Biznis vesti

Istraga o dogovaranju cena u trgovinskim lancima i dalje bez epiloga - da li je pravda spora ili nedostižna?

Komentari
Euronews Serbia

Autor: Euronews Srbija

03/07/2025

-

21:35

veličina teksta

Aa Aa

Pre više od osam meseci pokrenuta je istraga protiv nekoliko velikih trgovinskih lanaca zbog sumnji da su dogovarali cene proizvoda, što je izazvalo negodovanje potrošača i strahove da bi to moglo dodatno da poveća ionako visoke troškove života. Ipak, epilog ove istrage i dalje je nepoznat — iz Komisije za zaštitu konkurencije nema zvaničnih informacija, a očekivane sankcije nisu izrečene. 

Sagovornici Euronews Srbije nisu optimistični na pitanje šta tačno građani sada mogu da očekuju zbog toga što postoji opravdana sumnja da su određene proizvode možda pretplatili.   

Kažu i da je dobra stvar što ovaj slučaj može da bude dobar alarm za ubuduće trgovinske lance da povedu računa o budućim formiranjima cena, i da rešenje nisu iznenadne akcije ili otpuštanje određenog broja radnika, već trajno niske cene i široka ponuda. Kažu i da je priča kompleksna, da svakako zahteva obimnu istragu, opravdanu sumnju za to ali i izvestan epilog. 

Pravnik Nacionalne organizacije potrošača Srbije Marko Dragić kaže u razgovoru za Euronews Srbija da je tempo istrage iznenađujuće spor, te da to šalje poruku o neefikasnosti sistema. 

E-Stock/Dimitrije Goll

 

“Zaista je malo čudno što čekamo već toliki vremenski period za objavljivanje bilo kakvih opštih informacija u ovom celom slučaju. Dok je to bila aktuelna tema, tada je bilo zaista pompezno najavljeno da će biti svi sankcionisani, da smo, eto, i mi verovali u to i da komisija za zaštitu konkurencije zaista počela da radi svoj posao“, kaže Dragić. 

Kako dodaje, iako se to najavljivalo da se i dalje očekivalo da će se adekvatne sankcije desiti. Prema njegovim rečima, dokazi postoje i jasno ukazuju na kartelsko udruživanje trgovinskih lanaca. 

“Imamo adekvatne dokaze za sve što se tiče svih uporednih cena i svih analiza tržišta i onda ne vidim šta je sporno i šta se toliko čeka da bi se objavila, da kažemo, konačna sankcija ka svim tim trgovinskim lancima“, naveo je . 

Na pitanje koliko još vremena može proći dok se ne sazna sudbina ove istrage, Dragić kaže da je to zaista teško da se predvidi. 

Koliko ćemo još da čekamo, zaista je nepoznata informacija s obzirom da se Komisija povodom toga još nije oglasila niti bilo šta oglašava na tu temu, kao da je na neki način zamrznuta ta tema. Ne spominje se niti u nekim izveštajima, niti u javnosti, da izveze bar što je to da kažemo neki način moralna obaveza da obaveste javnost šta se može očekivati i kada se može očekivati. Neka prethodna istorija njihova poslovanja i postupanja svakako je zahtevala minimum nekoliko meseci rada na određenim slučajevima s obzirom da nismo imali ni jedan slučaj ovakav u nekom prethodnom periodu”, kaže. 

profimedia

 

Dodaje da je neophodna transparentnost i redovno informisanje građana, posebno kada se radi o tako važnom pitanju koje direktno utiče na njihov budžet. 

Pravni zastupnik Udruženja potrošača “Efektiva“ Jovan Ristić ocenjuje da će građani teško moći da povrate novac koji su eventualno preplatili zbog kartelskog dogovora. 

“Pare neće biti vraćene. I koja god odluka da bude, retroaktivno dejstvo, ne. Znači, tu sam da postavljam pitanje naknade štete. Jeste li čuvali račune o kupovini iz prethodnih, ne znam, četiri godine, kad je krenulo ovo skakanje cena? Pa sad možete na osnovu računa da tražite. Znači, to su sve utopijske ideje“, poručuje Ristić i dodaje da bi, iako je vraćanje novca bilo poželjno, to nije realno očekivati. 

