Biznis vesti

Koliko nas košta "najduži mesec u godini" i kako ga prebroditi što bezbolnije?

Komentari

Autor: Euronews Srbija

04/01/2022

-

07:15

Euronews TV

veličina teksta

Aa Aa

Podaci Ministarstva trgovine pokazuju da je u prvih deset meseci ove godine promet robe u trgovini na malo porastao za 10 odsto u odnosu na 2019. godinu. Čini se da će i kraj godine doneti očekivani rast u maloprodaji, sudeći po gužvama u prodavnicama i tržnim centrima. 

"Prema našim proračunima smatramo da je potrošnja značajno povećana u odnosu na prethodnu godinu. Potrošači su se zbog poboljšanja epidemijske situacije vratili onom tradicionalnom načinu kupovine, iako je onlajn kupovina i dalje prisutna u izuzetno visokom procentu", rekao je Mladen Alfirović iz Nacionalne organizacije potrošača Srbije.

Alfirović je rekao da tokom novogodišnjih i božićnih praznika potrošači tradicionalno najveće sume novca izdvajaju za poklone za drage osobe, odeću i tehničku robu, ali i za sve ostalo što je na sezonskom sniženju. 

On je apelovao na potrošače da ne kupuju impulsivno, da obavljaju pametno kupovinu, isplaniraju svoj budžet i da, gde god je moguće, izbegavaju gužve, kao i da koriste onlajn trgovinu kao moćno sredstvo kako bi završili praznične kupovine, a i kako bi zaštitili sebe i druge, zbog epidemijske situacije. 

Bliži se i Božić, a sa novim praznikom stižu i novi izazovi za dodatnim trošenjem novca. Teško je odoleti tom kupoholišarskom duhu i šarenim izlozima, velikim procentima sa sniženjima u prodavnicama. Dok trgovci smišljaju načine kako da privuku kupce, potrošači se pitaju kako da odole izazovima i prežive najduži mesec u godini.

"Kao potrošači smo prihvatili taj trend sa zapada i sve više i svoje navike prilagođavamo tim velikim popustima, prodajnim podsticajima. Na tome rade čitavi timovi marketinških stručnjaka, koji precizno osmišljavaju kako će roba da izgleda i kako će da bude izložena, koje boje se koriste. To je čitava jedna nauka kojom se bave stručnjaci, pre svega sociološke i psihiloške struke, kako bi privukli što veći broj kupaca. Bitno je da potrošači ipak budu na neki način informisani i obazrivi i da tu kupovinu ne obavljaju baš toliko impulsivno, već da gledaju da kupe samo ono što im je zaista neophodno", poručio je Alfirović.

On je istakao da sva roba koja se kupuje onlajn, prema zakonu, može da se vrati u roku od 14 dana, a da za onu koja je kupljena u radnjama to ne važi i napomenuo da bi zbog toga možda kupci trebalo da razmisle kako da pazare.

"Nekada se desi da se neke odredbe ne ispoštuju, pa se potrošači žale da je roba stigla oštećena ili da je narušena ambalaža. U slučaju da se to desi, kupac ima rok od 24 sata da prijavi trgovcu i samo u tom roku može brzo i lako da ostvari svoja prava, a sve nakon toga  znatno otežava mogućnost da se roba reklamira i da se zameni za ispravnu", objasnio je sagovornik Euronews Srbija.

Tanjug/Rade Prelić

 

Mandatna kazna za "lažne popuste"

On je ukazao i na jednu pojavu koja nas prati dugi niz godina, da prodavci prvo podignu cene, a potom ih, tokom sezonskog sniženja, spuste na "normalnu" cenu. Alfirović je objasnio da novi Zakon o trgovini prilično dobro reguliše prodajne podsticaje i da pojava "lažnih sniženja" ne bi smela u praksi da se događa.

"To je zapravo pitanje tržišne inspekcije, koja bi mogla ozbiljnije da se uključi u kontrolu tržišta u ovom periodu i da nadležni inspekcijski organi počnu u punoj meri da kažnjavaju trgovce. Podsećam da je 20. decembra stupio na snagu novi Zakon o zaštiti potrošača, koji je uveo prekršajni nalog kao jedno moćno sredstvo, jer  omogućava da, ako se prekršaj uoči na licu mesta, da se taj trgovac mandatno kazni, kao što je to slučaj u saobraćaju", rekao je Alfirović

E-Stock/Stanislav Nedelja

 

On je rekao da se tako izbegava prekršajni postupak koji se vodi pred sudom i koji zastareva i istakao da je period prazničnih kupovina prva prilika da se novi zakon u punoj meri primeni i da imamo jaču, bolju i efikasniju zaštitu potrošača kada je u pitanju ovaj segment kupovine.

"Potrošači moraju da budu rasterećeni i sigurni da, kada nešto kupuju, biraju i posmatraju cene, da su one realne i da su procenti sniženja zaista onakvi kakvi su i prikazani, što kupci osnovano i očekuju. Ukoliko je roba slabijeg kvaliteta, polovna ili sa greškom, ona mora biti posebno izdvojena i označena i to njeno svojstvo mora biti naglašeno. Ne bi trebalo da postoje razlike u kvalitetu robe koja je u redovnoj ponudi i na akciji. Ako je u pitanju neka smanjena upotrebna vrednost, onom ko kupuje takvu robu mora biti jasno da kupuje namirnice pred istekom roka trajanja ili robu s greškom i ona mora biti ponuđena po nižim cenama u odnosu na redovan podsticaj", naglasio je Alfirović.


 

 

 

 

Preporuka za vas

Komentari (0)

Biznis