Društvo

Koliko će nas koštati uskršnja trpeza: Cene jaja skaču u svetu, čak i čokoladni zečevi "udaraju po džepu"

Komentari

Autor: Euronews Srbija

01/05/2024

-

15:07

Euronews TV

veličina teksta

Aa Aa

Cene jaja dostigle su ove godine skoro istorijske nivoe u mnogim delovima sveta, pa su tako prolećni praznici obeleženi i većim troškovima. Kako se Vaskrs bliži i kod nas, upoređivanje cena pokazalo je da je jaje po komadu u proseku za oko deset dinara skuplje u odnosu na 2019. godinu. Različiti faktori, međutim, nisu uticali samo na skok cena jaja, već i na različite uskršnje "đakonije", pa tako i ona druga jaja - čokoladna možda budu neočekivano skuplja.

Kako je AP pisao uoči obeležavanja katoličkog Uskrsa, cene jaja skočile su pošto je tržište narušeno i zbog velike potražnje, velikih troškova pred kojima se nalaze poljoprivrednici, ali i zbog učestalih epidemija koje pogađaju živinu.

Iako su globalne cene niže nego što su bile u ovo doba prošle godine, one su i dalje povišene, a stručnjaci ne očekuju da će se cene vratiti na nivoe iz 2021. godine. U februaru je u SAD prosečna cena deset komada jaja bila 2,99 dolara, što je svakako manje u odnosu na 4,21 dolar prošle godine. Ipak, to je više nego što su potrošači plaćali u februaru pre tri godine.

U Evropi su cene jaja za 10 do 15 odsto niže nego prošle godine, ali su takođe i dvostruko više nego te 2021. 

Prosečna cena mesa i jaja u Srbiji

Da bi na prazničnoj trpezi bilo prasećeg pečenja, u Beogradu treba izdvojiti od 2.500 do 3.000 dinara po kilogramu. 

"Potražuje se i jagnjetina, i prasetina, ali prasna sada pomalo prati jagnjetinu. Prije je jagnjetina više, sad je prasna malo povećala se više potražnja za prasetinom, ali uglavnom kupuje se bez pečenja, nema slavlja", kaže za Euronews Srbija suvlasnik pečenjare Đorđe Dopuđ.

Za kilogram jagnjećeg pečenja treba izdvojiti do 3.500 dinara, a za sveže meso duplo manje. Sve to je za oko 500 dinara skuplje u odnosu na prošlu godinu, a cene i dalje rastu.

Na tanjiru na kojem ima mesa, ima i salate. Takođe sklone poskupljenju. 

"Možda će da budu malo skuplje roba za Vaskrs, ali sve u svemu. Tu kreći se tu jeftino", navodi prodavac Dragan Kurtić.

profimedia

 

Za 20 jaja treba izdvojiti između 500 i 600 dinara, a za jedno guščje i do 250. Ofarbana jaja su oko 50-60 dinara i već se kupuju. 

Taktika će biti najvažnija za one koji žele što povoljnije da prođu. U većim gradovima, poput Novog Sada i Niša, cene su slične. Dok u manjim mestima mogu biti niže za oko 20 odsto. 

Kada je reč o supermarketima, situacija prilično varira u zavisnosti od toga gde kupujete kutiju ili nosiljku jaja. Kutija jaja M veličine (10 komada), nešto više od nedelju dana pred Uskrs, moglo bi da vas košta između 150 i 225 dinara. Cena nosiljke jaja od 30 komada varira od 450 do čak 620 dinara.

Šta se događa sa cenom kakaoa?

Kako je pisao Gardijan, svakog Uskrsa, britanski potrošači zajedno potroše više od milijardu funti (1,1 milijarda evra) na hranu, piće, poklone, zabavu i oko 80 miliona čokoladnih jaja. Ove godine kupci su plaćali nego obično jer su od prošlog Uskrsa cene čokolade porasle za više od 12,6 odsto.

Kakao, glavni sastojak čokolade, dostigao je svoju rekordnu vrednost pre Dana zaljubljenih, a onda i u martu, kada je cena bila više od 10.000 dolara po toni. To bi zapravo značilo da je kakao bio vredniji od nekoliko plemenitih metala.

Tanjug AP/Darko Vojinović

 

Sve veći troškovi proizilaze iz nestašice kakaoa u zapadnoj Africi, posebno u Gani i Obali Slonovače, gde se bere više od polovine ukupne količine zrna u svetu. Prema tvrdnjama eksperata, nedostatak se objašnjava međusobno povezanim faktorima, uključujući vremenske prilike i eksploataciju svojstvenu industriji kakaoa. Sve to je došlo u vreme povećane globalne potražnje, što je takođe doprinelo oskudici i naknadnom rastu cena.

Kako je Euronews pisao ranije, očekivana prodaja čokolade tokom uskršnjih praznika će verovatno barem kratkoročno ublažiti zabrinutost proizvođača čokolade, jer je nekoliko proizvođača već podiglo cene uskršnjih jaja i zečeva.

Potrošačka udruženja i istraživačka kompanija What? otkrili su da su brendovi kao što su Toblerone i Lindt bili već podigli cene svojih popularnih čokoladnih zečića i jaja za oko 50 odsto, u poređenju sa 2023. Veličine nekoliko slatkih poslastica su takođe smanjene, jer proizvođači nastavljaju da pronalaze načine da smanje troškove.

Nekoliko proizvođača, kao što je Hersheys, takođe podstiču prodaju proizvoda bez kakaoa, kao što su njihovi kolačići i krem, kao i gumeni medvedići i drugi slatkiši, kako bi nadoknadili više cene čokolade.

Međutim, ove godine bi potrošači takođe mogli da budu malo oprezniji kada je reč o rashodima i potrošnji koja nije neophodna, zbog krize troškova života. Ovo bi potencijalno moglo da ograniči uskršnju prodaju, jer potrošači pažljivije kupuju i traže bolje cene.

Komentari (0)

Srbija