"Potrošač je bio u pravu": Šta je pokazala kontrola o obaveznom deklarisanju proizvoda koji sadrže palmino ulje
Komentari20/08/2025
-19:01
U Srbiji je 1. avgusta zvanično stupila na snagu uredba prema kojoj proizvodi od mleka, a sadrže masnoću biljnog porekla, treba da budu vidljivo i jasno obeleženi, kao i odvojeni u poseban raf u prodavnicama. Na taj način potrošači dobijaju precizne informacije i mogu da razlikuju proizvode od mleka od onih koji nisu 100 odsto od te sirovine. Ministar poljoprivrede Dragan Glamočić rekao je po donošenju te uredbe, da ona nije doneta zbog toga što je palmino ulje štetno, već zbog toga što niko nema pravo da zavarava potrošače da kupuju mlečne proizvode, ako to oni nisu.
Sprovođenje uredbe kontroliše veterinarska inspekcija, a o tome koji su rezultati njene primene u prvih 20 dana za Euronews Srbija je govorila načelnica Odeljenja veterinarske inspekcije u Upravi za veterinu Ministarstva poljoprivrede Ljiljana Ivanjac.
Ona kaže da veterinarska inspekcija praktično 1. avgusta širom Srbije na terenu proveravala primenu odredbe uredbe koja upravo ima zadatak i cilj da se spreči obmana potrošača.
"Obilazili smo i velike trgovinske lance i male trgovine, obilazili smo i skladišta i proizvođače. U prvoj nedelji rezultati su bili da smo imali i subjekata koji nisu uopšte primenili uredbu, ništa praktično nije bilo sprovedeno po oredbama uredbe. Za ove subjekte će se dalje u proceduri primeniti zakonska odredba kažnjavanja zbog nepoštovanja ove uredbe. Već u drugoj i početkom ove nedelje primećujemo da je uredba sve više prisutna na policama naših i veletrgovina, i malih radnji, pekara i skladišta, a i kod proizvođača", rekla je ona.
Na pitanje ko je odgovoran i ko treba jasno da naznači da se radi o proizvodu koji sadrži, na primer, palmino ulje, Ivanjac je navela da su odgovorni svi u lancu kada je reč o bezbednosti i označavanju hrane, pogotovo kada je reč o obmani u vezi sa hranom.
"Ali onaj ko je prvobitno odgovoran, to je proizvođač jer proizvod nastaje praktično u fabričkom pogonu, i onaj ko stavlja deklaraciju. Deklaracija je sve, deklaracija je svaki znak, svako slovo, svaki slovni prikaz, sve ono što ukazuje i daje nam informaciju o proizvodu. Ona nastaje praktično u fabričkom pogonu, tamo gde se hrana proizvodi. Obično se nalazi na originalnom pakovanju, ukoliko se radi o originalnom pakovanju proizvoda ili se nalazi negde na nekom privesku ili naznaci, ako nije upakovan proizvod", rekla je sagovornica Euronews Srbija.
Rešen problem sitnih slova
Budući da su slova na deklaraciji sitna, potrebno je da se na rafu istakne napomena da se ne radi o proizvodu koji je mlečni proizvod.
"Pošto znamo za problem sitnih slova u deklaracijama, ideja Ministarstva je, između ostalog bila, bila odlučiti se i doneti jedan takav znak kao što jeste znak koji se sada može videti na našim rafovima. To je taj pravougaoni znak koji ima jedan trougao. Trougao za sve nas znači upozorenje. Svakome je skrenuta pažnja na taj trougao i reči koja stoje desno od tog trougla, a to je da taj proizvod u polici na kojoj stoji ova oznaka nije 100 odsto proizvod od mleka, već u sebi sadrži neka biljna ulja, ne samo palmino, ali koja takođe moraju jasno biti deklarisana i naznačena i vrsta ulja i procentualno koliko su ta ulja zastupljena u tom proizvodu", objasnila je ona.
