Evropa

Evropska komisija najavljuje povećanje biogoriva za teški transport: Kakvu ulogu u svemu tome ima Ukrajina?

Komentari
Evropska komisija najavljuje povećanje biogoriva za teški transport: Kakvu ulogu u svemu tome ima Ukrajina?
ICP, incamerastock / Alamy / Profimedia - Copyright ICP, incamerastock / Alamy / Profimedia

Autor: Euronews.com

25/11/2025

-

07:48

veličina teksta

Aa Aa

Evropska komisija planira da poveća upotrebu biogoriva kako bi smanjila emisije u teškoj industriji i transportu, kao deo svoje revizije predstojeće strategije bioekonomije, prema procurelom dokumentu u koji je Euronews imao uvid.

Vazduhoplovstvo i pomorstvo ostaju "Ahilova peta“ dekarbonizacije u okviru ciljeva energetske i klimatske tranzicije EU27. Ovi sektori i dalje u velikoj meri zavise od fosilnih goriva i čine oko 8,4% ukupnih emisija gasova staklene bašte (GSG) u EU, prema podacima EU.

Uprkos tekućim investicijama EU u razvoj čiste energije, održiva goriva za teški transport nisu dostupna u velikim razmerama. Izvršna vlast EU predlaže povećanje upotrebe useva i drveća za proizvodnju biogoriva u nastojanju da smanji emisije gasova staklene bašte.

"Očekuje se da će potražnja porasti od 2025. godine“, uglavnom zahvaljujući programima ReFuelEU Aviation i FuelEU Maritime“, navodi se u dokumentu, pozivajući se na zakone bloka osmišljene da povećaju upotrebu obnovljivih goriva u teškom transportu.

Ekološke grupe dugo kritikuju upotrebu biogoriva kao neodrživu, tvrdeći da bi to moglo da ugrozi bezbednost hrane i sposobnost šuma da zarobe ugljen-dioksid iz atmosfere, prenosi Euronews.

Biogoriva su kategorisana po izvoru, pri čemu je svaka kategorija poznata kao „generacija“.

Biogoriva prve generacije dobijaju se od useva poput kukuruza i šećerne trske, biogoriva druge generacije dobijaju se od nejestive vegetacije i poljoprivrednog otpada, a biogoriva treće generacije dobijaju se od algi.

Euronews/Ljiljana Gradinac

 

Međutim, blok je daleko od kapaciteta za proizvodnju dovoljno biogoriva.

Revizija Evropskog revizorskog suda iz 2023. godine utvrdila je da problemi održivosti, dostupnost biomase i troškovi ograničavaju upotrebu biogoriva. Takođe je navedeno da je nedostatak dugoročne perspektive u politici EU o biogorivima uticao na investicije.

Prema nedavnom izveštaju Evropske agencije za životnu sredinu (EEA), korišćenje resursa prirodnih materijala u Evropi prevazilazi domaći kapacitet ekosistema za regeneraciju zelenih resursa i apsorpciju ugljen-dioksida.

U 2022. godini, korišćenje biomase za energiju u Evropi činilo je 29%, navodi se u procurelom dokumentu, uz napomenu da se ova brojka povećala za 14% u poslednjih 10 godina.

Ukrajinski uvoz?

Nedavni trgovinski sporazum o poljoprivredi potpisan između EU i Ukrajine mogao bi da zadovolji potražnju bloka za biogorivima.

Ogromna poljoprivredna površina Кijeva iznosi 41,3 miliona hektara, 68,5% ukupnog zemljišta Ukrajine, od čega je 32,7 miliona hektara obradivo zemljište, prema istraživanju Evropskog parlamenta iz 2024. godine.

Tanjug/AP Photo/Pascal Bastien

 

Novi sporazum uključuje zaštitne mere koje ograničavaju uvoz određenih osetljivih proizvoda kao što su žitarice i nafta. Ako se one ukinu, Ukrajina bi mogla da igra ključnu ulogu u lancu snabdevanja.

Strategija bioekonomije

Кomisija će u utorak objaviti treći pregled bioekonomije od njenog pokretanja 2012. godine. Namenjen je podršci ciljevima poput bezbednosti hrane, klimatskih akcija i konkurentnosti.

Prema dokumentu, sektor je 2023. godine generisao do 2,7 biliona evra, što je više u odnosu na 812 milijardi evra u 2022. godini.

"Bioekonomija EU je dinamičan pokretač konkurentnosti i od strateškog je značaja“, navodi se u dokumentu.

Međutim, međunarodna konkurencija, posebno iz Sjedinjenih Država i Кine, i stalne prepreke na jedinstvenom tržištu usporavaju primenu i rizikuju preusmeravanje inovacija na tržišta van EU, navodi se u dokumentu.

Komentari (0)

Evropa