Aktuelno iz kulture

Marija Jelić: Dobar glas se nadaleko čuje

Komentari

Autor: Sonja Šulović

29/06/2021

-

09:22

Marija Jelić: Dobar glas se nadaleko čuje
Marija Jelić - Copyright Nebojša Babić

veličina teksta

Aa Aa

Prava poslastica i svojevrsni spektakl ovogodišnjeg Belefa već sad je sigurno da će se odigrati 4. jula, kada će na stadionu Tašmajdan nastupiti mecosopran Elina Garanča, najbolja Karmen u poslednje tri decenije. Tu titulu, Garanča je ponela nakon velikih uspeha sa ovom ulogom u Kraljevskoj operi Kovent Garden u Londonu i Metropoliten operi u Njujorku.

Letonska operska diva nastupiće uz našu mladu opersku zvezdu, soprana Mariju Jelić, a dirigent je Karel Mark Čišon.

Belef/Promo

Elina proglašena najboljom Karmen u poslednje tri decenije

"Velika mi je čast i zadovoljstvo što ću sa ulogom Mikaele nastupiti pored Eline Garanče u Beogradu, a dva dana ranije na Ljubljanskom festivalu. Za mene je ovaj nastup pravo zadovoljstvo, ali i velika odgovornost. Srećna sam što će beogradska publika imati priliku da čuje najvećeg mecosoprana današnjice uz izvanredne soliste, dirigenta i orkestar Srpskog narodnog pozorišta. Beograd zaista postaje centar svetske operske umetnosti", reči su Marije Jelić.

Marijin put do scene, moglo bi se reći, tek je priča za sebe. Uporedo sa Matematičkom gimnazijom, pohađala je srednju muzičku školu za flautu i solo pevanje. Odlučila je da upiše Elektrotehnički fakultet, ali nakon završetka elektrotehnike, vraća se pevanju i za relativno kratko vreme uspeva da ostvari zapažene uloge, ali i internacionalnu karijeru. Paralelno, vodi uspešno i IT firmu.

Svaka žena u sebi ima i Karmen i Mikaelu

Na početku razgovora za Euronews Srbija, Jelićeva otkriva kako je uopšte došlo do ideje i, pre svega, realizacije dolaska letonske zvezde u Beograd.

"Moj angažman u produkciji "Karmen" gde peva Elina Garanča je bio ugovoren prošle godine i moja ideja uz pomoć mog menažmenta da pokušamo da dovedemo Elinu u Beograd je na kraju uspela i dogovorili smo da koncertno izvođenje opera "Karmen" bude u okviru Beogradskog letnjeg festival u kooprodukciji sa Skymusic produkcijom", navodi mlada i talentovana umetnika. 

A šta publika može očekivati od vašeg nastupa na Belefu? 

Uloga Mikaele u opera "Karmen" je moja prva veća uloga sa kojom sam debitovala u Narodnom pozorištu u Beogradu i zaista je za mene velika čast i privilegija što imam priliku da pevam sa fantastičnim pevačima i dirigentom u ovoj produkciji. 

Lik Mikaele koji tumačim je veoma psihološki složen, ona simbolizuje antitezu Karmen - skromnu, tradicionalnu devojku sa veoma precizno definisanim vrednosnim sistemom koji je nametnut od strane sredine u kojoj živi i od kog se ni po koju cenu ne odstupa i ne izlazi iz okvira. Mikaela od povučene osobe sa izraženom naivnošću i ljubavlju koju oseća prema Don Hozeu narasta do odvažne i veoma hrabre devojke koja se bori za njega i spremna je da se suprotstavi svojoj suparnici, a određenom vrstom manipulacije pokušava da svog voljenog vrati u zajednički dom. Svaka žena u sebi ima i Karmen i Mikaelu, a lepota je u tome da se one prožimaju i smenjuju tokom životnog doba.

Mnogi će možda reći da opera nije za svakoga. Jeste li tog stava?  

Ne mislim da opera treba da deli društvene staleže, već da prožima i sjedinjuje društvo i na neki način da doprinese da se društvene grupe homogenizuju u polju uživanja u umetnosti. Opera je vanvremenska, vangeografska, vanklasna umetnost i spada u opšte polje kulturnog delovanja. 

Kako osvojiti neku novu publiku? Da li je potrebno/opravdano i koketiranje sa žanrovima, povlađivati ukusima, primenjivati i čuda tehnike i tehnologije? 

Nova publika se može osvojiti edukacijom i približavanjem tema i sadržaja opera, jer kroz operu mi možemo da naučimo mnogo o istorijskom periodu u kom je nastala, da shvatimo odnose među pojedincima, pa čak i među društvenim klasama; način i običaje po kojima su oni živeli, zatim da razumemo odnos dobra i zla, odanosti i ljubavi, i da na kraju dobijemo kao zaključak poruku, kao što možemo da je pročitamo u najsjajnijim klasicima književnosti. Sama opera kao delo je u dosta slučajeva i bazirana na izuzetnim tekstovima, koje možemo čitati kod Šekspira, Puškina i drugih. Uvek je dobro praviti iskorake i modernizovati umetnost u nekoj meri, da li kroz nove prostore gde se ona izvodi, muzičke obrade, tehnologije prikazivanja, samo u svemu treba naći meru.

