Aktuelno iz kulture

Pikaso u eri pokreta #MeeToo: Kako bi španski slikar prošao danas zbog stavova i odnosa prema ženama

Komentari

Autor: Jutarnji list

13/04/2022

-

16:16

Pikaso u eri pokreta #MeeToo: Kako bi španski slikar prošao danas zbog stavova i odnosa prema ženama
Pablo Pikaso - Copyright profimedia

veličina teksta

Aa Aa

 

Čuveni Pablo Pikaso imao je dve supruge, najmanje šest ljubavnica i nebrojene afere, pa zbog svog odnosa prema ženama i nekih tvrdnji danas sigurno ne bi bio feministički uzor.

U tekstu Jutarnji list podseća da je Pikaso žene često napuštao kad bi se one razbolele, te da je voleo biti s prostitutkama, a partnerke su mu često bile puno mlađe. Druga supruga imala je svega 27 godina kad se udala za njega, koji je  tada navršio 79.

"Za mene postoje samo dve vrste žena: boginje i pokorne", reči su Pikasa koje bi danas sigurno izazvala pometnju na Tviteru.

Ali njegov odnos prema ženama nije novost, čak je i najšira javnost upoznala s tim da je čuveni španski slikar imao brojne veze i muze. Međutim, u svetu nakon pokreta #MeToo, ljudi koji brinu o Pikasovoj zaostavštini su suočeni sa brojnim izazovima.

"Pokret MeToo uticao je na to da njegovo ime u današnje doba potamni", kazala je Sesil Debre, direktorka Pikasovog muzeja u Parizu, prenosi Jutarnji list, dodajući da su danas "napadi još žešći jer je Pikaso najpoznatija i najpopularnija figura moderne umetnosti - idol koji se mora uništiti."

Perverzno i destruktivno

I kako ističu, taj problem ne pokušavaju da "gurnu pod tepih". Muzej u Parizu je nedavno pozvao umetnice da se uključe u debatu o Pikasu, a među njima je i francuska slikarka Orlan, autorka dela 2Žene koje plaču su ljute", a referira se na jedan od Pikasovih najpoznatijih portreta - na "Ženu koja plače".

U "sestrinskom" muzeju u Barseloni tokom maja će biti održane radionice i razgovori sa istoričarima umetnosti i sociolozima koji će raspravljati upravo o ovome problemu. Ipak, stručnjaci kritikuju neke od nedavnih napada na voljenog umetnika.

Nagrađivani francuski potkast, naime, ponovo je podstakao rasprave kojima je uporište u knjizi "Picaso, Minotaur", francuske novinarke Sofi Šovu iz 2017. po kojoj je on bio "nasilan…ljubomoran…perverzan…destruktivan".

Sesil Debre tvrdi da su neke od njihovih izjava "anahrone" i da se oslanjaju na "nagađanja i tvrdnje bez istorijskih referenci". Ali ona pozdravlja raspravu o Pikasovoj zaostavštini, jer se "istorija umetnosti obogaćuje pitanjima novih vremena i novih generacija".

Svakako nije uvek jednostavno odvojiti umetnika od njegove umetnosti. Marina Pikaso je o ljubavnicama svog dede jednom napisala: "Potčinio ih je svojoj životinjskoj seksualnosti, obuzdao ih, začarao, progutao i zdrobio na svom platnu".

S druge strane, Oliver Pikaso, umetnikov unuk tvrdi da se prikazivanjem Pikasa kao da je bio čudovište reskira i to da se pogrešno prikažu žene koje su ga volele.

Neke, poput Mari-Terez Valter, bile su mlade i ranjive muze koje su se osećale nemoćno, kazao je unuk za AFP. Druge, poput Fransoaz Žilo, znale su tačno u šta se upuštaju u odnosu s Pikasom i nije im bio problem da odu kada im je svega bilo dosta.

"Neke su iz tog odnosa izašle neokrznute, ali neke nisu. Sve je to jako složeno, te žene su međusobno bile različite", smatra Oliver.

Pikasove slike prikazuju deo te kompleksnosti.

"Među njegovim delima ima onih punih nasilja, ali i onih s velikom dozom nežnosti… Svaki put kada bi iscrpeo svoju inspiraciju, krenuo bi na nešto drugo", dodao je.

"Žene su bile nužne za njegovo stvaralaštvo, bez njih bi nešto nedostajalo", zaključio je Pikasov unuk.

Preporuka za vas

Komentari (0)

Kultura