Novosti

Ministarka turizma o krahu turističkih agencija: Ko će moći da dobije svoj novac nazad?

Komentari

Autor: B92, Euronews

25/06/2021

-

12:10

Ministarka turizma o krahu turističkih agencija: Ko će moći da dobije svoj novac nazad?
Ministarka turizma o krahu turističkih agencija: Ko će moći da dobije svoj novac nazad? - Copyright Tanjug/MTTT/Jelena Vučetić, Unsplash, Pixabay

veličina teksta

Aa Aa

Nakon što je Mouzenidis travel otkazao putovanja, dve druge beogradske agencije Aleksandria travel i  Discovery Holidays zatvorila su svoja vrata. Ministarka trgovine, turizma i telekomunikacije Tatjana Matić tvrdi da će šteta biti nadoknađena svim putnicima koji su ostali bez uplaćenih aranžmana.

Agencija Mouzenidis Travel odložila je jedan deo turističkih putovanja od 18. do 26. juna, a grčki mediji pišu da je već predala zahtev za obustavu rada prvostepenom sudu.

Samo nekoliko dana kasnije beogradska agencija Alexandria Travel zatvorila je svoja vrata, ne javlja se na telefon, a novac još uvek nije vratila putnicima. Druga agencija  Discovery Holidays čak je ugasila i svoj sajt.

Mouzenidis Travel Srbija je pozvala turiste kojima je otkazala aranžmane kako bi pronašli kompromisno rešenje situacije.

"Putnicima će šteta biti nadoknađena"

"Putnicima koji su zbog stečaja turističkih agencija ostali bez uplaćenih aranžmana šteta će biti nadoknađena ili iz polisa osiguranja ili bankarskih garancija“, kazala je povodom poslednjih bankrotstava turističkih agencija ministarka trgovine, turizma i telekomunikacija Tatjana Matić.

"Sve turističke agencije koje imaju licencu su osigurane i imaju ili polisu osiguranja ili bankarsku garanciju i to putnicima garantuje da će im sredstva koja su uplatili biti vraćena", pojašnjava Matićeva.

Ona navodi da putnici i u ovim slučajevima mogu da se obrate turističkoj inspekciji, ali njena nadležnost se više tiče situacija koje su vezane za neko nezakonito postupanje.

Kada je reč o agencijama u stečaju, tu je postojanje licence koja podrazumeva ili polisu osiguranja ili bankarsku garanciju, sigurnost putnicima da će biti obeštećeni.

Jelena Vučetić

 

Osim toga, pravo na naknadu iz osiguranja se ne može ostvariti po potraživanjima putnika koji nisu navedeni u Registru Evidencija izdatih garancija putovanja. Turistička agencija je u obavezi da osiguravaču dostavlja dnevnu Evidenciju izdatih garancija putovanja po osnovu prodatih ugovora o turističkom putovanju, piše B92.

Možda nema para za sve

Naime, prema podacima Infostudovog sajta Osiguranik, sume osiguranja na našem tržištu u zavisnosti nivoa licence kreću između 300.000 i 500.000 evra, a ako uzmemo u obzir da neke agencije imaju i po nekoliko hiljada, pa i do 40.000 putnika, a recimo prosečan aranžman je oko 400 evra po putniku, dolazimo do zaključka da bi polise trebalo da imaju milionske sume osiguranja kako bi u slučaju insolventnosti agencije mogli da se pokriju svi oštećeni klijenti u punom iznosu.

Dakle, osigurana suma se iscrpljuje i ukoliko dođe do iscrpljenja ukupno ugovorene sume, neki korisnici, ukoliko se ne prijave na vreme, odnosno zakasne, neće dobiti naknadu iz osiguranja.

Ojadili i osiguranja

Poslednjih nekoliko godina bar desetak agencija je prestalo sa radom. Osiguravači su preuzimali rizike i isplaćivali štete. Ne postoji tačna evidencija, ali naši sagovornici procenjuju da je u prethodne četiri godine isplaćeno je između tri i četiri miliona evra za desetak agencija koje su ugašene.

Upravo zbog toga, osiguravajuće kuće sve više na našem tržištu izbegavaju da prihvataju ovu vrstu pokrića jer su veliki gubici praktično očigledni kad se sagledaju dešavanja u prethodnih nekoliko godina.

Kao jedno od rešenja se pominje da bi trebalo da se uvedu bankarske garancije sa iznosima i do milion evra za agencije koje žele da budu veliki turoperatori i tako da se uvede red na tržištu.

Komentari (0)

Putovanja