Aktuelno iz kulture

Psihodelične vizije i taktilna krhkost: Izložba "Brutalna nežnost" Kejti Voznicki i Edite Kadirić uskoro u Beogradu

Komentari

Autor: Tanjug

05/03/2024

-

22:10

Psihodelične vizije i taktilna krhkost: Izložba "Brutalna nežnost" Kejti Voznicki i Edite Kadirić uskoro u Beogradu
Psihodelične vizije i taktilna krhkost: Izložba "Brutalna nežnost" Kejti Voznicki i Edite Kadirić uskoro u Beogradu - Copyright Plakat

veličina teksta

Aa Aa

Izložba "Brutalna nežnost" umetnice Kejti Voznicki i Edite Kadirić biće otvorena 13. marta u Salonu Oto Bihalji-Merin Muzeja naivne i marginalne umetnosti u Beogradu.  

Ovo je prva izložba u novom izlagačkom ciklusu "Dijalozi", u kome se susreću umetnici i umetnice iz naizgled različitih umetničkih svetova: zvanične, mejnstrim, akademske, umetnosti i sveta marginalne, autsajderske art brut umetnosti. 

Muzej naivne i marginalne umetnosti kroz ovaj ciklus teži da istraži šta sve nastaje iz tog spoja. Kustoskinja izložbe je Senka Latinović.

Edita Kadirić kroz svedeni crtež predstavlja večitu liminalnost ženskog iskustva. 

Svet nežne i nemilosrdne mladosti, devojčica u periodu transformacije u ženu, posle čega ništa više neće biti isto. 

Taj bolni ritual prelaza je prikazan kroz neobične i uznemirujuće spojeve ljudskog i životinjskog tela, ili kroz komunikaciju  srna, zečeva, majmuna, sa devojčicama; životinje kao da još žele da zadrže devojčice u svetu detinjstva gde je ova nadrealna komunikacija moguća, gde je sve moguće, pre nego što stupe u svet ozbiljnih međuljudskih odnosa, racionalnosti i za njih predodređenih uloga.

U Editinom izrazu vidimo siguran, lak, školovan potez kojim suvereno vlada, ali taj crtež nije tu samo da bismo se divili jasnoći i lepoti izvedbe. 

On je redovno zamrljan, istačkan, isprljan, upravo brutalan u iskrenosti stanja koje želi da predstavi. 

Kontrastiranjem nežnih perli i bodljikavih ogrlica, mrlja koje podsećaju na krv i svečano zlatne boje vizantijskih fresaka i ikona, aseksualnosti i putenosti, onostranog i ljudskog, Kadirić gradi atmosferu napete neprijatnosti, ali i neke svečane tuge koja, čini se, oduvek prati ?ene na njihovom životnom putu.

Kejti Voznicki stvara eruptivno. Njen potez je neprečišćen i nepredvidiv, nepoznato je gde će je odvesti ruka i šta će se sve na crtežu vremenom ukazati. 

Stanje svojevrsnog transa i automatizma vode je u predele podsvesti iz kojih se rađaju različite forme. Nekad su to apstraktni razliveni predeli u kojima se povremeno razaznaju lica, životinje, predmeti. 

Nekad su to groteskne ljudske prilike u svakodnevnoj interakciji, deformisane poput likova strip autora Roberta Kramba, koje vode apsurdne i komične dijaloge ili monologe. 

Prepliću se i smenjuju duboko lična unutrašnja stanja, ali i oštar društveni komentar koji se ogleda i u tonguein-cheek nazivima samih dela.

Pored crteža, Voznicki stvara i halucinantne tapiserije/krpare, koje će na izložbi poslužiti i kao prolaz iz jednog u drugi svet, kapiju kroz koju se svetovi umetnica Kadirić i Voznicki prepliću. 

Na izložbi će moći da se čuje (i vidi) i muzika koju Voznicki stvara već dugi niz godina kroz autorske projekte Amanita Dodola i KopyKat, kroz koje iskazuje širinu sopstvenih interesovanja i vezu sa beogradskim muzičkim andergraundom.

Psihodelične vizije Kejti Voznicki i taktilna krhkost Edite Kadirić, i pored svih razlika u postupku, tehnici, motivu, nose zajedničku snagu beskompromisnog ogoljavanja. Bez namere da ulepšaju sopstvena unutražnja previranja i razmišljanja, one nam pokazuju bolna mesta: lična, ženska, društvena, mesta nelagode i neprilagođenosti. 

Život je bolan i brutalan u sudaru sa našim duhom i našim telom. 

Nežnost je potreba da se to iskustvo podeli sa drugima - da se izraze osećanja sopstvene usamljenosti i izgubljenosti, ali i da se ista ta osećanja nekog nama nepoznatog pojedinca umanje kroz spoznaju da postoji i drugi koji primećuje, oseća i prolazi kroz ista stanja.

Komentari (0)

Kultura