Aktuelno

Vidi li se kraj vrtlogu problema: Manjak ljudi i višak kofera na beogradskom aerodromu u jeku sezone

Komentari

Autor: Euronews Srbija

02/08/2023

-

07:12

Euronews

veličina teksta

Aa Aa

Beogradski aerodrom opslužuje najveći saobraćaj u svojoj istoriji, a parlelno s tim - dolasci i odlasci putnicima su posebno stresni poslednjih nedelja. Društvene mreže bile su preplavljene slikama višesatnog zadržavanja putnika i koferima zaglavljenim na terminalu. I dok su se zbog rekonstrukcije očekivali povremeni problemi, glavni izazov, čini se, nisu građevinski radovi, već manjak radnika.

Problemi na aerodromu Nikola Tesla kulminirali su ove letnje sezone, koju su obeležila kašnjenja letova, gužve na pasoškoj kontroli i kolaps s prtljagom. Jedan od glavnih uzroka haosa na glavnom regionalnom aerodromu je nedovoljan broj zaposlenih, na šta već mesecima upozorava aerodromski sindikat "Zajedno".

Sagovornici Euronews Srbija kažu da je nekoliko faktora uticalo za nastanak problema i haos na aerodromu u Beogradu tokom letnje sezone- manjak zaposlenih, drastično povećanje broja putnika nakon korone, ali i rekonstrukcija aerodroma. Samo u prvih šest meseci Beogradski aerodrom imao je skoro 3,5 miliona putnika, te ako se nastavi istim tempom do kraja godine biće sedam miliona putnika, što je istorijski rekord.

Manjak zaposlenih

Trenutna situacija nije iznenađenje za sindikat "Zajedno", koji je još u decembru upozorio koncesionara, francusku kompaniju Vansi, na masovan odlazak zaposlenih zbog niskih zarada, koje, kako kažu, u operativnim službama iznose između 65.000 i 78.000 dinara.

"Pokušavaju da reše problem tako što zapošljavaju nove ljude, ali bar tri do četiri meseca su potrebna da taj novi zaposleni može samostalno da obavlja svoje radne aktivnosti, tako da se sad sa postojećim kapacitetima pokušavamo da se izborimo sa trenutnom situacijom", kaže za Euronews Srbija Jovan Tanasilović iz Sindikata "Zajedno".

Poslodavac je u poslednje vreme pokušao stimulacijama i nekim dodatnim bonusima da zadrži i motiviše zaposlene, to još uvek nema neki efekat, bolje je za nijansu nego što je bilo, ali i dalje su osnovne zarade jako niske.

Euronews Srbija

 

"Mi imamo kompleksne obuke, potrebne su bezbednosne provere. Ljudi u toj fazi već napuštaju kompaniju, s obzirom da su zarade jako niske za posao koji se obavlja, pod jako teškim vremenskim uslovima i ostalim uslovima rada. Pre svega, od teških uslova, pored buke, vibracija, isparavanja, mogu da navedem i nepovoljne smene koje počinju od tri četiri sata ujutru, koje prate saobraćaj i koje su jako zahtevne za zaposlene", navodi Tanasilović.

U Er Srbiji navode da se situacija popravlja nakon što je nacionalna avio kompanija zaposlila dodatnih sto ljudi na poslovima sa prtljagom.

"Bitno je razumeti da to nije naša obaveza. Tih sto ljudi koje smo zaposlili na poslovima hendlovanja prtljaga je obaveza Aerodroma. Aerodrom je dužan da hendluje prtljag, ali sagledavajući celokupnu situaciju u kojoj se aerodrom nalazi i posledično i mi, doneli smo odluku da zaposlimo sto ljudi koji bi se bavili tim poslom", kaže za Euronews Srbija Boško Rupić, direktor komercijale i strategije Er Srbija.

Nezvanično se može čuti da je dodatni problem i tihi štrajk zaposlenih, ali i korišćenje zastarele opreme, kao i nedovoljan broj graničnih policajaca. Inače Vansi, koji upravlja poslovanjem 72 aerodroma na četiri kontinenta, operativno je počeo da upravlja aerodromom krajem 2018. godine pod koncesionim ugovorom, koji i pored najava vlasti, još nije u celosti objavljen.

