Novosti

Železnica doživljava renesansu: Evropljani planiraju da putuju vozom više nego bilo kojim drugim prevoznim sredstvom

Komentari
Železnica doživljava renesansu: Evropljani planiraju da putuju vozom više nego bilo kojim drugim prevoznim sredstvom
Železnica doživljava renesansu: Evropljani planiraju da putuju vozom više nego bilo kojim drugim prevoznim sredstvom - Copyright profimedia

Autor: Euronews

18/05/2025

-

23:01

veličina teksta

Aa Aa

Avionski saobraćaj u Evropi u narednih pet godina neće beležiti značajan rast, ali zato druge strane, železnički saobraćaj doživljava procvat, pokazuje novo istraživanje.

Anketa sprovedena na uzorku od 11.000 ljudi, koju je naručila kompanija Hitachi Rail, otkriva da gotovo polovina Evropljana planira da češće koristi voz, a ređe avion, u narednih pet godina.

Globalno gledano, više od 70 odsto ispitanika reklo je da bi češće koristilo javni prevoz kada bi bio bolje povezan, dok bi ga više od polovine koristilo čak i ako bi bio skuplji.

Rast popularnosti železnice u Evropi

Prema ovom istraživanju koje je obuhvatilo stanovnike Evrope i Severne Amerike, ispitanici nameravaju češće da putuju vozom u narednim godinama, na štetu avio-saobraćaja.

Voz već sada čini skoro trećinu (29 posto) svih putovanja dužih od 2,5 sata, piše Euronews.

Trećina ispitanika kaže da će u narednih godinu dana češće putovati vozom, a kada se gleda period od pet godina, udeo raste na 40 odsto, dok u urbanim sredinama dostiže čak 49 procenata.

Za razliku od toga, broj onih koji očekuju da će više leteti ostaje gotovo nepromenjen – tek oko dva odsto.

AP Photo/Michael Sohn

 

Iako se predviđa i rast korišćenja automobila, očekivani porast putovanja vozom je čak 50 odsto veći.

Evropljani podržavaju zabranu kratkih letova

Entuzijazam prema železnici prati i visok nivo podrške zakonima koji bi zabranili kratke letove tamo gde postoje brze železničke alternative. Takvu meru podržava 62 odsto ispitanika, dok se u Evropi taj broj penje na 67 odsto.

Zakon koji zabranjuje kratke letove već je stupio na snagu u Francuskoj, dok je u Španiji u pripremi. U obe zemlje više nego dvostruko više ispitanika podržava takvu zabranu nego što joj se protivi. Štaviše, 63 odsto građana Španije i 56 odsto građana Francuske podržalo bi i još strože propise.

U svim anketiranim državama, veći broj ispitanika podržava ulaganja u železničku infrastrukturu kroz povećanje poreza na avio i drumski saobraćaj, nego što ih se protivi toj ideji.

Glavni izazovi: gužve, cena i dostupnost

Istraživanje se bavilo i time kako motivisati ljude da češće koriste javni prevoz. Ispitanici su kao najveće prepreke naveli gužve, cenu i neudobnost.

Zanimljivo je da bi čak i uz veće troškove, više od polovine građana nastavilo da koristi javni prevoz – pod uslovom da bude bolje povezan.

"Ispitanici očekuju da će u narednih pet godina više koristiti železnicu nego bilo koji drugi oblik prevoza, i podržavaju vladine mere koje to omogućuju", izjavio je Edoardo La Fikara, direktor za tržišta kompanije Hitachi Rail.

"Kao industrija, imamo ključnu priliku da odgovorimo na ovaj javni interes i obezbedimo održivu tranziciju u mobilnosti", zaključio je on.

AI Preporuka

Komentari (0)

Putovanja