Biznis vesti

Nestašica čipova trajaće i dogodine, a kupci u dilemi - da li kupiti ono što je na lageru, ili mesecima čekati auto

Komentari

Autor: Zlatica Radović

13/12/2021

-

20:28

Nestašica čipova trajaće i dogodine, a kupci u dilemi - da li kupiti ono što je na lageru, ili mesecima čekati auto
Nestašica čipova trajaće i dogodine, a kupci u dilemi - da li kupiti ono što je na lageru, ili mesecima čekati auto - Copyright Pexels

veličina teksta

Aa Aa

Kupci novih automobila u Srbiji vozila u proseku čekaju i duže od šest meseci, a ima i onih kojima nisu stigli modeli poručeni još u aprilu. Uvoznici kažu da je situacija na tržištu izuzetno teška, jer zbog globalne nestašice čipova vozila sporo stižu, a lageri se prazne. S druge strane, kupci su nezadovoljni i cenama koje su i do 30 odsto skuplje, ali i izborom vozila, koji kako kažu, nikad nije bio lošiji. Stručnjaci kažu da građani koji po svaku cenu žele isključivo jedan određeni model nemaju veliki izbor, sem da se naoružaju strpljenjem.

Potražnja za čipovima je bukvalno eksplodirala tokom pandemije, jer se čitava planeta prebacila na rad na kompjuterima i na onlajn okruženje, koje zahteva ogromnu potražnju za desktop računarima i tabletima, tako da je automobilska industrija dobila ozbiljnu konkurenciju, a fabrike mesecima vode bitku da okončaju postupak proizvodnje, zbog nedostatka delova. 

Predsednik Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova Milan Belin kaže da se isporuke automobila čekaju sve duže i da se lageri prazne, a da su rokovi isporuke vozila iz proizvodnje sada u proseku šest meseci.

"Zbog nestašice proizvođači više ugrađuju čipove u električna i hibridna vozila, a takvi automobili nemaju prolaz na našem tržištu. To moraju da rade i da bi zadovoljili ukupnu normu EU za emisiju štetnih gasova, da ne plaćaju visoke penale, ali i zbog toga što takva vozila sama po sebi imaju više elektronike od klasičnih", objašnjava Belin. 

Oporavak traje duže nego što se očekivalo

Vozila koja su kod nas najtraženija, sve sporije stižu, a Petar Živković iz Asocijacije automobilskih novinara Srbije, smatra da za ovu industriju nema mnogo optimizma ni u narednim mesecima.

"Gotovo sve fabrike i proizvođači bili su ubeđeni da će krajem ove, a najkasnije sledeće godine prevazići krizu sa čipovima, ali kako sada stvari stoje, situacija se neće normalizovati ni cele sledeće godine. U problemu su čak i najveće automobilske kompanije, koje su u nekom trenutku stale sa proizvodnjom, jer nisu mogle da kompletiraju vozila. Pojedine firme su uspele da premoste taj jaz, jer su čipove pokupovale unapred, ali je većina u ozbiljnom problemu", kaže Živković.

On ističe da je domaće tržište malo i nedovoljno razvijeno, ali napominje da će ljudi radije sačekati da bi kupili ono što žele, pa makar to trajalo i mesecima. Napominje i da ima modela koji se isporučuju brže, ali da i to što su dostupni diže cenu.

profimedia

 

"Cene su skočile i više od 30 odsto, zbog poskupljenja čelika, aluminijuma, ali i transporta, jer se praktično sve komponente od kojih  se automobili prave kupuju van Evrope.  Struktura voznog parka u Srbiji je ionako nepovoljna, a prosečna starost vozila je 17 godina. Sa ovom aktuelnom situacijom, u narednom periodu će biti samo još gore", smatra Živković.

Da se normalizacija proizvodnje čipova ne očekuje pre druge polovine nastupajuće godine, još početkom oktobra najavila je i Lisa Su, šefica hardverskog džina AMD-a, a ovih dana su to potvrdili i analitičari svetskih finansijskih kuća.

Vozni park se sporo obnavlja

Na domaćem tržištu i dalje se prodaje mnogo više starih u odnosu na nove autombile. Đetar Đivković podseća da su polovni automobili koje kupujemo i dalje u proseku stari više od decenije i napominje da se u Srbiji godišnje proda od 20.000 do 25.000 novih automobila i 150.000 do 160.000 polovnjaka.

"Na dva miliona vozila koliko imamo, čak i da kupujemo mlađe, bezbednije i automobile s motorima koji manje zagađuju, trebalo bi 50.000 novih automobila godišnje i 10 godina da bi se osetila neka promena. Nestašica čipova će dodatno otežati tu situaciju, jer se vozni park još sporije obnavlja", napominje Živković.

U Srbiji je u prvih šest meseci prodato 15.489 novih automobila, što je za 28 odsto više u odnosu na isti period prošle godine, što je i očekivano s obzirom na epidemiološku situaciju i vanredno stanje. Kovid kriza nije uticala na prodaju automobila iz premium segmenta i tražnja za njima je bila kao i svake godine.

 

 

 

 

 

 

Preporuka za vas

Komentari (0)

Biznis