Reflektor

Beldocs ove godine u hibridnom formatu: Vreme je za "proveru stvarnosti"

Komentari

Autor: Tanjug

06/09/2021

-

23:44

Beldocs ove godine u hibridnom formatu: Vreme je za "proveru stvarnosti"
Beldocs ove godine u hibridnom formatu: Vreme je za "proveru stvarnosti" - Copyright BELDOCS - International Documentary Film Festival Belgrade

veličina teksta

Aa Aa

Igor Stanojević, selektor festivala Beldoks na kome će od 9. do 16. septembra u Beogradu biti prikazano više od 100 dokumentarnih filmova u 16 programskih celina, najavio da će Međunarodni festival dokumentarnog filma i ove godine biti održan u hibridnom formatu. 

To znači da će pored bioskopskih projekcija na otvorenom i zatvorenom, u nekoliko prostora u Beogradu, publika moći da vidi ostvarenja i onlajn preko festivalskog sajta.

"Neki filmovi će biti dostupni samo u bioskopima, ali više od 90 će biti na onlajn platformi. Ukoliko se ljudi osećaju komfornije da ne izlaze u sale, imaće priliku da isprate skoro ceo program Beldoksa od svoje kuće", rekao je Stanojević za Tanjug.

Prema njegovim rečima, ideja Beldoksovog slogana "Rijaliti ček" (Provera stvarnosti) je da se "osvrnemo na ovaj trenutak", jer smo "dugo vremena pomalo diskonektovani od stvarnosti".

Predstojeći Beldoks prema najavi bi trebalo da ima jednu od najjačih i kreativno najavanturističkijih selekcija, a Stanojević ističe da se svake godine biraju filmovi za koje povremeno postoji bojazan, ne samo da li će ih publika shvatiti, već da li će iko doći da ih pogleda.

Stanojević je rekao da iskustva pokazuju da i za takve dokumentarce postoje gledaoci, i da "ambiciozan film ipak dođe do ljudi do kojih je trebalo da dođe", što organizatorima Beldoksa daje "vetar u krila".

"Mislim da definitivno imamo jak srpski takmičarski program, da tu ima strašno interesantnih naslova. Tu nam je nekoliko autora iz dijaspore. Tu nam je nekoliko (filmova) koji su bili na najprestižnijim svetskim festivalima i dobijali nagrade", istakao je Stanojević.

Najbolji filmovi programa "Meteori"

Selektor festivala posebno preporučuje četvoročasovnu "Gradsku skupštinu" Frederika Vajzmana i novi film Kazua Hare "isto gigantskog trajanja", koji će publika moći da gleda u okviru programa "Meteori".

Nakon što je pre dve godine Beldocs priredio kompletnu retrospektivu stvaralaštva japanskog dokumentariste Kazua Hare, publika će ove godine gledati njegovo najnovije delo - 372-minutni film "Minamata Mandala", koji vraća publiku kroz istoriju u daleku 1937. kada se u malom japanskom ribarskom selu dogodilo trovanje metil-živom, toksičnim otpadom koji je korporacija "Kiso Kemikal" bacala u okean.

Svetsku premijeru na smotri dokumentaraca imaće "Video dnevnici Nelsona Salivana" 1983-1989, video umetnika koji je iznenada preminuo od srčanog udara 1989, ostavljajući na VHS kasetama 1.900 sati snimaka ikonične njujorške scene.

Oni čine zbirku od 601 epizode koja prikazuje svakodnevni život u Ist Vilidžu, kao i brojne tadašnje ikone.

Život u Vuhanu posle izbijanja Kovid-19 pandemije tema je američkog filma "Reka teče, zaokreće, briše, zamenjuje" kineske rediteljke Šenže Žu, koja živi i radi u SAD.

Kini je posvećen i italijanski film "Čung Kuo - Kina" legendarnog italijanskog režisera Mikelanđela Antonionija iz 1972. godine.

Samo godinu dana pre Niksonove istorijske posete Kini (1971), režim Mao Cedunga pozvao je Antonionija da snimi propagandni film o vrlinama komunističke nacije, a reditelj je zabeležio skoro 100 sati filmskog materijala tokom svojih putovanja od Pekinga do Šangaja, od kojih je u film uvrstio 220 minuta, odnosno tri sata i 40 minuta.

Svojom zanimljivom temom pažnju privlači francuska drama "Dan današnji" francusko-grčkog reditelja Maksensa Stamatiadisa, koji govori o ljubavi, tugovanju i vremenu.

Film "Iz sadašnjosti" (Nemačka, Rusija, Francuska, Belgija, 1995) u režiji Andreja Ujica pruža snimke kosmonauta Sergeja Krikaleva tokom višemesečnog boravka u svemiru koji su u kontrastu sa slikama raspada Sovjetskog Saveza od 1991. do 1992. godine.

U potresnom filmu "Naše ludilo" Joaa Viane iz 2018, realizovanom u koprodukciji Mozambika, Gvineje Bisao, Katara, Portugalije i Francuska, dete pomaže protagonistkinji Lusi da pronađe svog muža u Mozambiku.

Deca su u centru pažnje i u ostvarenju “Puška i torba” (Indija, Rumunija, Italija, Katar), koji potpisuju tri rediteljke: Rumunka Kristina Hanes, Italijanka Izabela Rinaldi i Indijka Arja Rot i moje su za svoj dokumentarac o mladom indijskom paru komunističkih pobunjenika nagrađene Specijalnim priznanjem žirija na festivalu u Roterdamu 2020.

Komentari (0)

Kultura