Nebojša Babić

Takmičim se isključivo sa sobom iz dana u dan

Važi li i dalje izreka: "Dobar glas se nadaleko čuje"?  

U ovu izreku ja duboko verujem. Samo temeljnim radom, odricanjem i verom u sebe, a uz talenat ova izreka ima puno značenje i dostiže svoj maksimum.

Za relativno kratko vreme ostvarili ste mnoge uloge. Koja je vama najbliža, koja je pak bila najzahtevnija, a o kojoj sanjate ili koja će se uskoro ostvariti? 

Jedna od najdražih je svakako Mimi u opera "Boemi". Mimi je osoba koja mi je pomogla da produbim deo moje ličnosti koji sam oduvek želela da razvijam i ona mi je dala mogućnost da se u potpunosti izrazim. Svaka uloga je značajna na svoj način i kroz svaku od njih sam vokalno, tehnički, muzički i glumački napredovala i gradila svoj lični izraz u njima.

U pripremi sam Aide koja je za mene veoma zahtevna uloga i u kojoj se psihološki dosta pronalazim. Aida je složena psihološka struktura satkana od velikog broja emocija koje se prepliću i veoma su burne. Nadam se da ću uspeti da ispunim svoja očekivanja i ostvarim sve što sam zamislila u ovoj ulozi. Uloge ne sanjam, jednostavno mi kroz život same dođu u momentima kada sam za to spremna vokalno, psihološki i emotivno.

Muzika na mnogo načina može da se doživi, ali šta biste vi naveli kao bitnu razliku u profilu publike ovde i "preko"?  

Ne vidim suštinsku razliku među publikom. Jedina razlika je u tradiciji slušanja opera gde primećujem da je u inostranstvu ta tradicija viševekovna i samim tim se više novca ulaže u operu, ali i u druge vrste umetnosti. Svakako, bogatije zemlje svoje budžete u određenoj meri ulažu i opredeljuju ne samo za klasičnu italijansku, rusku, francusku, nemačku operu, već i za očuvanje svog kulturnog nasleđa.

Srećna sam što imamo priliku da na domaćoj operskoj sceni imamo postavljene tri srpske opera i to na sceni Narodnog pozorišta u Beogradu Konjovićevu "Koštanu" i "Na uranku" Stanislava Biničkog u kojima sam, takođe, pevala, a na sceni Srpskog narodnog pozorišta "Pop Ćiru i pop Spiru" Dejana Despića. 

Živi li "običan" svet u zabludi kad misli i govori da je po pravilu teže napraviti karijeru kod kuće nego u tuđini?

Smatram da svako ima svoj put, koji u većini slučajeva nije nimalo lak. Imala sam sreću uz veliki rad da uspem da nastupam u mnogim zemljama od Makedonije, Bugarske, Hrvatske, Nemačke, Italije do Rusije i Kine. Ovde imam sreću da pevam i u Narodnom pozorištu u Beogradu, gde sam 2017. godine položila audiciju za operski studio i u Srpskom narodnom pozorištu. Da li je uvek bilo lako izboriti se za uloge i opstati? Nije. Ali je meni svaka prepreka bila motiv da više radim i da uspem da prevaziđem svoja očekivanja. Takmičim se isključivo sa sobom i to iz dana u dan i to mi daje optimizam i energiju za nove projekte. Kontakti su socijalni kapital i svedok sam da su mi mnogi ljudi pomogli koji su prepoznali moj talenat i rad.

IT i pevanje doživljavam kao igru

Mnogi su pokušali, ali nisu uspeli. Šta je za uspeh potrebno, koji faktor X? 

Za uspeh je potreban veliki rad. Pobornik sam teorije da je rad 99 odsto, a jedan odsto talenat, a faktor X je nešto što će vam pomoći da ostvarite još veći uspeh. Ako ste dovoljno iskreni prema sebi, samokritični i radite, možete u sebi pronaći nešto što će vas izdvojiti iz mase i na publiku ostaviti poseban pečat.

Čega treba da se čuva svaki umetnik? 

Svaki umetnik treba da se čuva nesamokritičnosti, samoljublja, ogorčenosti i egoizma, a kod sebe treba da gaji ljubav prema umetnosti, sebi i prema ljudima. 

Godinama se govori o novoj zgradi Opere. Hoće li je Beograd imati u dogledno vreme? 

Na ovo pitanje ne mogu da vam dam odgovor. Mislim da, kao i svakom velikom, glavnom gradu, Beogradu nedostaje zgrada Opere. Sigurna sam da će biti izgrađena i nova zgrada Opere samo kad se steknu uslovi za to, jer ipak to predstavlja veliki investicioni, ali i menadžerski poduhvat. Volela bih da vidim više svetski poznatih operskih pevača u Beogradu i da naš grad zaista postane jedan od svetskih operskih centara.

Danas pored uspešne operske karijere vodite i IT firmu. Kako se slažu umetnička duša i duh preduzetništva? 

IT je moja primarna profesija i zaista sam srećna što imam privilegiju da radim ono što volim. IT i pevanje doživljavam kao igru i nikad nemam osećaj da radim, obuzima me kreativnost kako u pevanju, tako i u biznisu, i zaista obe profesiji jako lepo kolaboriraju i dopunjuju se.

Komentari (0)

Kultura