Naučnici došli do odgovora na pitanje kako su ljudi izgubili rep

Autor: Mashable

04/10/2021

Naučnici došli do odgovora na pitanje kako su ljudi izgubili rep
profimedia - Copyright profimedia

Pre oko 25 miliona godina mala slučajna mutacija potpuno je promenila tok evolucije primata, a to je i jedan od razloga zbog kojih se ljudi danas ne rađaju sa repom.

Istraživači su u novoj studiji identifikovali promene gena primata koje su na posletku dovele do gubitka repa kod primata, kao što su gorile, šimpanze i ljudi. Većina majmuna nema tu mutaciju i ima repove.

"Pitanje 'Zašto nemam rep' bilo mi je u glavi još od detinjstva", kaže doktorand Grosmanovog medicinskog fakulteta Univerziteta u Njujorku Bo Sja, koji je i došao do ovog otkrića. Naime, on je pre nekoliko godina povredio repnu kost, što je podstaklo novo interesovanje za ovaj deo tela.

Poredeći genome repatih primata sa onim koji pripadaju primatima bez repa, Sja je primetio da postoji jedinstven niz DNK kod takozvanog TBXT gena, koji nosi genetske instrukcije za formiranje repa, prenosi Mashable.

Da bi proverili ovo otkriće, Sja je sa timom genetski modifikovao laboratorijske miševe tako da imaju sličan način ekspresije gena kao što je to slučaj kod ljudi. To je dovelo do toga da su se mnogi miševi u njihovom istraživanju rađali bez repa ili sa kratkim i zakržljalim repom. S druge strane, miševi koji nisu genetski modifikovani, imali su normalne repove.

Iako je istraživanje odgovorilo na pitanje kako smo izgubili rep, još nije poznato zašto je takva promena bila prednost s evolutivne tačke gledišta, tako da su nekoliko miliona godina kasnije, mnogi primati potpuno izgubili taj deo tela.

Zasad, naučnici spekulišu da su primati bez repa imali bolju anatomsku sposobnost da stoje uspravno i budu spretniji u skupljanju hrane. A što su jedinke sa mutacijom bivale uspešnije, to se povećavala šansa da je prenesu na buduća pokolenja, jer su imali više "sreće" sa pronalaženjem partnera.

Ipak, imala je i svoje negativne strane: na primer, otkriveno je da je određeni broj genetski modifikovanih miševa imao defekt kičmene moždine, koji se takođe javlja i kod jedne od 1.000 novorođenih beba.

Priredila: S. R.

Milan Nikolić

05.10.2021 16:55

Mi Sloveni smatramo da je nas stvorio Bog, Germanska plemena misle da su nastali od majmuna. Zaista nema potrebe da se dalje raspravljam.