Biznis vesti

Amazon optužen da je namerno otežavao otkazivanje pretplate, u kompaniji negiraju te tvrdnje

Komentari

Autor: Euronews Srbija

22/06/2023

-

21:52

Euronews Srbija

veličina teksta

Aa Aa

Američki milijarder Džef Bezos i njegova kompanija Amazon su pred tužbom, nakon što je Savezna komisija za trgovinu (FTC) saopštila da je Amazon obnavljao plaćenu uslugu (Amazon Prajm) milionima korisnika u SAD, kao i da im je značajno otežavao otkazivanje usluge.

Navodi se da je Amazon koristio "manipulativne, prinudne ili obmanjujuće dizajne korisničkog interfejsa poznate kao 'tamni obrasci' kako bi prevario potrošače da pristanu na automatsko obnavljanje pretplate na Prajm".

Rečeno je da je opcija kupovine artikala na Amazonu bez pretplate na Prajm bila teža u mnogim slučajevima, i da je potrošačima ponekad bilo predstavljeno dugme da završe svoje transakcije, bez jasnog navođenja da će time otići na Prajm.

FTC je rekao da je "jedan od primarnih poslovnih ciljeva Amazona, i primarni poslovni cilj Prajma, povećanje broja pretplatnika". Zagovornici antimonopolskog prava pozdravili su ovaj potez i pozvali na akcije protiv ovog giganta.

Iz Amazona su negirali ove tvrdnje, i rekli da su jasno stavili do znanja kupcima kako da otkažu svoju uslugu.

"Zabrinjavajuće je što je FTC najavila tužbu bez prethodnog obaveštenja, usred naših razgovora sa FTC o pomenutim pitanjima. Istina je da kupci vole Prajm, a dizajnom jasno i jednostavno stavljamo do znanja kupcima da se prijave ili otkažu članstvo", saopštila je kompanija.

Amazon Prajm je plaćeni servis koji korisnicima omogućava pristup dodatnim uslugama, koje inače nisu dostupne ili su dostupne uz premiju, redovnim kupcima. Više od 200 miliona ljudi širom sveta koristi uslugu, a u SAD Prajm košta 15 dolara mesečno.

Kan: Ljudima praktično podmetnuta zamka

"Amazon je varao i praktično zarobio ljude u podmetnutu zamku automatski obnavljajuće pretplate, bez njihovog pristanka. Ne samo da je nervirao korisnike, već ih je i koštao značajnog novca", rekla je predsednica američke komisije za trgovinu Lina Kan.

Ona je navela da je jedno od pravila koje je predložila FTC "klikni da bi otkazao", što zahteva da kompanije olakšaju otkazivanje pretplate tako što bi ga napravile da bdue na isti način kao i prijavljivanje.

Ova tužba je prvi put da je agencija izvela Amazon pred sud otkako je Kan na mestu predsednice. Uveliko se očekivalo da će ona, s obzitom na to da se dugo bavi antimonopolskim praksama, zauzeti tvrđi stav prema tehnološkim kompanijama gde godinama nije bilo mnogo regulacije.

Sa komisijom je saglasna i senatorka Elizabet Voren, koja je rekla da Amerikanci "ne bi trebalo da idu na epsko putovanje, interno nazvano 'Ilijada', kako bi otkazali pretplatu na Prajm uslugu, već bi trebalo da bude jednostavno - kliknite i otkažite".

Kajl Mors, zamenik izvršnog direktora projekta "Tech Oversight", neprofitne organizacije za nadzor, rekao je da Amazon "ima monopol nad onlajn kupovinom".

"To je rezultiralo kršenjem naše privatnosti, prevarom da zadržimo članstvo u Prajmu i blokirani smo čak i od toga da vidimo najbolje dostupne proizvode. Džef Bezos i Amazon predstavljaju najgore što nose velike tehnološke kompanije, a njihov prezir prema klijentima je očigledan u načinu na koji vode posao", istakao je Mors.

AP Photo/Michel Spingler

 

Među onima koji kritikuju FTC, uglavnom se mogu čuti optužbe da je "licemerna" i da je za otkazivanje pretplate na Amazon Prajm potrebno šest klikova, dok je za podnošenje žalbe FTC-u neophodno sedam.

Takođe, Karl Sabo iz grupe za tehnološku industriju "NetChoice" rekao je da se "FTC žali zato što Amazon ohrabruje ljude da koriste Prajm", preneo je AP.

"Ovo je kao da tužite Kostko za svoj lojalti klub ili Kroger za promovisanje programa kojim se nagrađuju redovni korisnici. Potpuno je jasno da se FTC odmetnula, i da joj je neophodan nadzor. Kongres mora da obuzda FTC tako što će im smanjiti finansiranje, istražiti etičke propuste i zloupotrebu moći", rekao je Sabo.

I ranije postojale slične tužbe

Tehnološki gigant se i ranije suočavao sa tužbama zbog procesa otkazivanja Prajma, gde se tvrdi da je previše komplikovan. Pod nadzorom agencije, kompanija je u martu dala potrošačima uputstva u blogu o tome kako da otkažu svoje Prajm članstvo.

Ova tužba je usledila nakon još jedne "pobede" FTC-a nad Amazonom pre samo nekoliko nedelja.

Ranije ovog meseca, Amazon je pristao da plati kaznu od 25 miliona dolara kako bi se rešile optužbe prema kojima je prekršio zakon o privatnosti dece, zbog čuvanja dečjih podataka o glasu i lokaciji koje je snimio njegov popularni glasovni asistent Aleksa.

Takođe, kompanija je pristala da plati 5,8 miliona dolara na ime povraćaja novca klijentima za navodne povrede privatnosti koje uključuju njenu kameru za zvono na vratima Ring.

U protekle dve godine, FTC je pojačao nadzor nad obmanjujućim taktikama prijavljivanja i otkazivanja pretplata na raznim sajtovima, kojima bi moglo da se manipuliše potrošačima da kupuju proizvode ili usluge koje ne žele.

U decembru je rečeno da će "Epik gejms", koji stoji iza popularne video igre Fortnajt, platiti 245 miliona dolara korisnicima zbog obmanjujućih mehanizama plaćanja. U novembru je telekomunikaciona kompanija Vonadž zbog slične stvari platila 100 miliona dolara.

Komentari (0)

Biznis