Autor: Futurism

26/05/2024

Čas je ima, čas je nema: Zašto je nekoliko stotina zvezda iznenada nestalo s noćnog neba - Copyright Unsplash

Kada se zvezde približe kraju svog života, one obično prvo postanu nešto bleđe ili u slučaju velikih zvezda, skončaju u spektakularnoj eksploziji. Međutim, astronomi su do sada dokumentovali najmanje 800 slučajeva naglog nestanka zvezda sa noćnog neba u poslednjih sedamdeset godina.

Novo istraživanje Univerziteta u Kopenhagenu moglo bi da pruži objašnjenje za ovu misteriju. Naime, prema studiji objavljenoj u časopisu Physical Review Letters, velika masa ovih zvezda razlog je zbog kog se one naglo urušavaju u crnu rupu, a u tom slučaju svaki trag njihovog postojanja, gotovo u trenutku biva izbrisan.

"Ako neko gleda u zvezdu koja prolazi kroz totalni kolaps u pravom trenutku, to bi moglo da izgleda kao da se ona iznenada ugasila i nestala sa neba", kaže jedan od autora studije Alehandro Vigna Gomez sa Instituta "Nils Bor".

"Kolaps je tako potpun, da ne dolazi ni do eksplozije. Ništa ne beži i ne bismo mogli da vidimo ni svetlu supernovu na noćnom nebu", dodaje on, prenosi Futurism.

Evolucija zvezde

Kada umre neka velika zvezda, nekoliko puta masivnija od našeg Sunca, ona se gotovo trenutno urušava pod težinom sopstvene gravitacije. To izaziva ogromnu eksploziju, poznatu kao supernova, koja oslobađa toliko energije, da može da zaseni i sopsvenu galaksiju. Rezultat je nastanak crne rupe ili neutronske zvezde ekstremne gustine.

profimedia

Još jedna mogućnost je da se eksplozivna faza zvezdane evolucije preskoči, a u tom slučaju se velika zvezda u trenutku pretvara u crnu rupu.

Danski naučnici nisu bili prvi koji su predložili teoriju o "totalnom kolapsu", ali su ponudili dosad najinteresantnije dokaze, koji joj idu u prilog.

Oni su, naime, posmatrali binarni sistem VFTS 243 u kom zvezda deset puta masivnija od našeg Sunca i crna rupa, kruže jedna oko druge. To je "neverovatan sistem" kaže Vigna Gomez, jer gotovo da nema nikakvog dokaza da je nekadašnja zvezda ikada došla do faze supernove.

"Orbita sistema se neznatno promenila od urušavanja zvezde u crnu rupu", kaže on.

Ne postoje dokazi da je orbita ova dva objekta bila na bilo koji način narušena. Umesto toga, najveći deo energije izgubljen je putem subatomskih čestica neutrina, koji vrlo slabo reaguju na gravitaciju.

Potrebno je više istraživanja kako bi se otkrilo zašto se neke zvezde nepovratno gase, ali otkriće služi kao značajan model zvezdane evolucije, kaže jedna od autorka studije Irena Tambora.

"Mi svakako očekujemo da će taj sistem biti ključan za buduća istraživanja o zvezdanoj evoluciji i kolapsu", dodala je ona.