                
                                                
                                                
                                                
                                                
                                                                                                    
                                                                                                    
                                                                                                
                                                                                                                                                                            
                                                                                                                                Novi Sad i Niš, od početka 2023. godine carinska procedura sprovedena je na više od 235.000
                                                                                                                            
                                                                                                                                pošiljaka. 
                                                                                                                                                                    
                                                                                                                                                    
                                    
                                                                                                                                
                                                                                                                            
                                                                                                                                
                                                                                                                            
                                                                                                                                
Prošle godine evidentirano je 253.455, dok ih je 2021. bilo više od 255.000.
U Upravi carina napominju da se uvozne dažbine na pošiljke koje fizička lica primaju iz inostranstva u poštanskom saobraćaju, čija vrednost ne prelazi 3.000 evra, obračunavaju primenom jedinstvene stope carine u visini od 10 odsto, a na ocarinjenu vrednost obračunava se pripadajuća stopa PDV.
"Pritom se za poštanske pošiljke koje podležu naplati uvoznih dažbina, carinska osnovica
                                                                                            
                                                
                                                
                                                
                                                
                                                
                                                
                                                
                                                
                                                
                                                
                                                
                                                                                                
                                                                                                    
                                                                                                                                                                                                                                                                                    
                                                                                                                                uvećava za troškove transporta i poštarine. Treba imati u vidu da se cene usluga poštanskih
                                                                                                                            
                                                                                                                                operatora bitno razlikuju, na šta Uprava carina nema uticaja, tako da i o tome treba voditi
                                                                                                                            
                                                                                                                                računa pri poručivanju robe preko interneta", kažu u Upravi carina.
                                                                                                                                                                    
                                                                                                                                                    
                                    
                                                                                                                                
                                                                                                                                                                    
                                                                                                                                                    
                                    
                                    
                                    
                                    
                                
 
         
             
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
        
Komentari (0)