Novi pogled na istoriju Meksika pet vekova kasnije: Ko je bila Malinče - heroina ili žena koja je srušila Asteke?
Komentari
12/10/2025
-18:31
Žena, koju su dugo kriivli za pad Asteka 1521. godine, koju su Španci nazivali Marina, prehispanski narodi poznavali kao Malincin, a kasnije je preimenovana u Malinče, nekadašnji je prevodilac i tumač španskog osvajača Hernana Kortesa i vekovima je smatrana izdajicom, ljubavnicom i robinjom, ali danas sve više istoričara i stručnjaka ističe njenu važnu ulogu u istoriji.
Njena priča, koju su pričali uglavnom drugi, stvorila je mitove i legende, prenosi AP.
Pet vekova kasnije, debata i dalje traje, a prva predsednica Meksika Klaudija Šejnbaum rekla je da se grupa naučnika bavi tom temom.
"Imamo radnu grupu antropologa, istoričara i filozofa koji proučavaju ovu važnu, često nepravedno osuđivanu ličnost i veoma je važno da joj vratimo ugled", rekla je Šejnbaum nedavno.
Rođena oko 1500. godine, Malinče je naučila nahuatl i skoro izumrli jezik oluteko, odrastajući južno od Meksičkog zaliva.
Asteci su je prodali kao robinju majanskom narodu koji je kasnije, nakon poraza u bici, predao nju i druge žene Špancima.
Do tada je govorila još dva majanska jezika.
Španci su žene krstili, čime su im pružali versko opravdanje za silovanja.
Malinče je bila "u milosti i nemilosti kao žrtva", kaže Kamila Taunsend, istoričarka sa Univerziteta Rutgers i stručnjak za Malinče, ali brzo je naučila španski i "zaista je spasila svoj život tako što je odlučila da bude prevodilac".
Ubrzo se našla pred Montezumom, vođom Asteka, u impozantnoj prestonici Tenočtitlanu.
Kao prevodilac za Kortesa, povezivala je dva radikalno različita sveta, prenosila želje Kortesa i moguće uticala na pregovore.
Neki istorijski izvori tvrde da je spasila živote, ali je bila i u složenim situacijama.
"Bila je pritisnuta kao posrednik između Španaca i drugih nesrećnih žena koje su bile na putu da budu silovane", dodala je Taunsend.
Većina današnjih akademika je ne vidi kao izdajnicu, jer su Asteci bili njeni neprijatelji u svetu konstantnih ratova između različitih naroda, koje su tek vekovima kasnije u kolonijalnom sistemu ujedinili pod pojmom "autohtoni".
Prema Federiku Navareteu, istoričaru sa Nacionalnog autonomnog univerziteta Meksika, objektivno sagledavanje nije moguće jer rasni i klasni sukobi iz doba osvajanja i dalje postoje.
Škole, međutim, uglavnom uče nacionalističku verziju koja zanemaruje nijanse poput podrške nekih autohtonih grupa Špancima.
Komentari (0)