U izraelskoj pustinji kao na Marsu: Šest naučnika se priprema za istraživanje Crvene planete

Autor: Euronews/middleeast.in-24.com/Reuters

11/10/2021

No Comment

Opremljeni svemirskim odelima od kojih je svako teško oko 50 kilograma, astronauti teškim koracima napreduju ka stanici podignutoj u krateru u Izraelu. Njihov cilj je da simuliraju uslove života na Marsu i izvrše eksperimente u pripremi za moguće istraživanje Crvene planete.

Pejzaž u krateru Ramon u pustinji na jugu Izraela je suv, kamenit, brdovit, crven. Namerno podseća na Mars. Upravo tu je tim od šest ljudi - pet muškaraca i jedna žena - počeo da simulira kako će izgledati živeti oko mesec dana na Crvenoj planeti.

Od danas oni će tri nedelje biti potpuno izolovani od sveta. Neće biti direktnog kontakta s njima, a sva komunikacija će proći kroz centar za kontrolu misije u Austriji - pa čak i tada će se komunikacija odvijati sa kašnjenjem od deset minuta u svakom smeru, kao što će biti i prilikom stvarne misije na Mars.

Šest analognih astronauta, ili „hermonauti“ kako se zovu po krateru Ramon, istraživači su iz celog sveta, koji su pažljivo odabrani, pa čak i prošli posebnu obuku na Austrijskom svemirskom forumu.

Njihovo stanište je AMADEE-20, struktura od 120 kvadratnih metara u obliku dve velike, povezane jurte. Unutra spavaju, jedu i izvode eksperimente. Napolju nose svemirska odela opremljena kamerama, mikrofonima i samostalnim sistemima za disanje.

"Za svaku grešku koju napravimo ovde na zemlji, nadamo se da je nećemo ponoviti na Marsu", rekao je Gernot Gromer, direktor Austrijskog svemirskog Foruma.

Austrijsko udruženje vodi projekat zajedno sa Izraelskom svemirskom agencijom i lokalnom grupom D-MARS.

"Trenutno je je ovo najsloženija, najsavremenija analogna istraživačka stanica na ovoj planeti", rekao je Gromer.

Tokom misije, članovi tima će sprovesti preko 20 različitih eksperimenata, koje je osmislilo oko 200 istraživača iz 25 zemalja. Tako se u svemirskim uslovima naučnici i svemirske agencije nadaju da će razviti najprikladnije uređaje i protokole za dugo putovanje do našeg smrznutog suseda.

Šest članova tima stalno su pod nadzorom kamera, prate se njihovi vitalni znaci i njihovo kretanje radi boljeg razumevanja ljudskog faktora, rekao je Gromer.

Inženjeri i stručnjaci rade sa bespilotnom letelicom i roverom kako bi poboljšali autonomnu navigaciju i mapiranje sveta u kojem GPS nije dostupan.

Oni će zajedno izvesti više od 20 eksperimenata uključujući geološke, biološke i medicinske.

Tako će, na primer, hermonauti sprovesti eksperiment sa Tehničkog univerziteta u Minhenu osmišljen da ispita mikrobiom u crevima osoblja tokom i nakon njihovog boravka u izolaciji. Druga studija, ovog puta sa Univerziteta u Tel Avivu, pokušaće da identifikuje moguće biološke infekcije AMADEE -20 u području misije - kako bi se uverili da astronauti na Marsu neće „otkriti“ bakterije koje su sami doneli sa Zemlje.

Naravno, okruženje na Marsu je mnogo neprijateljskije od okruženja u krateru Ramon, a astronauti lansirani na Mars moraće da se oslanjaju na napredne tehnologije kako za svoj opstanak, tako i za sprovođenje naučnih ciljeva misije.

Prvu simulacionu misiju na Marsu osnovalo je Udruženje Mars 2000. godine na ostrvu Devon u severnoj Kanadi. Od tada su sprovedene brojne analogne misije u pustinjama širom sveta, uključujući simulaciju D-MARS-a u Mitzpe Ramonu 2018. godine, ali misija AMADEE-20 je najnaprednija i najsloženija do sada, neposredno pre snova o naseljavanju na Marsu postaje stvarnost.