Novac

Udruženje potrošača: Svaku krizu prati impulsivna kupovina, nema potrebe za gomilanjem zaliha

Komentari

Autor: Euronews Srbija

16/03/2022

-

20:08

Euronews

veličina teksta

Aa Aa

Pumpe koje su ograničile količinu derivata koja se može kupiti, što je bilo suprotno propisima, kažnjene su na licu mesta zbog nesavesnog ponašanja i u tom slučaju je prvi put primenjen institut prekršajnog naloga, koji je uveden novim Zakonom o zaštiti potrošača koji je stupio na snagu 20. decembra prošle godine", izjavio je za Euronews Srbija Mladen Alfirović, pravnik iz Nacionalne organizacije potrošača (NOPS). On je rekao da su građani imali priliku da u praksi vide kako izgleda kada neko bude kažnjen na licu mesta zbog svog nesavesnog poslovanja.

On je povodom Dana potrošača izjavio da će kriza koja je nastala zbog rata u Ukrajini itekako ostaviti posledice i na navike kupaca i podsetio da smo imali priliku da vidimo i prethodnih dana kada je zbog objava vezanih za snabdevanje našeg tržišta osnovnih životnih namirnica nastala panika i kada su ljudi počeli da prave zalihe.

"To je nešto što nas prati u svakoj krizi. Ista situacija se desila i na početku pandemije korona virusa. Smatramo da nema prostora za takvu vrstu ponašanja i impulsivne kupovine. Srbija je država koja je pri samom vrhu kada je u pitanju količina obradivog zemljišta po glavi stanovnika i ne mogu da zamislim situaciju da bilo ko u ovoj državi ostane gladan, tako da zaista nema prostora za takvo ponašanje", istakao je Alfirović.

Poziv državi da pojača kontrolu

On je rekao da je nije moguće da se dugoročno i zauvek obezbedimo namirnicama i da to nije ni potrebno i dodao da niko ne može da proceni koliko će kriza trajati i kako će uticati na potrošače.

"Nema razloga svakako da se prave zalihe. Od države očekujemo u situaciji kada će neko sigurno pokušati da zloupotrebi ovo stanje na tržištu da pojačaju nadzor i kontrole maloprodajnih objekata, kako ne bi dolazili u situaciju da neko ovu situaciju zloupotrebi da dovede potrošače u još goru situaciju od one u kojoj smo se svi našli", rekao je Alfirović.

Prethodne dve godine je obeležila korona, a ona je uticala i na navike potrošača, jer su se u velikom procentu preorjentisali na nove načine kupovine. Onlajn trgovina se povećala i do 300 procenata.

E-Stock/Stanislav Nedelja

 

"Pre dve godine je usvojen i Zakon o elektronskoj trgovini, koji je proširio ovlašćenja nadležne inspekcije, kako bi se sprečile zloupotrebe. NOPS je imao povećan broj prigovora potrošača u ovom segmentu. Pojavio se veliki broj profila na društvenim mrežama koji su nudili razne vrste robe. To za posledicu može imati da potrošači ako ne dobiju robu, da ostanu bez novca, a ne mogu očekivati pomoć institucija i potrošačkih organizacija, jer se radi zapravo o kupovini do neregistrovanih trgovaca", objasnio je Alfirović.

On je naveo da je najviše primedbi građana, kao i ranijih godina bilo na odeću i obuću, a da je ekspanzija onlajn trgovine doprinela da se poveća i broj žalbi na kurirske službe koje nisu bile u stanju da isprate njen rast. Napomenuo je i da smo najmanje napredovali kada su u pitanju komunalne delatnosti i da tu postoji više prigovora - na obračun potrošnje toplotne i električne energije i vode za piće.

Medijacija još čeka pravilnik

Novim Zakonom o zaštiti potrošača je medijacija kao oblik vansudskog rešavanja sporova uvedena kao obaveza. Trgovac koji odbije reklamaciju potrošaču je u obavezi da kupca koji je nezadovoljan takvom dlukom uputi na telo za vansudsko rešavanje potrošačkih sporova i prodavac je u obavezi da se odazove i da učetsvuje u tom postupku.

"Zakon je u decembru stupio na snagu, ali još nemamo kompletiran sistem za vansudsko rešavanje potrošačkih sporova. Imamo obećanje resornog ministarstva da će pravilnik kojim će se taj postupak urediti biti usvojen ovog meseca. Očekujemo da će se to zaista i desiti u praksi i onda ćemo imati kompletan sistem i mogućnost da i primenimo tu najvažniju novinu", rekao je Alfirović. 

On je ukazao da su potrošači needukovani i neinformisani i da ne znaju koje benefite imaju od tog postupka i da bi trebalo još dosta raditi na promociji medijacije.

"To bi svakako u narednom periodu trebalo da utiče na rasterećenje sudova, na to da se smanji broj sudskih potrošačkih sporovi koji su i inače sporovi male vrednosti, jer se radi o robi širke potrošnje kojoj su cene po nekoliko hiljada dinara. I zaista nema svrhe zbog takvih stvari se uplitati u duge i neizvesne sudske postupke, što naravno košta i jednu i drugu stranu, zbog veštačenja i sudskih troškova", rekao je Alfirović.

Preporuka za vas

Komentari (0)

Biznis