Ima slučajeva da s jedne strane pakovanja piše da taj proizvod ne sadrži palmino ulje, a kada se okrene s druge strane stoji da u njemu ima suncokretovog ulja.

TANJUG/ MPŠV
Na pitanje u kom obimu je to takođe obmana potrošača, Ivanjac je rekla da marketinški gledato jeste i da je to informacija za potrošača da je proizvođač želeo da kaže u ovom proizvodu nema palmino ulje.
"Nije palmino ulje jedino na koje se ova uredba odnosi. To su sva ulja i svi proizvodi koji u sebi sadrže mlečnu komponentu, ali pored te mlečne komponente oni sadrže i biljna ulja i masti, ne samo palmino ulje. Ovako skretanje pažnje samo na jedno ulje jeste informacija za potrošača ako neko ne želi da konzumira palmino ulje. Kada okrenete taj proizvod i pogledate deklaraciju, ono što je bitno, to je da nije istina da samo palmino ulje nije u ovom proizvodu, ali je to proizvod od ulja i ona deklaraciji sadrži koja su ta ulja", rekla je ona.
Ministarstvo i Uprava veterine pozvali su građane da se javljaju ukoliko u prodavnicama u koje idu primete neke nepravilnosti, a Ivanjac je zahvalila građanima navodeći da su shvatili taj poziv onako kako i treba.
"Mi smo zajedno praktično u nadzoru onoga gde se pojavljujemo kao konzumenti ili potrošači. Imamo saradnju sa našim građanima, primamo prijave i te prijave se ne odnose samo sada na ovu aktuelnu situaciju sa primenom uredbe o palminom ulju, već i na neke druge nepravilnosti kada je u pitanju deklarisanje, a s tim u vezi i obmana potrošača", kaže ona.
Kada je reč o pirmeni uredne o palminom ulju, Ivanjac je rekla da se građani upozoravaju pogotovo na male radnje lokalnog tipa i raspituju se da li i šta treba da stoji na deklaraciji.
TANJUG/ MPŠV
"Cilj je da svima bude jasno šta mi treba da vidimo na našim proizvodima i na svim marketinškim porukama kada govorimo o hrani, a da ne budemo obmanuti", dodaje ona.
"Potrošač je bio u pravu"
U pojedinim marketima potrošači su videli i neke druge novine, na primer, kutije sa jajima koje su oblepljene jednobojnim nalepnicama.
Ivanjac je navela da su primili prijavu potrošača povodom tog slučaja.
"Skrenuta nam je pažnja da je moguće da se radi o obmani potrošača. Prijavu smo dalje razmotrili i shvatili da jeste u pitanju obmana potrošača u smislu izjava koje su marketinški stavljane na pakovanje jaja koja su se zatekla u prometu. Mi smo odmah pokrenuli akciju, munjevito na teritoriji cele zemlje", rekla je Ivanjac.
Ona je objasnila da su na tim pakovanjima jaja bile neke marketinške izjave tipa da je to jaje u toj kutiji tvrđe ljuske nego inače, u odnosu na sva druga jaja, da potiče iz čistog gnezda kao da, dodaje, sva druga potiču iz prljavog gnezda.
Ivanjac je naglasila da je jako bitno imati mere prilikom davanja takvih marketinških izjava i paziti na to kako građani to mogu da protumače.
"Naš subjekat koji je bio praktično u ovome, odlučio je da prelepi te informacije koje je imao prvobitno na svojim kutijama, odnosno saglasio se sa našim stavom, nalazom inspekcije, što znači potrošač je bio u pravu. Te kutije sada praktično imaju zalepljeno polje gde su ove informacije marketinškog tipa koje su mogle i dovele su u zabludu neke od potrošača. Tako da je sada situacija rešena tako po odluci našeg distributera hrane, mi smo se saglasili sa tim", rekla je ona.
Komentari (0)