Autor: European Space Agency

07/11/2023

Evropski teleskop Euklid otkrio nikad istražene kutke svemira: Prve fotografije moćne mašine koja pravi 3D mapu kosmosa - Copyright esa.int

Teleskop Euklid Evropske svemirske agencije predstavio je svoje prve fotografije kosmosa u punoj boji. Pet slika dalekog svemira prepunih detalja ilustruju veliki potencijal ove moćne mašine, koja će jednog dana napraviti najdetaljniju 3D mapu svemira do sada.

On ima težak zadatak da istraži kako su tamna materija i tamna energija, od kojih je sačinjeno 95 posto kosmosa, ali o kojima se veoma malo zna, doveli do toga da on izgleda ovako kako izgleda danas.

Kako bi otkrio uticaj "tame" na vidljivi svemir, tokom narednih šest godina Euklid će posmatrati oblike i pokrete više milijardi galaksija udaljenih i po 10 milijardi svetlosnih godina i kreirati najveću kosmičku 3D mapu.

Ono što njegov "pogled" čini tako posebnim, je sposobnost pravljenja oštrih fotografija vidljivog i infracrvenog spektra, na velikoj oblasti neba i to iz samo jednog poteza.

Slike objavljene danas, upravo to i demonstriraju.

"Tamna materija drži galaksije na okupu i čini da se brže obrću oko svoje ose, nego što to može vidljiva materija. Ona pokreće ubrzano širenje svemira", objašnjava profesorka Kerol Mundel iz Evropske svemirske agencije.

Ona dodaje da će Euklid drastično unaprediti razumevanje kosmosa i da nove slike daju odgovore na neke od najvećih misterija moderne fizike.

"Nikad nismo videli ovakve astronomske fotografije, koje sadrže tako mnogo detalja. Još su lepše i oštrije nego što smo mogli da se nadamo i pokazuju nam mnogo ranije neviđenih detalja u dobro poznatim oblastima obližnjeg dela svemira. Sada smo spremni da posmatramo na milijarde galaksija i proučavamo njihovu evoluciju", dodaje Rene Laureijs, naučnik uključen u Euklid projekat.

Predstavljamo vam pet prvih Euklidovih slika dalekog svemira:

Persejevo jato galaksija

Ova neverovatna slika koju je Euklid napravio predstavlja revoluciju za astronomiju. Ona prikazuje 1.000 galaksija koje pripadaju takozvanom jatu Perseja i više od 100.000 dodatnih galaksija koje se vide u pozadini.

esa.int

Mnoge od tih bledih galaksija na slici nikada ranije nisu viđene. Neke su tako daleke, da je njihovoj svetlosti bilo potrebno i više od 10 milijardi godina da dođe do Zemlje.

Mapiranjem raspoređenosti i oblika ovih galaksija, kosmolozi će moći da nauče više o tome kako je tammna materija oblikovala svemir kakav vidimo danas.

Persej je jedna od najvećih poznatih struktura u svemiru i nalazi se na "samo" 240 miliona svetlosnih godina od Zemlje.

Spiralna galaksija IC 342

Među prvim galaksijama koje je Euklid fotografisao poznata je i kao "Skrivena galaksija" ili IC 342.

esa.int

Zahvaljujući infracrvenoj kameri, već otkriva ključne informacije o zvezdama u ovoj galaksiji koja u velikoj meri liči na naš Mlečni put.

Nepravilna galaksija NGC 6822

Mnoge stare galaksije nemaju oblik spirale, nego izgledaju nepravilno, ali zato služe kao gradivni materijal za veće galaksije.

esa.int

Prva takva mala galaksija koju je Euklid fotografisao zove se NGC 6822 i udaljena je 1,6 miliona svetlosnih godina od Zemlje.

Zbijeno zvezdano jato NGC 6397

Ova svetlucava slika prikazuje Euklidov pogled na zbijeno zvezdano jato po imenu NGC 6397. To je drugo najbliže zbijeno zvezdano jato našoj planeti i udaljeno je oko 7.800 svetlosnih godina.

esa.int

Reč je o skupovima na stotine hiljada zvezda, koje na okupu drži sila gravitacije. Trenutno nijedan drugi teleskop sem Euklida ne može odjednom da obuhvati celo jato i prikaže tako mnogo zvezda u njemu.

Ove blede zvezde govore mnogo o istoriji Mlečnog puta i gde se nalazi tamna materija.

Maglina Konjska glava

Euklid prikazuje i spektakularni panoramski pogled na maglinu poznatu kao Konjska glava ili "Bernard 33" koja se nalazi u sazvežđu Oriona.

esa.int

Nova fotografija predstalja mesto gde se rađaju nove zvezde, a naučnici se nadaju da će među njima videti i neke začetke velikih planeta.