Autor: Euronews

29/10/2022

Na Marsu ipak ima života? Nova studija tvrdi da bi ispod površine Crvene planete mogle da postoje drevne bakterije - Copyright profimedia

Površina Crvene planete je suva i neizmerno hladna sa prosečnom temperaturom od minus 63 Celzijusa. Pored toga, njegova tanka atmosfera ne može da blokira kosmičko zračenje koje bi bilo razorno za bilo koje nama poznato živo biće.

Naučnici do danas nisu pronašli čvrste dokaze da je život na površini Marsa postojao. Ali istraživanja u proteklih deset godina otkrila su da je pre nekih četiri milijarde godina Mars bio više nalik našoj planeti što se tiče uslova za život. To je naučnicima dalo nadu da će jednog dana imati prilike da na Marsu proučavaju kako život počinje i kako se završava, piše Euronews.

Ove nade su upravo sada postale jače, jer je novo istraživanje objavljeno u časopisu "Astrobiologijia" pokazalo da su drevne bakterije zakopane ispod površine Marsa mogle da prežive 280 miliona godina, mnogo duže nego što se ranije mislilo.

Istraživači sa Univerziteta Nortvestern simulirali su uslove Marsovog jonizujućeg zračenja da vide koliko dugo osušene, smrznute bakterije i gljivice mogu da prežive.

Otkrili su da takozvana bakterija Konan (Deinococcus radiodurans), za koju se ranije smatralo da može da preživi samo milion godina na Marsu, može mnogo duže da izdrži uslove.

Implikacije novog istraživanja su duboke; ako bi naučnici pronašli ove drevne bakterije, onda bi mogli da proučavaju njihove biološke ostatke da otkriju kako je život evoluirao na planeti kada je na njoj postojala voda.

Ali postoji i loša strana otkrića.

Izbegavanje buduće kontaminacije

Ako bakterije mogu da prežive teške uslove Marsa kada su zakopane ispod njegove površine, onda bi budući astronauti i svemirski turisti mogli slučajno da kontaminiraju planetu tokom svojih poseta i, obrnuto, marsovske bakterije bi mogle kontaminirati našu planetu.

Prema istraživačima, svaka kontaminacija Marsa bi u suštini bila trajna.

"Ovo bi moglo da zakomplikuje naučne napore u potrazi za životom na Marsu. Slično, ako bi se mikrobi razvili na Marsu, mogli bi da prežive do današnjih dana. To znači da bi vraćanje uzoraka sa Marsa moglo da kontaminira Zemlju", ističe prof. Majkl Dejli, koautor studije.