Novosti

Niste umislili – turbulencije tokom leta aviona zaista postaju sve gore

Komentari
Niste umislili – turbulencije tokom leta aviona zaista postaju sve gore
Niste umislili – turbulencije tokom leta aviona zaista postaju sve gore - Copyright pixabay

Autor: BBC

02/08/2025

-

22:00

veličina teksta

Aa Aa

Prema podacima Američke savezne uprave za vazduhoplovstvo (FAA), turbulencija predstavlja normalno i često kretanje vazduha koje može uticati na let aviona. Obično se pojavljuje iznenada, bez prethodnog upozorenja, a izazivaju je atmosferski pritisak, mlazne struje, sudari toplih i hladnih frontova, kao i grmljavinske oluje. Može se dogoditi čak i kada je nebo potpuno vedro.

Međutim, ovakvi poremećaji u vazduhu postaju sve češći. Prema istraživanju koje je 2023. objavila Američka geofizička unija, "truckanje" na visinama u proseku je 55 posto učestalije nego pre 40 godina, pokazala je studija, koja predviđa i da će se ubuduće češće javljati turbulencije u čistom vazduhu (CAT).

"Povećanje turbulencija u skladu je s efektima klimatskih promena. Zagrejani vazduh usled emisije ugljen-dioksida pojačava vetrove u mlaznim strujama, što dodatno ojačava turbulencije u čistom vazduhu, naročito iznad severnog Atlantika, ali i širom sveta", navodi se u saopštenju povodom objavljivanja studije.

Ovaj porast ima ozbiljne posledice kako po vazduhoplovnu industriju, tako i po same putnike, prenosi BBC.

Meteorolog Mark Prosser sa Univerziteta u Redingu u Engleskoj istakao je da "avio-kompanije moraju da razmisle kako će se nositi sa sve češćim turbulencijama, koje samo u SAD godišnje koštaju između 150 i 500 miliona dolara. Naime, svaki dodatni minut u turbulenciji povećava trošenje aviona i rizik od povreda među putnicima i članovima posade.

Pexels

 

U junu je tako pet osoba hospitalizovano nakon što je avion kompanije American Airlines, na letu od Floride do Severne Karoline, upao u ekstremnu turbulenciju. Putnici su za lokalne medije rekli da je jedan muškarac izgubio svest, a stjuardesa zadobila opekotine od prolivene vrele vode. Na letu niskobudžetnog prevoznika Ryanair ka Milanu, 4. juna, povređeno je osmoro putnika, među kojima i jedno dete od dve godine.

Prema podacima Nacionalnog odbora za bezbednost saobraćaja (NTSB), između 2009. i 2023. zabeleženo je 40 ozbiljnih povreda putnika i 166 članova posade zbog turbulencija. "Ozbiljne povrede" uključuju prelome kostiju, opekotine drugog i trećeg stepena, kao i povrede nerava, mišića i unutrašnjih organa.

Zbog toga je NTSB 2021. preporučio FAA-u strože mere kada je reč o vezivanju pojaseva, naročito tokom leta ispod 20.000 stopa i u blizini olujnih oblaka.

Ipak, naučnici sada pokušavaju da reše ovaj problem uz pomoć veštačke inteligencije.

Rikardo Vinuesa sa Kraljevskog instituta za tehnologiju i njegovi saradnici iz Superkompjuterskog centra u Barseloni i Tehničkog univerziteta u Delftu razvili su AI sistem koji simulira ponašanje avionskih krila.

Tehnologija pomoću pokušaja i grešaka uči kako da precizno predvidi strujanje vazduha i meri važne parametre. Na osnovu tih podataka, naučnici mogu da identifikuju najvažnije faktore za predviđanje turbulencija.

Tim trenutno sarađuje s tehnološkim kompanijama na daljem usavršavanju ovog sistema.

Komentari (0)

Putovanja