Aktuelno iz kulture

Leo Mujić o baletu zasnovanom na čuvenoj Krležinoj drami: Glembajeve čitam kroz emocije, njihove odnose i karaktere

Komentari

Autor: Tanjug

28/04/2022

-

15:02

Leo Mujić o baletu zasnovanom na čuvenoj Krležinoj drami: Glembajeve čitam kroz emocije, njihove odnose i karaktere
Balet Gospoda Glenbajevi - Copyright E-Stock/Časlav Vukojčić

veličina teksta

Aa Aa

Hrvatsko narodno kazalište iz Zagreba (HNK) gostuje večeras na Velikoj sceni Narodnog pozorišta u Beogradu sa neoklasičnim baletom "Gospoda Glembajevi" u koreografiji i režiji Lea Mujića, najavljeno je danas u susretu sa medijima u nacionalnom teatru.

Baletska predstava je zasnovana na čuvenoj drami hrvatskog pisca Miroslava Krleže (1893-1981) i premijera je realizovana pre pet godina, u sezoni 2016/ 2017.

Time je antologijska građanska drama prvi put dobila i svoju baletsku verziju na odabranu muziku kompozitora klasike Ludviga van Betovena i Sergeja Rahmanjinova.

Svetislav Goncić, v.d. upravnika Narodnog pozorišta, izrazio je ogromno zadovoljstvo što gostuju kolege iz Hrvatske sa ovim baletom, i budući da su prethodni put u nacionalnom teatru bili 2003. godine, on se nada da se tako duge pauze više neće ponoviti.

"Na ovaj način imamo priliku da budemo kreativni zajedno i stvaramo jedan novi umetnički kvalitet. I mi ćemo imati priliku da uzvratimo gostovanje u Zagrebu", izjavio je Goncić i dodao da je balet "Gospoda Glembajevi" veoma interesantno i atraktivno izdanje prema literarnom predlošku kakva je velika drama velikog hrvatskog dramatičara i književnika Miroslava Krleže.

Marko Ercegović

 

Leondar Jakovina, direktor Baleta HNK iz Zagreba složio se sa upravnikom NP Goncićem da je ovo njihov predugi period odsustva sa scene Beograda i Srbije, te je istakao da je neophodno uvek spajati dve kulture bez bilo kakvih prepreka ili predrasuda, posebno tako dva kulturno aktivna regiona.

Jakovina je napomenuo da je njihova verzija "Glembajeva" u baletskoj produkciji ambiciozno zamišljena prema tom monumentalnom delu.

"Kod nas ova predstava svih ovih godina prilično raste, razvija se, mada nije delovalo da će tako biti u početku. Nadam se da ćemo i mi dočekati 200. izvođenja koliko vi imate sa baletom "Ko to tamo peva". Imali smo već veliki projekat pre ovog, balet `Ana Karenjina` prema Tolstoju, tako da smo se odvažili da postavimo i Krležu, možda mnogima rizičan potez", rekao je Jakovina i na kraju izrazio želju da u budućnosti ostvare saradnju sa Narodnim pozorištem iz Beograda putem mogućih koprodukcija.

Ana Pavlović, umetnička direktorka Baleta Narodnog pozorišta, i sama sa uspešnom karijerom kao balerina, podvukla je da joj je velika želja da sve češće gleda Balet HNK u Beogradu.

"Baletski vek je kratak i skoro 20 godina pauze od kako nismo imali prilike da gledamo hrvatski ansambl kod nas je zapravo čitava jedna karijera. Tako smo možda neke umetnike propustili da vidimo. Dvostruko se mere godine baletskim umetnicima. Razmena gostovanja i saradnja naše dve velike pozorišne kuće daju veliki kulturni doprinos", poručila je Ana Pavlović.

Marko Ercegović

 

Svestrani umetnik Leo Mujić je na ovom projektu koreograf, reditelj, autor libreta i izbora muzike.

Kako je naveo Mujić, stvarajući ovo scensko delo, koristio je i prozne tekstove Miroslava Krleže iz ciklusa "O Glembajevima", gde se opisuju i objašnjavaju toliki likovi, blizu 300 iz te dinastije junaka.

"Veoma verujem u moć baleta koji predstavlja odraz slobode i postižemo je kroz disciplinu. Drago mi je što konačno gostujemo u Beogradu posle toliko vremena i to baš uoči Svetskog dana igre, to nam veima znači. Shvatam ograničenja mog medija kakav je balet, jer jedno takvo dramsko delo moram prikazati, predstaviti kroz pokret, igru, ne sa rečima, dijalozima", podvukao je Mujić.

On je pohvalio veliku ekipu internacionalnih izvođača na sceni kao pravi spektakl, i istakao da sebe smatra upravo međunarodnim umetnikom, koji "pripada svuda i nigde", te se ne oseća da je samo hrvatski reditelj i koreograf, iako priznaje da mu je najprijatnije u HNK.

"Glembajeve čitam kroz emocije, zanimaju me odnosi među likovima, karakteri, njihovi fetiši, sistem vrednosti, sukob oca i sina, zavisnost o majci i opčinjenost maćehom. Upravo to balet sjajno prenosi, prevodeći u baletsko delo jednu od najznačajnijih hrvatskih drama", govorio je Mujić svojevremeno uoči premijere 30. maja 2017. godine u HNK.

Scenografiju potpisuje Stefano Katunar, a kostime Manuela Paladin Šabanović.

Baletska priča je počela ranije nego što piše u dramskom tekstu jer je koreograf, reditelj i autor libreta Leo Mujić, uklopio prozne tekstove Miroslava Krleže iz čitave serije ciklusa "O Glembajevima" i time uprizorio manje poznate detalje iz života znanih likova komada.

Tako će publika večeras gledati i pojedinosti odigrane pre poznatih događaja koji kulminiraju na proslavi jubileja Banke Glembay Ltd., što je dovelo do potpunog sloma jedne moćne porodice.

Ansambl Baleta Hrvatskog narodnog kazališta iz Zagreba poslednji put je gostovao u Narodnom pozorištu u Beogradu 2003. godine: dve večeri zaredom, 10. i 11. jula na Velikoj sceni, nastupili su sa baletom "Cirkus primitif" u koreografiji i režiji Staše Zurovca, koji je režirao upravo baletski spektakl "Ko to tamo peva" prema filmu Dušana Kivačevića i Slobodana Šijana, za Narodno pozorište u Beogradu, koji će sutra veče imati jubilarno 200. izvođenje.

Pre toga, 9. i 10. jula iste godine, baletski ansambl Narodnog pozorišta gostovao je u HNK u Zagrebu sa predstavom "Doktor Džekil i mister Hajd" u koreografiji i režiji Vladimira Logunova.

To je do sada, bila i poslednja saradnja između baletskih ansambala iz dve najznačajnije pozorišne kuće u Srbiji i Hrvatskoj.

Komentari (0)

Kultura