Povećan broj letova i putnika

Iz Aerodroma nismo dobili odgovor na molbu za izjavu na temu trenutnog stanja. Na njihovom sajtu našli su se saveti putnicima, gde se navodi da je ove godine zabeležen veliki skok broja letova i putnika u odnosu na prethodnu godinu. Tome je doprinelo i širenje mreže nacionalne avio kompanije, no uprava aerodroma znala je za to mesecima unapred. Er Srbija je tokom letnje sezone povećala broj letova, a iz domaće aviokompanije kažu da je Aerodrom u Beogradu o tome blagovremeno obavešten još prošle godine.

Euronews/Tara Tomović

 

"Nesporno je da smo mi naše planove ka aerodromima komunicirali još krajem prošle godine. Planovi se prave negde u septembru, oktorbu, u decembru se oni inicijalno komuniciraju ka aerodromima, što je bio slučaj i između Er Srbije i našeg domaćeg aerodroma Nikola Tesla, tako da ne možemo reći da je došlo do nekih iznenađenja po pitanju očekivanog saobraćaja za ovu sezonu", navodi Rupić.

Tokom korone, prethodne tri godine, skoro da nije bilo putovanja, te su kompanije koje upravljaju aerodromima morale da se snalaze. Mnoge su u tom periodu otpustile zaposlene.

Zoran Ilić, nekadašnji pomoćnik ministarke građevine, saobraćaja i infrastrukture objašnjava da je francuska kompanija bila dobro rešenje za Srbiju, ali da je glavni razlog za ovakvu situaciju korona, to što se tri godine nije putovalo, te je kompanija koja upravlja Aerodromom morala da se snalazi. 

"Ozbiljan je problem nastao. Tri godine se nije putovalo, a onda odjednom se počne putovati. Samo u prvoj polovini ove godine kroz aerodrom je prošlo putnika kao tokom cele 2016. godine", rekao je Ilić.

Euronews

Rekonstrucija i proširenje

Svi koji su ove godine putovali avionom, mogli su da primete stalne radove na rekonstrukciji i proširenju Aerodroma Beograd. I to je jedan od razloga što su gužve svakodnevne i zbog čega se putnici ne snalaze najbolje. Ilić objašnjava da se problemi na Aerodromu ne generišu samo u jednoj službi, u jednoj kompaniji, već na više mesta.

"Fokusirati se na jednu kompaniju kao krivca nije korektno. Očekujemo da će biti bolje. Vensi je samo od 2019. godine uložio oko 150 miliona na rekonstrukciju, a čitav Aerodrom je tada na berzi vredeo 105 miliona evra", naveo je Ilić za Euronews Srbija.

Dodaje da je u letnjem periodu uvek bilo gužvi na Aerodromu. Kako kaže sada su ne izraženije jer se posle korone mnogo više putuje, a Aerodrom je u velikiim radovima.

Upitan da li očekuje da se situacija uskoro reši i da li bi povećanje plata dovesti da Aerodrom počne da pruža uslugu kakvu zaslužuju putnici, on je rekao da Vansi ukoliko ne bude imao uslova da da dobre plate zaposlenima, neće imati radnika.

Tanjug/MUP Srbije

 

U problem rešavanja gužvi na Aerodromu uključila se i država. Ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić nakon razgovora sa predstavnicima francuske kompanije Vensi najavio je nova zapošljavanja i veće zarade.

Reagavao je i MUP, obezbeđeni su mobilni elektronski čitače pasoša što je bitno doprinelo bržem protoku putnika kada je u pitanju pasoška kontrola. Kako su najavili u proceduri je i uvođenje novog, savremenog sistema elektronske kapije, e-gejta, koji će, postavljanjem automatskih čitača pasoša, bez zaposlenih, dodatno ubrzati i olakšati ceo proces prelaska državne granice na aerodromu.

Komentari (0)

Srbija