On podseća da su postupci protiv trgovaca pokrenuti samo na osnovu ozbiljnih dokaza i osnovane sumnje, jer “ne pokrećete postupak samo zato što vam se nešto čini, već zato što je nešto već utvrđeno”. 

“Postoji osnovana sumnja, što kažu, već i pomenuto. U jednom od zvaničnih dokumenata Komisije za zaštitu konkurencije od 11. oktobra 2024. godine, na devet strana, uočene su nepravilnosti koje ukazuju da nešto nije slučajno“, ističe Ristić. 

Dodaje da je sada neophodno da se dokaže da li je do dogovora zaista došlo, da li je bilo interno ili putem posrednika. 

Na pitanje šta građani mogu da očekuju od Komisije i sankcija, Ristić ističe da su sankcije zaista ozbiljne i da mogu dostići i do deset odsto godišnjeg prihoda prekršilaca, što predstavlja značajnu “lepu cenu“ za one koji se ogreše o zakon. Međutim, on kritikuje sporost postupka i nedostatak informacija koje se plasiraju javnosti. 

Bojkot trgovinskih lanaca kao odgovor na visoke cene 

Ristić se osvrnuo i na brojne bojkote trgovinskih lanaca koje su potrošači organizovali u znak protesta, odnosno na njihov poziv da određen broj dana ne kupuju u određenim trgovinskim lancima. 

Odziv je bio sjajan. Međutim, Poreska uprava nije sređivala podatke na pravi način“, kaže on i dodaje da je Udruženju bilo izuzetno teško da dođe do relevantnih informacija o prometu u vreme bojkota. 

“Prvi put smo na jedvite jade dobili podatke o prvom, najkraćem bojkotu, i to kroz višestruka dopisivanja. Sledeći bojkoti su još više otežavali dobijanje bilo kakvih zvaničnih podataka. Kada su konačno stigli, bili su daleko od realnog stanja na terenu“, zaključuje Ristić. 

Euronews

 

Ocenjuje da je ono što su građani mogli da vide kao rezultat tih protesta bilo povećanje broja popusta, ali ne i trajno snižavanje cena. 

“Nije ideja o tome da mi vidimo popuste, nego da vidimo permanentno skinute cene, jer one su očigledno napumpane“, poručuje. 

“Nepohdono sistemsko rešenje” 

Dragić ukazuje da nije jednostavno odrediti ko je glavni krivac za ovakvo stanje i da je rešenje kompleksno i da je veliki spektar odgovornih. Kao najvažniji savet potrošačima, naglašava da ne postoji magična formula ili sistemska zaštita koja trenutno može u potpunosti da smanji cene, već da je najbolji put – racionalna kupovina. 

“Verujem da će se svi složiti, važno je upoređivati cene, koristiti dostupne alate na internetu, gledati ponude alternativnih, manjih marketa ili lokalnih proizvođača. Sve dok ne dobijemo sistemsko rešenje od Komisije za zaštitu konkurencije i nadležnih institucija, to je jedina politika koju možemo da primenjujemo“, kaže on. 

Na pitanje gde je, zapravo, suština problema, da li su to isključivo trgovinski lanci ili je u pitanju čitav lanac proizvodnje, distribucije i državni uticaji poput poreza, Dragić smatra da odgovor nije jednostavan. 

E-Stock/Dimitrije Goll

 

“Za većinu proizvoda imamo zatvoren krug – isti proizvođač i isti trgovac. On tada diktira monopol u određenim grupama proizvoda. To može biti jedan od glavnih problema jer se sabiraju velike proizvođačke i trgovačke marže. To su ozbiljni iznosi koje ostvaruju zajedno i to povećava konačnu cenu za potrošače”, rekao je . 

Prema njegovom mišljenju, potrebno je pronaći sistemsko, dugoročno rešenje koje bi ograničilo ili čak zabranilo ovakav “zatvoreni krug“. 

“Treba na neki način ograničiti ili zatvoriti taj krug, da ne može proizvođač biti i trgovac, ili promeniti sistem, odnosno ograničiti marže. Ovo nije nešto što može brzo da se reši bojkotom ili kratkoročnim merama, već je neophodan dugoročni pristup“, poručio je on. 

Kompletno gostovanje i detaljnije o ovoj temi možete da pogledate u videu koji se nalazi iznad teksta. 

Komentari (0)

Biznis