Društvo

Šta su pokazali lekarski pregledi pred polazak u školu: Sve više dece ima problema sa kičmom, alarm i zbog gojaznosti

Komentari

Autor: Euronews Srbija

07/04/2023

-

13:45

Euronews

veličina teksta

Aa Aa

Lekarski pregledi pred polazak u školu su u toku, a prvi rezultati pokazuju porast lošeg držanja, deformiteta kičme, ravnih tabana, gojaznosti. Kompletan sistematski pregled za upis prvačića obuhvata pregled pedijatra, oftalmologa, ORL specijalista, fizijatra, logopeda i stomatologa. Proverava se i vakcinalni status, a rade se i laboratorijske analize. 

Lekari kažu da je krivac za to savremeni način života, da deca sve više vremena provode u zatvorenom prostoru, ispred ekrana - telefon, TV ili kompjuter. 

"U okviru svih sistematskih pregleda uočen je drastičan porast lošeg držanja, deformiteta kičme - kifoze i skolioze, da ne govorim o stomatološkim i logopedskim problemima. Gojaznost je veoma izražena. Osamdesetih je biilo 4-5 odsto gojazne dece, sada prelazi 20 odsto", kaže za Euronews Srbija dr Sloboda Maričić, specijalista pedijatrije DZ Novi Sad.

Navodi da su sistematski pregledi kontinuiran proces u okviru preventivnih pregleda. U prvih godinu dana života deteta su češći, kasnije se obavljaju jednom godišnje. 

"Da ne bi došlo do deformiteta kičme, ravnih tabana, gojaznosti, koja je u porastu u poslednjih 20 godina, ukazujemo na probleme, signaliziramo i počinjemo terapijske procedure", kaže Maričić.

On je naveo da se stopalo kod deteta formira do četvrte godine starosti i da je sve posle toga "kozmetika". Pojašnjava da se na prvim sistematskim pregledima to mora uočiti.

profimedia

 

"Isto važi i što se tiče lošeg držanja. Počinje kao loše držanje, a onda se razvijaju skolioze, kifoze. To je rezultat stalnog sedenja. Deca sve više vremena provode u zatvorenim prostorijama, malo se igraju napolju, sve više koriste mobilni telefon. Tako počinje da se javlja loše držanje tela, a zatim i deformiteti kičme", kaže Maričić.

Dodaje da se deca sve manje bave sportom, da se sport danas doživljava kao da treba da se stvaraju profesionalni sportisti, a ne rekreativni momenat koji treba da prevenira sve ove deformitete.

Traže više časova fizičkog

Zbog nedovoljne fizičke aktivnosti dece školskog uzrasta Savez profesora fizičkog vaspitanja uputio je inicijativu prosvetnim vlastima da se u osnovnim i srednim školama poveća nedeljni fond časova fizičkog, da nastavnici fizičkog budu angažovani i u nišim razredima zajedno sa učiteljima, kao i da fizičko dobije natpredmetni status.

"Najnovija istraživanja potvrđuju da svako peto dete ima loše držanje tela, svako četvrto je gojazno, a 70 odsto dece školskog uzrasta se ne bavi sportskim aktivnostima van škole", navedeno je u obrazloženju inicijative.

Profesori fizičkog predlažu i da se fizičkom i zdravstvenom vaspitanju dodeli natpredmetni status, kao i da se u osnovnoj i srednjoj školi nastava fizičkog realizuje tako što se odeljenja dele u dve grupe ukoliko imaju više od 25 učenika. 

profimedia

 

"Rad u velikim odeljenjima nepovoljno utiče na bezbednost i efektivnost nastave fizičkog vaspitanja. Pojavljuje se problem manjka prostora i rekvizita, manje je mogućnosti za uvežbavanje što utiču na slabije rezultate učenja, a rizik od povređivanja i disciplinskih problema je povećan", navodi se u obraloženju ovog predloga.

Savez se zalaže i da učenici od prvog do osmog razreda osnovne škole imaju nedeljno pet časova fizičkog i zdravstvenog vaspitanja, a srednjoškolci tri časa. Predlažu i da nastavu u nižim razredima osnovne škole realizuju kao "tandem" nastava učitelja i nastavnika fizičkog.

"U prvom i drugom razredu osnovne škole predlog je da tri časa sprovode nastavnici razredne nastave, a dva preostala časa nastavnici fizičkog. U trećem i četvrtom razredu odnos bio obrnut. Ovakav način bi doprineo i da se umanji eventualni stres koji učenik doživljava prilikom prelaska sa razredne na predmetnu nastavu", navodi se u obrazloženju inicijative.

Iz Saveza se pozivaju na pozitivna iskustva iz Severne Makedonije, kao i nekih država u SAD i EU gde postoji ovakav vid realizacije nastave.

 

Komentari (0)

Srbija