Tehnologija

Madrid testira budućnost gradskog prevoza: Autobus bez vozača besplatno prevozi putnike

Komentari
Madrid testira budućnost gradskog prevoza: Autobus bez vozača besplatno prevozi putnike
Madrid testira budućnost gradskog prevoza: Autobus bez vozača besplatno prevozi putnike - Copyright Senhan Bolelli / AFP / Profimedia

Autor: Euronews

26/09/2025

-

22:45

veličina teksta

Aa Aa

Prvi autonomni autobus povezao je putnike u parku Kasa de Kampo u Madridu, u okviru pilot-projekta, koji je usmeren na budućnost gradskog prevoza.

Španska prestonica testira potpuno autonomni električni minibus, koji bi trebalo da olakša problem nedostatka vozača, a od 15. septembra kruži parkom u okviru projekta koji zajednički sprovode Kompanija za gradski prevoz Madrida (EMT) i Centar za automobilsku tehnologiju Galicije (CTAG). Cilj je testiranje ove tehnologije u stvarnim saobraćajnim uslovima.

Vozilo, sa kapacitetom za 12 putnika, radi od ponedeljka do petka u periodu od 12 do 17 časova, i prelazi kružnu rutu od 1,8 kilometara sa šest stanica. Usluga je besplatna i dostupna je do 24. oktobra, u okviru aktivnosti Evropske nedelje mobilnosti.

U prvim danima bilo je jasno koliko izaziva pažnju: putnici koji su odlučili da ga isprobaju, kažu da im je bilo uzbudljivo da putuju autobusom bez vozača, dok su zaposleni u EMT-u pokazali ponos i entuzijazam što učestvuju u pionirskom projektu u gradu.

"Ovaj autobus je jedan od najboljih koje sam ikada testirao. Ponaša se vrlo dobro dinamički. Tehnologija je izuzetno integrisana, ne ponaša se haotično niti robotski, kao što je slučaj sa nekim drugim vozilima", rekao je za Euronews Sesar Omar Čakon Fernandez, rukovodilac Odeljenja za planiranje voznog parka EMT-a.

Ovakva vozila predstavljaju potencijalno rešenje za veliki problem u Evropi – manjak profesionalnih vozača.

Senhan Bolelli / AFP / Profimedia

 

Veliki deo tehnoloških komponenti ovog 100 posto električnog vozila dolazi iz inostranstva, ali su delovi sastavljeni i softver razvijen u Galiciji, na severu Španije, gde je CTAG instalirao senzore, kamere, GPS i centralnu procesorsku jedinicu koja funkcioniše kao "mozak" vozila.

Cilj EMT-a i CTAG-a nije da zamene vozače, već da istraže kako ova tehnologija može da dopuni javni prevoz. U ostatku Evrope, nedostatak profesionalnih vozača postaje sve veći izazov, a stručnjaci smatraju da autonomni autobusi mogu ublažiti taj problem.

"U Madridu nemamo problem sa osobljem, ali vidimo priliku da poboljšamo bezbednost i efikasnost naših autobusa,“ rekao je Čakon, dodajući da "ovakva tehnologija može pokriti takozvana 'kritična mesta', gde je problem najizraženiji".

Evropski gradovi poput Pariza, Stokholma i Hamburga takođe eksperimentišu sa autonomnom mobilnošću.

"Ništa ne prepuštamo slučaju"

U Madridu neki stanovnici izražavaju sumnju u pouzdanost projekta, ali EMT tvrdi da je sistem bezbedan i da se razvija već godinama.

"Ovo nije prvi put da testiramo ovu tehnologiju: radimo sa autonomnim vozilima već četiri ili pet godina, i ovo je jedno od najpouzdanijih koje smo isprobali", rekao je Čakon.

Vozilo detektuje svaki predmet – od bicikla do životinje – i reaguje kako bi izbeglo sudar.

Autobus integriše napredni sistem koji u realnom vremenu prati brzinu, ubrzanje, trajektoriju, stanje vrata, rampe za pristup i pokazivače. Integralna kontrola optimizuje bezbednost i poboljšava efikasnost vožnje.

Sistem autonomne vožnje funkcioniše na nivou četiri automatizacije: minibus prepoznaje puteve, semafore, bicikliste i pešake, i sam donosi odluke kada da ubrza, koči ili skrene.

Pored toga, uvek je prisutan i bezbednosni operater. Njegova uloga je da nadgleda putovanje i interveniše u slučaju nužde, bilo otvaranjem vrata ili ručnim kočenjem.

"Reč je o potpuno autonomnoj liniji, ali nikada ne prepuštamo ništa slučaju", zaključio je on.

Komentari (0)

Magazin